PracaGrupypl.praca.dyskusjeCala prawda o Polsce › Re: Cala prawda o Polsce
    From: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Cala prawda o Polsce
    Date: Sat, 16 Aug 2003 13:10:23 +0200

    > No to skoro jest to tak bardzo dobrze to dlaczego wszyscy sie przed tym
    bronia?

    A kto się broni? Chiny ssą kapitał z zagranicy jak mogą. Większość krajów
    rozwijających się też (Estonia, Litwa, Łotwa, Słowacja). Niskie cła to zło?
    Czyli co? Lepiej jest skazywac krajowych konsumentów/producentów na droższe,
    za to krajowe towary/półprodukty?

    > (nawet takie USA) - postuluja znoszenie cel tylko dla branz w ktorych sa
    silni -
    > a w jakich branzach jestesmy silni?

    Fetysz branż, ciągły fetysz branż. Myślenie branżami to jakaś nowa moda.
    Gospodarka to po prostu zbiór podmiotów i wszystkim im należą się równe,
    dobre warunki gospodarowania, reszta przyjdzie sama. Kapitał i nowoczesne
    firmy same przyjdą, czy to z zagranicy, czy to z wewnątrz kraju, ale muszą
    mieć do tego odpowiednie otoczenie. Przesocjalizoany, przeregulowany kraj to
    żadne środowisko dla przedsiębiorczości.

    > Nic, kompletnie nic, nie ma to zadnego wplywu na sytuacje gospodarcza
    Polski, na
    > bilans handlowy, stope inwestycji, wysokosc zatrudnienia.

    Wysoki kurs waluty ma tyle wad co i zalet, powtarzam ci jeszcze raz: mamy
    wielu eksporterów, którzy kursem się specjalnie nie przejmują. Czemu? Bo
    mają dobry towar, bo są nowocześni, bo potrafią. Narzekanie na kurs złotówki
    to jak narzekanie na dowolny niesprzyjający bodziec, tak jak u złej
    baletnicy.

    > Jak tego nie rozumiesz to reszty tez nie.

    Widzisz, ja tylko rozumiem wpływ kursu wymiany na pewne wskaźniki. Podwyższ
    cenę dolara i masz lepszy start dla eksporterów ale gorsze warunki dla
    dowolnej firmy, która na przykład sprowadza półprodukty z zagranicy.
    Obniżasz jej konkurencyjność, konkurencyjność własnej firmy. Zwalanie
    ciężkiej sytuacji na kurs to jak pieprzenie o winie RPP, podczas gdy
    przyczyny leżą dużo głębiej, w samym sposobie organizacji naszej gospodarki.

    > <ciach>

    Ależ nie uciekaj, to nieładnie.

    --
    ++ Michał Gancarski ++