PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie u umowę-zlecenie

  • 11. Data: 2002-06-26 13:37:47
    Temat: Odp: Pytanie u umowę-zlecenie
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Phil <u...@i...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a
    fbts7$28e$...@h...uw.edu.pl...

    > Ubezpieczenie zdrowotne placi za mnie uczelnia.

    ... oraz prawie kazdy zleceniodawca/pracodawca.
    Zdrowotne placi sie od prawie kazdego dochodu. Jedyny znany mi wyjatek to um
    owa o dzielo. Zdrowotne jest niewidoczne, bo odlicza sie go od podatku, czyl
    i placisz o tyle podatku mniej, ile zaplaciles zdrowotnego.

    > A ja pracuje na um.-zlec. od
    > kilku lat i nie przypominam sobie, zeby pracodawca placil za mnie skladke
    > emerytalno-rentowa.

    Spytaj wiec swojego pracodawcy, jesli nie wierzysz. Przypomnij mu, w razie p
    otrzeby, ze masz ponad 26 lat.
    Spojrz tez na strone ZUS, ktora podawalem pare postow wyzej.

    FP=Fundusz Pracy
    FGSP=Fundusz Gwarantowanych Swiadczen Pracowniczych
    Na oba odprowadzaja skladki pracodawcy (ze swoich funduszy).

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 12. Data: 2002-06-26 13:39:29
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Phil <u...@i...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a
    fbts8$28e$...@h...uw.edu.pl...
    > Skoro i tak pracodawca placi pelne ubezp. spol., to jaka jest dla niego
    > roznica czy zatrudni kogos na etat, czy tez na umowe-zlecenie ?!
    >
    > Czy przy umowie o dzielo tez placi sie ZUS i wszystko ?

    nie placi sie.

    Nie mozna nawet dobrowolnie placisz, co jest nieco bolesne, gdy pracujesz ty
    lko na umowy o dziela i nie masz innego tytulu do ubezp. zdrowotnego. Musisz
    wtedy zlapac jakas mala umowe zlecenie (obowiazkowe ub. zdr.), umowe o prace
    albo placic ciezkie pieniadze na dobrowolne ubezp. zdrowotne.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 13. Data: 2002-06-26 20:49:27
    Temat: Re: Pytanie u umowę-zlecenie
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <k...@b...gnet.pl>

    "glos" <g...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    prace
    > albo placic ciezkie pieniadze na dobrowolne ubezp. zdrowotne.

    Ja tylko nie rozumiem jednego.
    Z umów o dzieło też potrącane jest 20% zaliczki na podatek.
    Jak rozumiem, to z tej zaliczki, część idzie na chore kasy.
    Co się więc dzieje z tymi pieniędzmi, skoro umowy
    o dzieło nie są objęte ubezpieczeniem?

    Stach

  • 14. Data: 2002-06-28 23:51:15
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Krzysztof Stachlewski <k...@b...gnet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:afd96s$801$...@s...icm.edu.pl...

    > Ja tylko nie rozumiem jednego.
    > Z umów o dzieło też potrącane jest 20% zaliczki na podatek.
    > Jak rozumiem, to z tej zaliczki, część idzie na chore kasy.

    Nie, calosc idzie do US.
    Zawsze, jesli ma byc odprowadzana skladka na zdrowotne, to musi byc jawnie
    uwzgledniona w rachunku, rozliczeniu placy, itp.

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 15. Data: 2002-06-30 18:41:28
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <k...@b...gnet.pl>

> [...]
    > Zawsze, jesli ma byc odprowadzana skladka na zdrowotne, to musi byc jawnie
    > uwzgledniona w rachunku, rozliczeniu placy, itp.

    Ale ta składka na chore kasy nie jest traktowana jak podatek?
    Tzn. w efekcie, łapiąc się w I próg podatkowy, po odprowadzeniu
    takiej uszczuplonej zaliczki, będę musiał pod koniec roku
    jeszcze dopłacić do 19% stawki podatkowej.... dobrze rozumiem?

    Stach