PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przeliczenie emerytury - proszę o pomoc

  • 1. Data: 2008-06-25 04:21:28
    Temat: Przeliczenie emerytury - proszę o pomoc
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    Witam!

    Moja mama przeszła na tzw. wcześniejszą emeryturę w wieku 55 lat.
    Wtedy kwota bazowa wynosiła 1862,62 zł.
    Przez kolejne 5 lat (czyli przez ponad 30 miesięcy) pracowała na części
    etatu, a od zarobionych pieniędzy były odprowadzane do ZUS wszystkie
    składki, w tym te emerytalno-rentowe.
    Teraz osiągnęła wiek 60 lat.
    Może zatem wnioskować o przeliczenie emerytury.
    W okresie tych 5 lat nie zarabiała więcej niż w okresie, który był wzięty
    do obliczenia podstawy wymiaru świadczenia, zatem jedyny wzrost
    może wynikać ze zmiany kwoty bazowej, czyli tzw. części socjalnej.
    Obecnie kwota bazowa wynosi 2275,37 zł.
    Czy dobrze liczę, że emerytura mojej mamy powinna wzrosnąć o kwotę:
    2275,37 zł * 24% - 1862,62 zł * 24% = 99,06 zł
    bowiem pozostałe składniki (wynikające z lat pracy i nauki) liczą się
    wg starej kwoty bazowej.
    Oczywiście lata pracy były w tym okresie systematycznie doliczane.
    Chodzi w tej chwili o porównanie kwoty obecnie wypłacanej z tą
    po przeliczeniu.
    Nie mogę nigdzie znaleźć przykładu, który pokazywałby sytuację
    zmiany wysokości emerytury w wyniku _tylko_ zmiany kwoty bazowej.
    Jeżeli ktoś z Państwa trafił na taki przykład, to będę wdzięczny za
    podanie adresu odpowiedniej strony.

    Proszę napisać czy dobrze policzyłem, a jeżeli się mylę, to na
    czym polega mój błąd.

    I jeszcze jedno - czy to prawda, że w celu otrzymywania emerytury
    w przeliczonej kwocie, mama musi przerwać pracę. I czy potem
    (po jakim okresie) będzie mogła ją znowu podjąć?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2008-06-25 22:35:47
    Temat: Re: Przeliczenie emerytury - proszę o pomoc
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-06-25 06:21 Andrzej pięknie wystukał/a:

    > I jeszcze jedno - czy to prawda, że w celu otrzymywania emerytury
    > w przeliczonej kwocie, mama musi przerwać pracę. I czy potem
    > (po jakim okresie) będzie mogła ją znowu podjąć?

    Co 3 m-ce lub pół roku zanosi się do ZUS-u zaświadczenie z pracy o
    dochodach. Jak są jakieś nowe świadectwa pracy, RP-7 to też dobrze by
    było ZUS-owi dostarczyć.

    http://www.zus.pl/

    --
    animka

  • 3. Data: 2008-06-26 05:41:48
    Od: "Andrzej" <A...@K...com.pl>

    > Co 3 m-ce lub pół roku zanosi się do ZUS-u zaświadczenie z pracy o dochodach. Jak
    są jakieś nowe świadectwa pracy, RP-7 to też
    > dobrze by było ZUS-owi dostarczyć.

    > http://www.zus.pl/

    Przepraszam, ale cytowany przez Ciebie mój tekst (>>) i Twoja odpowiedź
    (>) mają się nijak do siebie.

    Chodziło mi o to, czy przeliczenie emerytury wg nowej kwoty bazowej
    (po ukończeniu 60 lat i 30 miesięcy pracy w czasie emerytury wcześniejszej)
    wymaga przerwania pracy.

    To co radzisz oczywiście było wykonywane i napisałem o tym wyraźnie:

> [...]

    Czy ktoś mógłby mi napisać czy wzrost emerytury mojej mamy policzyłem
    prawidłowo?
    Chodzi o to czy warto (jeśli to konieczne) przerwać pracę żeby uzyskać takie
    przeliczenie. Nie ma bowiem gwarancji, że moja mama będzie mogła potem
    tę pracę kontynuować. A nawet jeśli będzie mogła, to nawet krótka przerwa
    w przypadku niewielkiej podwyżki wynikającej z przeliczenia może się okazać
    nieopłacalna.

    Wydawało mi się, że sytuacja mojej mamy nie jest wyjątkowa i że dużo osób
    jest w podobnej sytuacji. Tym bardziej dziwi mnie, że ZUS na swoich stronach
    nie podaje takiego przykładu oraz że nikt nie odpowiada na moje pytanie.
    W okienku ZUS niczego się nie dowiem. Oni mówią, że trzeba złożyć papiery.
    Tylko po co, jeśli bez przerwania pracy i tak tego nie przeliczą. Chciałbym
    wiedzieć czy rzeczywiście przerwanie pracy jest konieczne.

    A podany przez Ciebie adres oczywiście znam.:-)

    Pozdrawiam
    Andrzej