PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy warto uczyć się Delphi?

  • 21. Data: 2003-02-13 15:02:53
    Temat: Re: Czy warto uczyć się Delphi?
    Od: "Michał Ścioch" <p...@s...home.pl>

    Użytkownik "McMac" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:3e4b9844.18488458@news.tpi.pl...

    > Ale to oczywiscie bzdury.

    Ale to oczywiście bzdury że to oczywiście bzdury.

    Konstruktywna dyskusja, nieprawdaż? Tak trzymać Panie McMac.

    --
    Miki

  • 22. Data: 2003-02-13 20:33:40
    Od: "pawel" <s...@p...fm>

> [...]
    > zabawka,
    > ale nie robi się w tym aplikacji biznesowych. Raczej programy klasy

    hmm, sorry ale delikatnie przeginasz . w delphi pisze sie sporo programow
    biznesowych i to dosyc powaznych. pisza je ludzie, ktorzy wiedza
    co i jak w delphi stoi.

    delphi jest programem w ktorym latwo (w porownaniu z np. VisC++) mozna
    napisac jakis program - wiec sporo w tym powstaje softu lekkiego.
    nie znaczy to jednak ze nic innego sie w tym nie pisze.

    segu

  • 23. Data: 2003-02-14 09:46:49
    Od: "winetu" <P...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Ścioch" <p...@s...home.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "McMac" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Ale to oczywiście bzdury że to oczywiście bzdury.
    >
    > Konstruktywna dyskusja, nieprawdaż? Tak trzymać Panie McMac.

    A co mał napisać? Napisał poprzednik bzdury no i tyle.

  • 24. Data: 2003-02-14 10:51:41
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Thu, 13 Feb 2003 16:02:53 +0100, "Michał Ścioch" <p...@s...home.pl>
    wrote:

    >Ale to oczywiście bzdury że to oczywiście bzdury.
    >Konstruktywna dyskusja, nieprawdaż? Tak trzymać Panie McMac.

    Mam jasniej? Bzdura jest to, ze Delphi jest "fajna zabawka".
    Mozna w nim jak najbardziej robic aplikacje biznesowe, nawet calkiem duze.
    Podobnie jak sharewary mozna tluc w C++.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 25. Data: 2003-02-14 12:53:38
    Od: "Vetch" <p...@w...pl>

    Hej !

    Użytkownik "wm" <w...@p...onet.pl> napisał
    > [...]
    > Uczyć się warto, ale zapomnij o tym, że to jest proste, pomimo, że
    pierwsze
    > wrażenie przeczy temu. Zapewniam cię że im dalej w las tym jest on
    gęstszy.

    dokładnie. A z biegiem czasu, okazuje się że nie ma wyjścia,
    jak uczyć się czegoś lepszego.
    Kiedy chcesz zrobić coś więcej, samo Delphi i tak nie wystarczy.
    Borland ciągle pakuje technologie Microsoftu w komponenty
    do łatwego użycia. W ten sposób chroni początkujących przed
    komplikacjami, ale zaawansowanym ogranicza możliwości.
    A z Delphi nie da rady się rozwijać. Sam język (właściwie Object
    Pascal) ma spore ograniczenia i jest strasznie sztywny, a obiektowość
    jest w nim wrzucona na siłę.
    Piszę w pracy teraz system bazodanowy (MS SQL/ADO) w Delphi,
    bo takie są narzędzia i muszę powiedzieć, że przy dużym projekcie,
    jest coraz gorzej.
    Program kompiluje się długo, jest ciężki w konserwacji, a debuger
    w Delphi, to jakiś okrutny żart borlandowskich programistów (?).

    > [...]
    > Zapotrzebowanie więc jest, ale najlepiej jest także znać i inne języki
    > programowania jeżeli myslisz o pracy "u kogoś".

    dokładnie. I najlepiej moim zdaniem zająć się C++.
    Gdy zna się ten język, to wszystkie inne są jedynie prostsze.

    > Ponieważ jesteś na początku drogi jaką jest programowanie, to odradzam
    > uczenia się Javy. Jest to jezyk który niedługo (kilka lat?) stanie się
    > językiem marginalnym.

    jeśli chodzi o języki z kodem nadzorowanym,
    to lepiej moim zdaniem wejść w C# i platformę
    .NET (jeśli działamy w Windows).

    --
    Pozdrówka
    Vetch

  • 26. Data: 2003-02-14 18:13:38
    Od: "Andy" <a...@h...pl>

    Witaj.

    Użytkownik " leszek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > k...@g...pl napisał(a):
    > [...]
    > ad 2) Nie słyszałem o jakichś dużych projektach tworzonych w Delphi. Nie
    > zetknąłem się z ogłoszeniem "szukamy programisty w Delphi". Jeśli już, to
    > jako jeden z wielu wymogów. Nawet jak znajdziesz zatrudnienie, to będziesz
    > miał duży kłopot jak firma padnie lub zmieni narzędzia.

    Przykłady - systemy informatyczne Kas Chorych, systemy informatyczne
    większości szpitali w Polsce, systemy monitorowania obrotu lekami itp.

    > Reasumując: Na pewno warto nauczyć się Delphi, bo to sympatyczna zabawka.
    Ale
    > nie licz, że się z tego utrzymasz.

    Jakoś się da ;-)

    AnDy

  • 27. Data: 2003-02-14 21:42:45
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Użytkownik <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Cześć.
    > Jest tyle języków programowania, wydaje się, że najprostszym w opanowaniu
    jest
    > Delphi, lecz czy wystarcza jego znajomość, aby zająć się np. pisaniem
    aplikacji
    > bazodanowych. Czy Delphi jest popularne jako język programowania w firmach
    > zajmujących się tymi typami aplikacji?

