PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie - umowa zlecenia/o dzielo

  • 1. Data: 2003-11-03 18:25:00
    Temat: Pytanie - umowa zlecenia/o dzielo
    Od: "Jarek" <l...@h...pl>

    Witam serdecznie,

    mam wykonac usluge dla firmy.
    Jaka jest procedura w wypadku umowy o dzielo/zlecenia ?

    Czy jako osoba prywatna moge w ten sposob udokumentowac zlecenie ?

    Jaka jest procedura rozliczeniowa z US ?

    Prosze o pomoc,

  • 2. Data: 2003-11-03 22:34:15
    Temat: Re: Pytanie - umowa zlecenia/o dzielo
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    Użytkownik "Jarek" <l...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy jako osoba prywatna moge w ten sposob udokumentowac zlecenie ?
    >
    > Jaka jest procedura rozliczeniowa z US ?

    W momencie wykonywania jakiejkolwiek pracy masz 2 możliwości rozliczenia
    (oczywiście jeżeli chodzi o legalne rozliczenie, nie "na czarno"):
    1. rozliczenie na podstawie kodeksu handlowego (czyli na fakturę)
    2. rozliczenie na podstawie kodeksu pracy

    W pierwszym przypadku musisz mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą i
    po prostu po wykonaniu zlecenia wystawiasz fakturę.
    W drugim przypadku możesz być zatrudniony na: umowę o pracę, umowę-zlecenie
    lub umowę o dzieło. W inżynierskim skrócie - w przypadku umowy o pracę masz
    pełne obciążenia fiskalne (żeby było sprawiedliwie, to trochę państwu
    oddajesz ty a trochę pracodawca) ale jednocześnie masz prawa pracownicze na
    mocy kp (np. prawo do urlopu, chorobowego itp)
    W przypadku umowy-zlecenia i umowy o dzieło nie masz żadnych przywilejów
    pracowniczych. Plusem dla zlecenia jest możliwość skorzystania z opieki
    lekarskiej (od twojego wynagrodzenia odejmowane są składki zusowskie) a w
    przypadku umowy o dzieło możesz zapomnieć o tym że istnieje coś takiego jak
    państwowa służba zdrowia. W przypadku każdego rodzaju umowy oczywiście
    płacisz podatki, w przypadku umowy o pracę i umowy-zlecenia wg. stawek
    podatkowych 19,30 lub 40 %, zaś przy umowie o dzieło masz podwyższone koszty
    uzyskania przychodu (kwotę brutto dzielisz na pół i tylko od połowy
    obliczasz podatek dochodowy). Nie jestem pewien (a nie chce mi się w tej
    chwili sprawdzać) czy przy umowie-zleceniach nie obowiązuje jedna stawka
    podatku bez względu na wielkość dochodu.(odsyłam do KP)

    pozdr
    gromax

  • 3. Data: 2003-11-03 22:43:41
    Od: "Jarek" <l...@h...pl>

    Jakie moje dochody z tytulu umowy o zlecenie / dzielo musza przekroczyc
    dochody by odprowadzic podatek ?

    Z tego co sie orientuje jest jakis prog ?

    Czyli jako osoba prywatna moge otrzymac umowe zlecenia / o dzielo
    od firmy, podpisac ja i na jej podstawie zostanie mi wyplacone wynagrodzenie
    ?

    Jak wyzej z tym progiem, jaka kwote trzeba przekroczyc ?

  • 4. Data: 2003-11-03 23:41:44
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Jakie moje dochody z tytulu umowy o zlecenie / dzielo musza przekroczyc
    > dochody by odprowadzic podatek ?
    0 zł. powyżej kwoty 0 zł naliczany jest podatek w wysokości 19, 30 lub 40 %

    > Z tego co sie orientuje jest jakis prog ?
    tak, są progi podatkowe które określają płacenie podatku w skali roku.
    Jeżeli (w ciągu roku, rozliczasz się po zakończeniu roku czyli po 31 grudnia
    za cały rok ubiegłu na druku zwanym PITem) nie osiągnałeś minimalnej kwoty,
    podatek nadpłacony wcześniej jest ci zwracany. Jeżeli jest odprowadzony w
    dokładnej kwocie, to wyhodzisz na 0 i nic nie masz zwrotu, ale też nie
    musisz dopłacać. bo z kolei jak masz niedopłate, to wtedy w okolicach
    kwietnia (w końcu kto przy niedopłatach składa formularze wcześniej jak
    koniec kwietnia, hehe) musisz to co brakuje w podatku dopłacić

    pozdr
    gromax

  • 5. Data: 2003-11-04 18:28:15
    Od: "Alicja" <a...@o...pl>

    > 0 zł. powyżej kwoty 0 zł naliczany jest podatek w wysokości 19, 30 lub 40
    %
    > tak, są progi podatkowe które określają płacenie podatku w skali roku.

