PracaGrupypl.praca.dyskusje › Bo Polaka trzeba szanowac !

  • 41. Data: 2006-09-13 23:12:46
    Temat: Re: Bo Polaka trzeba szanowac !
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Wojciech Bańcer napisał(a):

    > A kasę wezmą z...?

    krrrrotki szpic! Po raz kolejny napisze - spojrz w budzet zus i
    panstwa.

    Sprawdz, z czego finansowane sa obecne emerytury - biezacych skladek
    wystarcza obecnie na 80% wyplat, reszta (20%) finansowana jest z
    budzetu panstwa.

    Podkreslam - CALE wplywy ze WSZYSTKICH skladek zusowych ida W CALOSCI
    na biezace wyplaty. Zeby sobie ktos przypadkiem nie imaginowal, ze sa w
    cokolwiek inwestowane (jedynie OFE sa bezpieczne, ale to tez zapewne do
    czasu).

    Na dzien dzisiejszy mamy 14 mln placacych skladki i ponad 7 mln
    pobierajacych swiadczenia emerytalne i rentowe (pomijam inne) -> na 1
    placacego skladki wypada 0.5 emeryta.

    Demografia jest jednak nieublagana - w/w proporcja zmienia sie i za 10
    lat w/w proporcja odwroci sie o 180st -> na 1 pracujacego - 2 emerytow.

    Pytanie za 100 pkt - z czego zostana sfinansowane emerytury za 10 lat?
    Ze skladek? Z podatkow? I jak utrzymac chociaz obecna wysokosc
    emerytur, gdy wolumen skladek spadnie 4 krotnie (nie wspominam nawet o
    podwyzszaniu)? Podwyzszajac 4krotnie skladki? A moze o tylez podatki w
    czesci, ktora finansuje zus?

    Wracajac do Twojego pytania - jestesmy skazani na przeksztalcenie
    emerytur zusowych w rowne (niezalezne od odprowadzanych wczesniej
    skladek) emerytury socjalne o stale spadajacej realnej wysokosci
    (dostosowywanie do mozliwosci platniczych zus i panstwa) czy sie nam to
    podoba czy nie - skonczylo sie bowiem dotychczasowe finansowanie. Nie
    widac niestety na horyzoncie bogatego wujka, co sie dorzuci. Niestety,
    taki jest skutek odwlekania w czasie niepopularnych decyzji i wmawianiu
    ludowi, ze bedzie lepiej.

    --

    glos

  • 42. Data: 2006-09-13 23:14:02
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Michał napisał(a):
    > znaleźć
    > stanie
    >
    > Ździwisz się - kolega w hurtowni papierosów w Irlandi układa pudełka właśnie
    > za 5k - też jest po ogólniaku.

    a ile placi za locum? Ile za bochenek chleba? Ile za kostke masla?
    bilet komunikacji miejskiej? Hint - roznica sily nabywczej.

    --

    glos

  • 43. Data: 2006-09-13 23:28:16
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    the_foe napisał(a):

> [...]
    > prosto z budzetu, chyab jest w Polsce jakis bank ktory jest w stanie to
    > obsluzyc?
    > Oczywiscie trzeba bedzie podwyzszyc niektore podatki by byla kasa ktora
    > panstwo jest winne obywatelom, ale jak dla mnie lepiej jest za zaplace,
    > nawet wiekszy podatek kiedy COS ZYSKAM, a nie place haracz 800 zl za samo
    > otworzenie firmy niezaleznie czy mam obrot czy nie, czy mam zyski czy
    > straty.
    > Jestem pewien ze takie rozwiazanie mogloby uaktywnic co najmniej milion
    > osob. Kiedy mozesz wystawic fakture wszytko staje sie latwiejsze.

    primo - zus w calosci wydaje wszelkie wplywy ze skladek (ok 80mld
    rocznie). Ba, nie starcza ich nawet. Rocznie konieczne jest dodatkowe
    30mld zl, zeby mozna bylo wyplacac biezace emerytury i renty. Zatem
    majatku obrotowego zus po prostu nie posiada.

    secundo - nie wiem, ile wynosi obecny majatek trwaly zus. Nie sadze
    jednak, zeby przewyzszal roczny obrot - ok 110 mld zl. (ok 30% budzetu
    Polski!) Zakladajac nawet, ze ow majatek jest wlasnoscia zus i moze
    zostac uplyniony na swiadczenia (a juz widze zapasc rynku nieruchomosci
    po takim naglym zwiekszeniu podazy!), to do podzialu mamy 110 mld zl na
    ca 25 mln obywateli (doroslych, co skladki juz jakies odprowadzali).
    Srednio daje to 4400 zl na lba. W co proponujesz je zainwestowac, zeby
    przyniosly godziwy zysk i emeryture? :D

    --

    glos

  • 44. Data: 2006-09-13 23:41:29
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    glosnetu napisał(a):

> [...]
    >
    > Demografia jest jednak nieublagana - w/w proporcja zmienia sie i za 10
    > lat w/w proporcja odwroci sie o 180st -> na 1 pracujacego - 2 emerytow.

