PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciąża

  • 1. Data: 2003-02-25 16:59:04
    Temat: Ciąża
    Od: "Wer i Tom" <m...@i...pl>

    Temat jak wyżej.
    Jestem w ciąży.
    o czym dowiedziałm sie niedawno ale sytuacje jets bardziej skomplikowana niz
    sie wydaje
    Od stycznia jestem kierownikiem, co wiązało się z podwyżką. Jak mam to teraz
    "rozegrać" aby na tym nie stracić.tzn kiedy mam dostarczyc zaswiadczenie o
    błogosławionym stanie bo niestety co gorsza
    aktualnie następuje przekazania firmy pod inną spółkę i nie wiem czy np.nie
    obniżą mi stawki, a czy jesli teraz dostarcze to zasiwdczenie to mimo zmiany
    własciciela stawka i warunki umowy pozostana bez zmian?.
    \Ważne jest chyba też i to że pracuję"wśród" komputerów, a praca i nowe
    zwiększone obowiązki dość mnie stresują.
    W tym miejscu pracuję już 6 lat -o ile to ważne.
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-02-25 17:17:14
    Temat: Re: Ciąża
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > zwiększone obowiązki dość mnie stresują.
    > W tym miejscu pracuję już 6 lat -o ile to ważne.

    Jeżeli nie ma oznak zewnętrzych ciąży to czekać jak sprawa przejęcia fimy się
    całkowicie wyjaśni.Jeżeli nie powidomisz o ciąży a oznaki zewnętrze są np.torsie
    to albo się sami domyślą albo potraktują to jak jakiś stan chorobowy. Decyzję
    musisz podjąć sama , nie zazdroszczę. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-02-25 19:03:55
    Od: t...@p...onet.pl

    A ja gratuluje:)
    Radzę przed następnym &#8222;ruchem&#8221; zapoznać się najpierw z Kodexem Pracy
    &#8211; Dział
    Ósmy &#8211;&#8222;Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem&#8221;.
    Zgodnie z tym jesteś super chroniona.
    Przykłady:
    Art. 177 Par1 &#8222;pracodawca nie może wypowiedziec ani rozwiazac umowy o prace w
    okresie ciazy , a także w okresie urlopu macieżyńskiego pracownicy, chyba, że
    zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jej winy
    i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na
    rozwiązanie umowy&#8221;

    Art. 177 par 4
    &#8222;Rozwiązanie umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem w okresie ciąży ... może
    nastąpić tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy....&#8221;

    Art. 178 par.1
    &#8222;Kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze
    nocnej, nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy.&#8221;

    Art. 179 par1
    Pracodawca zatrudniający kobietę w ciąży nie może zatrudnić ją przy pracach
    szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, jest zobowiązany przenieść
    pracownicę do innej pracy , a jeżeli jest to niemożliwe zwolnić ją z obowiązku
    pracy.

    I najważniejsze;)
    Art. 179 par 4
    &#8222; razie gdy zmiana warunków pracy na dotychczas zajmowanym stanowisku pracy,
    skrócenie czasu pracy lub przeniesienie pracownicy do innej pracy powoduje
    obniżenie wynagrodzenia, pracownicy przysługuje DODATEK wyrównawczy&#8221;
    par 5.
    &#8222;Pracownica w okresie zwolnienia z obowiązku swiadczenia pracy zachowuje prawo
    do dotychczasowego wynagrodzenia&#8221;.

    O ile pamiętam praca przy komputerze powyżej 4 godzin kwalifikują się do
    warunków uciążliwych &#8211; ale nie są to chyba zgodnie z Art. 176 warunki
    szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Ale tego nie jestem pewien
    spytaj się jakiegos BHPowca w firmie.
    Wydaje mi sie , ze zaczekaj do całkowitego przejecia firmy.
    Powodzenia
    tomek

  • 4. Data: 2003-02-26 10:13:28
    Od: "winetu" <P...@p...onet.pl>

> [...]
    Decyzję
    > musisz podjąć sama , nie zazdroszczę. Pozdrawiam.

    Byle nie zwlekać za długo, bo zostanie to odebrane jako oznaka braku
    lojalności. Wiem, że łatwo mi mówić, ale myśl pozytywnie. Nie zdegradują
    Cię. Przecież ciąże się zdażają. Gratuluję i życzę powodzenia.

  • 5. Data: 2003-02-26 10:40:47
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Wer i Tom <m...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > "rozegrać" aby na tym nie stracić.tzn kiedy mam dostarczyc zaswiadczenie o
    > błogosławionym stanie bo niestety co gorsza

    Jeśli jesteś w ciązy, to podlegasz ochronie - nie można cię zwolnić, ani
    zmienić warunków na gorsze. Nie ma znaczenia, kiedy powiadomisz o tym
    pracodawcę, bo istotny jest fakt ciązy, a nie jakieś zawiadomienie. Na twoim
    miejscu zaczął bym sie martwić o własne zdrowie i o zdrowie dziecka - bo to
    dużo ważniejsze. Przejęcie jednej firmy przez drugą nie ma nic do rzeczy - to
    nie jest likwidacja ani upadłość firmy w rozumieniu Kodeksy Pracy.

  • 6. Data: 2003-02-26 13:09:15
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    > Jestem w ciąży.
    Trudno, zdarza się najostrożniejszym ;)))

    Ale powaznie:
    - Kodeks pracy, Dział 8 (od art.176) Uprawnienia pracowników związane z
    rodzicielstwem - to podstawowa dawka wiadomości.
    - IMO lepiej teraz ujawnić sytuację, bo z chwilą przejęcia nowy właściciel
    przejmie najprawdopodobniej wszystkie zobowiązania poprzednika
    - jak nie poinformujesz, to będziesz traktowana jak zwykła, a nie
    "błogosławiona" pracownica i spokojnie mogą obniżyć Ci stawkę

    Jarek

  • 7. Data: 2003-03-01 21:19:38
    Od: "Agnieszka" <a...@w...pl>

    Witam
    Wydaje mi sie ze pracodawce trzeba powiadomic, jezeli tego nie zrobisz beda
    cie traktowali jakbys nie była w ciązy np. przy zwolnieniach. Ginekolog
    wydaje zaswiadczenie o tym, że jestes w ciązy w 3miesiącu i zaswiadczenie to
    musiisz przedłożyć pracodawcy.
    AP

  • 8. Data: 2003-03-01 21:53:27
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > wydaje zaswiadczenie o tym, że jestes w ciązy w 3miesiącu i zaswiadczenie to

    Nawet jakby pracodawca chcial Cie zwolnic nie majac wiedzy o tym , ze jestes w
    ciąży, to zaswiadczenie mozesz mu wreczyc w okresie wypowiedzenia (jesli umowa
    na czas nieokreslony i przy odpowiednim stażu to jest 3 miesiace - mozesz nawet
    wreczyc mu to zaswiadczenie w ostatnim dniu trzeciego miesiaca i nie moze Cie
    juz zwolnic - takie jest prawo - miedzy innymi z tego powodu nie ma sie co
    dziwic , ze pracodawcy nie chcą zatrudniac kobiet...).
    tomek