    Ogolnie warto, bo mozna znalezc prace.

    Ale bedzie to raczej robienie formatek do baz danych.
    Wiec i w SQL trzeba sie podksztalcic.

    Jezeli chcesz samemu pisac programy i je sprzedawac
    to jeszcze nalezy rozwazyc jedna rzecz.
    Otoz w Delphi sa dostepne komponenty do baz danych dopiero
    od wersji Pro, ktora kosztuje ponad 4 000 pln.
    Gdy w takim np. VC++ nawet w wersji standard mozna sie laczyc
    z baza przez ODBC.
    A za 4000 PLN mozna kupic cale Visual Studio, gdzie jest
    VC++, VBasic, C#
    Wiem, ze dla firm czy profesjonalistow nie jest to zaden argument, ale
    jezeli zaczynasz dopiero to moze miec znaczenie.
    W wersji standard takiego MS VC++ tez nie ma wszystkiego oczywiscie,
    ale duzo mniej klopotliwy jest brak optymalizacji kodu niz brak dostepu do
    baz danych.

    Ale waze jest chyba, ze Delphi nie jest popularny wsrod programistow.
    (tzn. jesli chodzi o swiatowy rynek. Nie mam danych ile kompilatorow ktorego
    anrzedzia sprzedano
    w Polsce).
    Jezeli chodzi o formatki do baz danych to jakos sobie daje rade (zwlaszcza w
    Polsce),
    ale coraz bardziej traci do VB. Moze teraz jeszcze do C#?
    Help dostepny w narzedziach microsoftu (MSDN) jest chyba tez lepszy od tego
    w Delphi.
    Ale moze to kwestia gustu.
    Za to w delphi mozna duzo zrobic klikajac kilka razy myszka. A w VC++ trzeba
    juz
    kod napisac.

    Po prostu C i C++ to "standard przemyslowy".
    Jak znasz C to nie musisz koniecnzie pisac programy do pctow i to pod Winde.
    Kompilatory C sa dostepne na wiele systemow wbudowanych, pisze sie w nim
    tez dla duzych komputerow.
    No i skladnia "nowoczesnych" jezykow: java i c# jest wzorowana na c++.

    Jak poznasz Visual Basic, to ten jezyk mozna wykorzystac np. takze w ASP
    czy w skryptach pakietu Office.

    Jezeli poznalbys Jave to mozesz pisac programy dla komputerow biurkowych i
    programy dla serwerow.
    Takze jest wersja skryptowa ktora generuje strony (Java Server Pages).
    Oraz takze np. dla komorek (J2ME). Nie wiem czy to sie przyjmie albo czy
    pdozieli los wapu,
    ale wiekszosc telefonow np. Nokii pod koniec tego roku ma miec taka
    mozliwosc.
    Czy java sie przyjmie na wieksza skale niz dzisiaj to trudno powiedziec.
    Ale wiele firm (takze Borland) zainwestowalo w nia wiele dolarow i bedzie
    chcialo
    odzyskac...

    Do tego dochodzi jeszcze java script. Jezyk troche podobny do javy.

    Niby w Delphi mozna pisac pod Linux (Kylix).
    Ale w tamtym srodowisku tez sie nie przyjal.
    Pozatym przenoszenie zrodel zapewne nie jest takie latwe
    jak wyglada na reklamach (chcoby wywolanie Windows API).
    A i przenosnosc wieksza bo jeszcze np. na Macintoshe
    mozna uzyskac stosujac jave.

    Nie wiem czy mam dobre odczucia, ale wydaje mi sie, ze Pascal jest
    preferowany
    przez osoby, ktore zostaly programistami niejako na sile. Wczesniej robily
    cos innego
    a teraz programuja lub programowanie to ich marginalne zajecie. Tak jest np.
    na polibudzie.
    W katedrach, gdzie robia cos innego
    i czasami musza cos napisac to robia to w pascalu (delphi). A tam gdzie
    glowna robota to programowanie
    to uzywaja C++ lub javy.

    Wiec wybor nie jest latwy:(
    Ale uczyc sie jest warto. Np. latwoej sie nauczyc C jak sie zna Pascala
    niz jak sie nic nie zna.

    Pozdrawiam

    Marcin

    "In philosophy, or religion, or ethics, or politics, two and two might make
    five, but when one was designing a gun or an aeroplane they had to make
    four." - George Orwell

  • 28. Data: 2003-02-17 13:05:27
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Fri, 14 Feb 2003 13:53:38 +0100, "Vetch" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    >do łatwego użycia. W ten sposób chroni początkujących przed
    >komplikacjami, ale zaawansowanym ogranicza możliwości.

    Co ty powiesz? Jak ktos jest faktycznie zaawansowany, to w Delphi zrobi
    praktycznie wszystko. Przeciez zastosowanie komponentu nie ogranicza mozliwosci
    pisania w golym API.

    >A z Delphi nie da rady się rozwijać. Sam język (właściwie Object
    >Pascal) ma spore ograniczenia i jest strasznie sztywny, a obiektowość
    >jest w nim wrzucona na siłę.

    Java tez ma spore ograniczenia i jest strasznie sztywna. A obiektowosc w C++
    rowniez wrzucona na sile.
    "Sztywnosc" Pascala to tylko jego zaleta.

    >Piszę w pracy teraz system bazodanowy (MS SQL/ADO) w Delphi,
    >bo takie są narzędzia i muszę powiedzieć, że przy dużym projekcie,
    >jest coraz gorzej.
    >Program kompiluje się długo,

    Naprawde? Jesli program w Delphi kompiluje sie dlugo, to w C++ kompilowalby sie
    chyba tydzien :)))