    Progi podatkowe, oprowadzanie podatku umowa o pracę. Ja przepraszam, ale
    moim zdaniem Pan gromax wypowiada się niekompetentnie. Umowa o dzieło i
    umowa zlecenie to nie umowa o pracę!!! Po pierwsze w obu przypadkach
    płatnikiem podatku jest podmiot (firma) z którą osoba prywatna podpisuje
    umowę i to ten podmiot jest odpowiedzialny za odpowiednie naliczenie i
    terminowe odprowadzenie podatku oraz ewentualnego ZUSu. Przy umowie dzielo
    nie ma obowiązku płacenia ZUSu przez firmę przy dziele też nie jeśli
    zleceniobiorca uczy się i nie jestem pewna czy nie musi mieć do 26 lat.
    Za obie umowy dostajesz PIT za rok lub jesli po zakonczeniu jednej umowy nie
    nastepuje podpisanie nastepnej przez 14 dni. Moze sie wiec zdarzyc ze za 1
    rok dostaniesz kilka PITow B.
    Dodatkowo przy umowie dzielo mozna zastosowac 2 stawki kosztow uzyskania
    przychodu 20 lub 50%
    Pozdrawiam

    Alicja

  • 6. Data: 2003-11-04 22:46:40
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Progi podatkowe, oprowadzanie podatku umowa o pracę. Ja przepraszam, ale
    > moim zdaniem Pan gromax wypowiada się niekompetentnie. Umowa o dzieło i
    > umowa zlecenie to nie umowa o pracę!!!
    a czy ja napisałem że jest umową o pracę???? i jeszcze jeden znak zapytania
    ?
    zacytuję sam siebie:
    "W drugim przypadku możesz być zatrudniony na: umowę o pracę, umowę-zlecenie
    lub umowę o dzieło". Jasno oddzieliłem umowę pracę od innego rodzaju umów.
    W jednym, co nie byłem precyzyjny to że napisałem tak iż mogło się wydawać
    że umowa o dzieło i umowa-zlecenie wynikają z KP, a prawdą jest że wynikają
    z KC, zaś umowa o pracę (na czas określony, czas nieokreślony) wynika z KP.
    Na marginesie - KP to kodeks pracy a KC to Kodeks Cywilny

> [...]
    > umowę i to ten podmiot jest odpowiedzialny za odpowiednie naliczenie i
    > terminowe odprowadzenie podatku oraz ewentualnego ZUSu.
    oczywiście masz rację. ale nie tego dotyczyło pytanie. Najwyraźniej
    pytającym był człowiek który z pracą do tej pory miał niewiele wspólnego i
    chce się dowiedzieć co z pieniędzy które wynegocjuje zostanie mu w kieszeni.
    Więc napisałem o tym (cytat) "w inzynierskim skrócie". Chcesz rozmawiać o
    szczegółach? proszę cię bardzo. A swoją drogą na grupach dyskusyjnych się
    dyskutuje. Jak potrzebujesz jasnej wykładni prawa, to idziesz do doradcy i
    mu płacisz, za co możesz wymagać 100% precyzji.

    A swoją drogą to fajnie piszesz :
> [...]

    nie
    > nastepuje podpisanie nastepnej przez 14 dni. Moze sie wiec zdarzyc ze za 1
    PITów 8B chciałaś chyba napisać. Nie byłbym pewien, że tylko :)

    więc na koniec, skoro tak bardzo prosisz, to uzupełnię. źródło (nie chce mi
    się pisać tego co już ktoś inny napisał, więc ctrl-c i ctrl-v) na
    www.mostwanted.pl :

    Umowa -zlecenie
    wynika z KC (uregulowania w artykułach 734 - 751). polega na tym, że
    przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonych czynności dla
    dającego zlecenie, za których ostatecznie efekt nie jest odpowiedzialny
    (odmiennie od umowy o dzieło, która jest tzw. umową rezultatu).
    Umowa zlecenie może być zależnie od woli stron, umową odpłatną lub
    nieodpłatną. Jednakże jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że
    przyjmujący zlecenie ma je wykonać nieodpłatnie, za wykonanie zlecenia
    należy się wynagrodzenie.
    Przyjmujący zlecenie musi w zasadzie wykonać czynność do której się
    zobowiązał osobiście, choć dopuszcza się możliwość wykonania zlecenia przez
    osobę trzecią - zastępcę i jest to, można powiedzieć, niemalże podstawowa
    różnica pomiędzy umową o pracę a umową zlecenia.
    Umowa zlecenia może być w każdej chwili wypowiedziana przez każdą ze stron.
    Jeżeli czyni to dający zlecenie powinien zwrócić poniesione przez drugą
    stronę wydatki, a w razie odpłatnego zlecenia uiścić odpowiednią część
    wynagrodzenia. Jeżeli umowę wypowiada przyjmujący zlecenie odpłatne, bez
    ważnego powodu, odpowiada wobec drugiej strony za powstałą z tego tytułu
    szkodę.
    Podatek od umowy zlecenia
    Zaliczkę na podatek dochodowy pobiera się w wysokości 20%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu. Generalnie koszy te
    wynoszą 20% uzyskanego przychodu, choć mogą wynosić 50% w przypadku
    korzystania przez zleceniobiorcę z praw autorskich i praw pokrewnych (w
    rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) tzn. gdy
    konkretne zlecenie ma charakter działalności twórczej.
    Ubezpieczenia społeczne od umów zlecenia
    Jeżeli osoba, która zawarła umowę zlecenia jest jednocześnie
    pracownikiem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (bez względu na wymiar
    czasu pracy) u innego podmiotu niż zleceniodawca, a wynagrodzenie ze
    stosunku pracy nie jest niższe od najniższego wynagrodzenia, to osoba ta
    podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu tylko z umowy o pracę (ubezpieczenie
    emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia w tym przypadku jest
    dobrowolne).