    Na wypadek, gdyby ktos nie dowierzal podanym przeze mnie liczbom:

    Dochody ZUS: http://www.zus.pl/statys/dochodyFUS.pdf
    Wydatki ZUS: http://www.zus.pl/statys/wydatkiFUS.pdf
    Ilosc ubezpieczonych w ZUS: http://www.zus.pl/statys/ubezpieczeni.pdf
    Ilosc emerytow i rencistow: http://www.zus.pl/statys/emerent01.pdf

    Inne staty ZUS: http://www.zus.pl/statys/stat_tyt.htm

    --

    glos

  • 45. Data: 2006-09-13 23:44:22
    Od: the_foe <t...@W...pl>

    Dnia 13 Sep 2006 16:28:16 -0700, glosnetu napisał(a):

> [...]
    > ca 25 mln obywateli (doroslych, co skladki juz jakies odprowadzali).
    > Srednio daje to 4400 zl na lba. W co proponujesz je zainwestowac, zeby

    nie odnosisz sie do mojego watku, to pytanie do o'rety

  • 46. Data: 2006-09-13 23:49:13
    Od: the_foe <t...@W...pl>

    Dnia 13 Sep 2006 16:14:02 -0700, glosnetu napisał(a):

    > a ile placi za locum? Ile za bochenek chleba? Ile za kostke masla?
    > bilet komunikacji miejskiej? Hint - roznica sily nabywczej.

    lokum - 50 Euro za tydzien + liczniki (swoj pokoj, wspolna lazienka i
    living room, umeblowane)
    chleb - 0.35-1.60
    bilet "MPK" - 1.25

    tak wiec koszty 2x wieksze przy zarobkach 10x wiekszych

  • 47. Data: 2006-09-13 23:52:00
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    the_foe napisał(a):
    > a nie place haracz 800 zl za samo
    > otworzenie firmy niezaleznie czy mam obrot czy nie, czy mam zyski czy
    > straty.

    Roczne wplywy ZUS z ubezpieczen = ok 80 mld zl. Ilosc ubezpieczonych =
    ok 14 mln. 80 mld / 14 mln / 12 mc = ok. 476 zl. Ze statystycznego
    punktu widzenia wyglada, ze jestes frajer :)

    Skadinad, zrob sobie podobne obliczenia dla wplywow do budzetu panstwa
    z tytulu podatku dochodowego od osob fiz, jako ilosc podatnikow
    przyjmujac np wszystkich pow 18 lat. Jeszcze bardziej sie zdziwisz. :)

    Reasumujac - liczby nie klamia, podatnicy tak :)

    --

    glos

  • 48. Data: 2006-09-13 23:59:31
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    the_foe napisał(a):

    > nie odnosisz sie do mojego watku, to pytanie do o'rety

    niezupelnie. To Ty pisales o zrobieniu bilansu zamkniecia zus i
    wyplaceniu przez niego (badz panstwo) naleznosci obywatelom - z tytulu
    ustaw.

    Sek w tym, ze ZADNE ustawy nie okreslaja wysokosci przyszlych emerytur
    czy ich powiazania z biezacymi skladkami. A nawet gdyby takowe byly -
    co za problem je zmienic? Mamy juz liczne przykladu. Tak, ze problem ew
    praw nabytych nie istnieje.

    W kwestii kwot - odpowiedzialem. Dodalbym, ze nawet gdyby byla taka
    mozliwosc (rozliczenie zusu + wyplaty), to za w/w wyplaty i tak
    zaplaciliby wszyscy obywatele w postaci wyzszych podatkow. Reasumujac,
    do obywateli trafilaby suma chwile wczesniej od nich zabrana.
    Pomniejszona o koszty obslugi biurokratycznej.

    Czas sie z tym pogodzic - wszystkie skladki ubezp zostaly
    nieodwracalnie przejedzone. Biezace sa wlasnie przejadane. Jedyna
    szansa na emeryture - to odkladac sobie samemu.

    --

    glos

  • 49. Data: 2006-09-14 00:01:02
    Od: Jarek Hirny <a...@h...pl>

    A screaming came across the sky, when Michał wrote:

    > Ździwisz się - kolega w hurtowni papierosów w Irlandi układa pudełka właśnie
    > za 5k - też jest po ogólniaku.

    Czyli za okolice irlandzkiej płacy minimalnej. Też mi osiągnięcie.

    Jarek
    --
    http://hell.pl/agnus/

  • 50. Data: 2006-09-14 00:05:13
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    the_foe napisał(a):

    > lokum - 50 Euro za tydzien + liczniki (swoj pokoj, wspolna lazienka i
    > living room, umeblowane)

    pardon, to nazywasz warunkami do zycia? Pokoj we wspolnym mieszkaniu?

    > tak wiec koszty 2x wieksze przy zarobkach 10x wiekszych

    kwestia poziomu zycia. Dla mnie (IT, dzieci) roznica sie splaszcza -
    4-5 razy wieksze zarobki przy 2-3 wiekszych kosztach.

    --

    glos