PracaGrupypl.praca.dyskusjeCzy informatyk to gatunek ginący? - ciąg dalszy. › Re: Czy informatyk to gatunek ginący? - ciąg dalszy.
    From: Michal Glass <m...@g...usun.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Czy informatyk to gatunek ginący? - ciąg dalszy.
    Date: Sat, 12 Apr 2003 18:56:32 +0000 (UTC)

    W artykule <b78ifp$den$1@inews.gazeta.pl> napisal(a):

> [...]
    > niezrozumiała wiedza, nie będzie potrzebna w pracy zawodowej. Nie oto mi
    > jednak chodziło. Nie o poziom studiów, a o rynek pracy. Kiedy nie było
    > uczelni prywatnych, sytuacja w firmach była taka, że inżynier lub magister
    > inżynier miał stanowisko kierownicze i dowodził kadrą z wykształceniem
    > średnim lub zawodowym, zależnie od potrzeb organizacyjnych firmy. Wniosek
    > taki, że proporcja między pracownikami z różnym wykształceniem, była
    > zachowana. Sprawa wynagrodzenia, to temat na osobną dyskusję i również nie o
    > to mi chodzi. Po 1989 roku sprawy kadrowe zostały postawione na głowie.

    Widzę, że bardzo tęsknisz za poprzednim systemem - było prosto, łatwo i
    przyjemnie - komu to przeszkadzało ?
    Żarty na bok - przed 1989 rokiem w Polsce nie było normalnego rynku pracy,
    sytuacja w której pracodawca określa swoje wymagania w stosunku do pracownika
    jest dla mnie jak najbardziej logiczna i zrozumiała. Jeżeli będąc właścicielem
    firmy zadecyduję, że chcę mieć palacza w kotłowni z wyższym wykształceniem,
    to jest to tylko i wyłacznie sprawa pomiędzy mną a potencjalnymi kandydatami.
    Kwestia poziomu uczelni ukończonej przez kandydata też jest indywidualną,
    sprawą pomiędzy pracodawcą a pracobiorcą, rzeczywistym wskaźnikiem jakości
    uczelni, nieważne czy prywatnej, czy państwowej jest to ilu z jej absolwentów
    znajduje pracę i za jakie pieniądze.

    > Pojawiło się bezrobocie i rynek pracy stał się rynkiem pracodawcy. Pracodawcy
    > zaczęli wymagać wyższego wykształcenia na stanowiskach, na których
    > poprzednio wystarczył technik, a często nawet po zawodówce. Pojawiło się
    > sztucznie zwiększone zapotrzebowanie na magistrów i inżynierów (dobrym
    > przykładem paranoi, jest właścicielka butiku, która chce mieć sprzedawczynię
    > z wyższym wykształceniem), a do założenia prywatnej wyższej uczelni,
    > wystarczy działalność gospodarcza, pomieszczenia, sprzęt i kadra z
    > przygotowaniem pedagogicznym, które można zdobyć korespondencyjnie.

    A świstak siedzi .... - otworzenie wyższej uczelni jest obwarowane sporą
    ilością przepisów i bynajmniej nie wystarczy mieć zarejestrowaną działalność
    gospodarczą plus personel z ukończonymi korespondencyjnie kursami.

    >Ponieważ
    > władza powiedziała biznesowi: "róbta co chceta" i "co nie jest zabronione,
    > jest dozwolone", to nie ma centralnej kontroli nad ilością absolwentów
    > poszczególnych kierunków.

    Już widzę świetlaną wizję przyszłości - premier Lepper mówi - "a w tym roku
    wyprodukujemy 2000 informatyków, bo takie jezd zapotrzebowanie społeczne"

> [...]
    > przynajmniej teoretycznie, bo wprawdzie zamiast 50 osób jak kiedyś, obecnie
    > wystarczy np. 5, ale do komputerów dopuszczani są pracownicy, którzy w
    > środowisku znakowym sobie jeszcze czasem radzą, a w graficznym często klikają
    > po ekranie w sposób nieprzemyślany i przypadkowy, a potem nie umieją
    > przywrócić wyglądu ekranu tak, żeby mogli bez przeszkód pracować. Skoro do
    > sprzętu informatycznego dopuszczani są pracownicy o coraz niższych
    > kwalifikacjach (często z powodów oszczędnościowych), to szkoły i uczelnie
    > masowo produkują bezrobotnych informatyków.

    Tia, wszystkiemu winni źli pracodawcy dopuszczający do komputerów takich
    analfabetów, którzy źle sobie radzą w środowisku graficznym a jako-tako
    w tekstowym. Skoro to takie złe, to w najbliższym czasie ci źli pracodawcy
    zbankrutują i na ich miejsce przyjdą tacy, którzy zatrudnią odpowiednio
    wykwalifikowanych pracowników plus odpowiednią rzeszę informatyków do ich
    obsługi.

    -- Michał