    Jeżeli jednak zawarliśmy umowę zlecenia z pracodawcą z którym pozostajemy
    w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach tej umowy wykonujemy pracę na rzecz
    pracodawcy, z którym pozostajemy w stosunku pracy to w świetle ustawy o
    ubezpieczeniach społecznych uważani będziemy za pracownika i powstanie
    konieczność opłacania składek od łącznego przychodu z umowy o pracę i od
    przychodów z umowy zlecenia.
    Nie opłaca się składek na ubezpieczenie społeczne od umów zlecenia
    zawartych z uczniami, bądź studentami, którzy nie ukończyli 26 roku życia.
    - Umowa cywilnoprawna zawierana w ramach prowadzonej działalności
    gospodarczej, a obowiązek ubezpieczeń społecznych
    Nie ma żadnych przeszkód aby świadczyć pracę na podstawie umów
    cywilnoprawnych w ramach prowadzonej przez nas działalności gospodarczej.
    Z tytułu wykonywania pracy na podstawie takich umów nie będziemy podlegać
    ani ubezpieczeniom społecznym, ani ubezpieczeniu zdrowotnemu. Obowiązkowymi
    ubezpieczeniami społecznymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym będą dla nas
    wyłącznie ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności.
    Powyższy tryb podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu
    zdrowotnemu nie dotyczy sytuacji, gdy umowy cywilnoprawne nie pokrywają się
    z zakresem prowadzonej działalności.

    UMOWA O DZIEŁO
    Umowa o dzieło, podobnie jak umowa zlecenie, jest jedną z umów, na podstawie
    której może być świadczona praca, a ponieważ jej zawarcie nie rodzi po
    stronie pracodawcy obowiązków wynikających z przepisów kodeksu pracy
    (urlopy, odprawy, zasiłki chorobowe, itp.), często pracodawcy zamiast umowy
    o pracę podpisują bądź umowę zlecenie, bądź umowę o dzieło. Ponieważ umowa
    zlecenie szerzej opisana została w innym miejscu naszego serwisu, tu
    przyjrzyjmy się bliżej umowie o dzieło. Umowa o dzieło została uregulowana w
    art. 627 - 646 K.C.
    Poprzez zawarcie tej umowy wykonawca zobowiązuje się do wykonania
    oznaczonego dzieła, tj. do uzyskania pewnego wyniku swych działań, a
    zamawiający do wypłaty wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia powinna być
    określona w umowie, choć nie koniecznie kwotowo, bowiem w umowie można
    wskazać także podstawy do ustalenia podstawy wysokości wynagrodzenia. W
    braku powyższych zapisów zwykle należeć nam się będzie jako wykonawcy
    wynagrodzenie za tego rodzaju dzieło, a gdy tej wysokości ustalić nie można
    wynagrodzenie odpowiadające nakładowi pracy oraz innym poniesionym nakładom.
    Pamiętajmy, że ważne jest aby wykonawca wykonał dzieło zgodnie ze
    sposobem i terminem określonym w umowie. W przeciwnym wypadku zamawiający ma
    prawo wezwać wykonawcę do zmiany sposobu wykonania dzieła i wyznaczyć w tym
    celu odpowiedni termin, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy
    odstąpić, bądź powierzyć wykonanie poprawek, albo dalsze wykonanie dzieła
    innej osobie na koszt przyjmującego zamówienie - wykonawcy.

    Podatek od umowy o dzieło
    Zaliczkę na podatek dochodowy pobiera się w wysokości 20%
    należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Generalnie koszty te
    wynoszą 20% uzyskanego przychodu, choć mogą wynosić 50% w przypadku
    korzystania przez wykonującego zlecenie z praw autorskich i praw pokrewnych
    (w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), tzn. gdy
    konkretne dzieło ma charakter działalności twórczej.

    Ubezpieczenia społeczne od umów o dzieło
    Umowa o dzieło zawarta z innym podmiotem niż pracodawca nie jest
    objęta ubezpieczeniem społecznym (obowiązkowym ani dobrowolnym), tak samo,
    gdy umowa ta jest jedynym naszym źródłem dochodu.

    Jeżeli jednak zawarliśmy umowę o dzieło z pracodawcą z którym
    pozostajemy w stosunku pracy lub jeżeli w ramach tej umowy (umowy o dzieło)
    wykonujemy pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostajemy w stosunku pracy,
    to w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uważani będziemy za
    pracownika i powstanie konieczność opłacenia składek od łącznego przychodu z
    umowy o pracę i od przychodów z umowy o dzieło.