PracaGrupypl.praca.dyskusjeDG czy umowy? › Re: DG czy umowy?
    From: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: DG czy umowy?
    Date: Mon, 20 Sep 2004 17:41:38 +0000 (UTC)

    Hej,

    On 2004-09-20, Yaga <R...@p...fm> wrote:
    > Czy opłaca mi się zakładać dzialalność gospodarczą? Ile tak mniej więcej
    > musiałabym miesięczne zarabiać, zeby mi się to opłacało? Wiadomo, że wrzucam
    Żeby w ogóle zarobić na podstawowe koszta potrzebujesz (tak, jak pisałaś)
    około 800PLN.

    > A może lepiej nadal współpracować na zasadzie umow o dzielo, tylko wtedy
    > sama musiałabym opłacac składkę zdrowotną (czy orientuje się ktoś ile wynosi
    > tak mniej więcej?)
    Nie mam pojęcia. Ale jak ktoś już udzieli konkretnej odpowiedzi, to dowiedz
    się, ile kosztuje wykupienie abonamentu na zestaw usług medycznych w jakiejś
    spółdzielni.

    > no i sama zbierać na emeryturę :)
    A to, to niezależnie od zusu :)

    > Co się bardziej opłaca z punktu widzenia papierków, podatkow, emerytury?
    Papiery.
    Przy umowie o dzieło nie musisz prowadzić księgowości. Raz w roku dostajesz
    pity od zleceniodawców. Podatki odprowadza pracodawca.
    Przy działalności gospodarczej księga przychodów i rozchodów (nie sądzę,
    żeby tłumaczenia łapały się na ryczałt), co miesiąc papier do zusu, papier
    do skarbówki.

    Podatki.
    No cóż, tutaj ewidentnie umowa o dzieło. Wątpię, żebyś wygenerowała 50% kosztów
    przy działalności gospodarczej.

    Emerytura.
    Jeżeli masz wystarczającą samodyscyplinę, aby płacić na indywidualne
    ubezpieczenie emerytalne tyle, co byś płaciła na ZUS, to nie płać na ZUS.
    Czyli znów na korzyść umowy o dzieło.

    Weź pod uwagę, że pracując na umowę o dzieło możesz mieć większy problem
    z wzięciem kredytu, niż w przypadku DG. Prowadząc działalność gospodarczą
    możesz udokumentować wpływy choćby PITami. Przy umowie o dzieło wiążący
    dokument masz raz do roku. Jedyne, co możesz przedstawić bankowi, to wyciąg
    z konta.

    Oczywiście wszystko powyższe przy założeniu, że pracujesz sama.

    Jeżeli masz talent organizacyjny i możliwość zdobywania odpowiednio dużej
    ilości zleceń możesz rozważyć zarejestrowanie DG jako agencja tłumaczeniowa
    i wtedy sama będziesz zatrudniać tłumaczy na umowę o dzieło :)

    Pozdrawiam
    Czesiu

    --
    http://blabluga.hell.pl/ksionszki/ - uaktualniane: 2004.09.16