PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca tworcza

  • 1. Data: 2002-06-10 10:18:13
    Temat: Praca tworcza
    Od: "Krzysztof Gawłowski" <k...@p...bsb.com.pl>

    Witam
    Jestem programista i tworze bazy danych. Czy moja praca jest praca tórcza ?
    Jesli tak to w jakim stopniu ? Czy umowy sa liczone wg 50 % kosztów
    uzyskania przychodu Potrzebuje wiecej informacji na ten temat.

    pozdrawiam

    i dzieki

    KG

  • 2. Data: 2002-06-11 13:45:31
    Temat: Odp: Praca tworcza
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Krzysztof Gawłowski <k...@p...bsb.com.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:ae1ud4$85v$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > Jesli tak to w jakim stopniu ? Czy umowy sa liczone wg 50 % kosztów
    > uzyskania przychodu Potrzebuje wiecej informacji na ten temat.

    jest:

    Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
    tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904):

    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),

    (...)

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2002-06-11 15:12:12
    Temat: Re: Praca tworcza
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    "Krzysztof Gawłowski" <k...@p...bsb.com.pl> wrote:
> [...]
    > Jesli tak to w jakim stopniu ? Czy umowy sa liczone wg 50 % kosztów
    > uzyskania przychodu Potrzebuje wiecej informacji na ten temat.

    pod warunkiem, ze Twoje dzielo (program) _wraz z prawami majatkowymi_
    (sourceami) przekazujesz zleceniodawcy.

    i tylko _tworzenie_ programu, bo juz np. servis, wprowadzanie poprawek nie.
    nowy modul - tak.

    zdecydowanie nie mozna sprzedawac poprzez umowe o dzielo objeta 50% kosztami
    tego samego programu kilka razy - na tym latwo sie przejechac...

    dzielem jest tez projekt programu.

    pozdrawiam

    romekk

  • 4. Data: 2002-06-11 22:45:11
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Roman Kubik <r...@p...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ae540c$t54$...@o...ict.pwr.wroc.pl...
    > "Krzysztof Gawłowski" <k...@p...bsb.com.pl> wrote:

    > pod warunkiem, ze Twoje dzielo (program) _wraz z prawami majatkowymi_
    > (sourceami) przekazujesz zleceniodawcy.

    nie widze podstaw do takiej interpretacji.

    Ustawa o podatku doch. od osob fiz:

    Art. 22. 1. (41) Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów (...)
    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się w następującej
    wysokości w stosunku do uzyskanego przychodu:
    (...)
    3). z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub
    rozporządzania przez nich tymi prawami - 50%, z tym że koszty te oblicza się
    od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu
    składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie
    chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę
    wymiaru stanowi ten przychód

    Definicje programu komp. jako dziela (w rozumieniu Ustawy o Prawaie
    Autorskim i Prawach Pokrewnych) przytoczylem w poprzednim poscie.

    Brak w obu ustawach jakichkolwiek zastrzezen o koniecznosci przekazania praw
    majatkowych. Jest za to klauzula o dopuszczalnosci wykorzystania 50% kup
    przy rozporzadzaniu przez tworcow prawami autorskimi -> rozpowszechnianie i
    udzielenie prawa do niewylacznego korzystania (licencja). Z kolei tu jednak
    klania sie vat, choc nie jestem przekonany, czy osobe fizyczna, nie
    prowadzaca dzial. gosp, mozna zgodnie z Ustawa o PTU zmusic do naliczenia i
    odprowadzenia vatu. Wbrew pozorom czasem mozna -> sprowadzenie sobie z zagr
    autka i jego szybka odsprzedaz.

    Ust. o prawach (...):
    Art. 74
    (...)
    4. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem
    przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
    (...)
    3) rozpowszechniania, w tym najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

    > i tylko _tworzenie_ programu, bo juz np. servis, wprowadzanie poprawek
    nie.
    > nowy modul - tak.

    jw - brak podstaw do takiej intepretacji, ew. poza serwisem - zalezy, co
    przez serwis rozumiesz? Jesli nadzor i helpdesk, to raczej nie jest on
    dzielem.

    Dodatkowo Ustawa o prawie (...) zezwala na potraktowanie jako tworczego
    dziela przerobki cudzego softu:
    Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie,
    przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla
    prawa do utworu pierwotnego.

    > zdecydowanie nie mozna sprzedawac poprzez umowe o dzielo objeta 50%
    kosztami
    > tego samego programu kilka razy - na tym latwo sie przejechac...

    jw - brak podstaw do takiej interpretacji -> licencja.
    Problem jest w czyms innym - US moze probowac Cie zmusic do zarejestrowania
    dzialalnosci gosp, twierdzac, ze Twoja dzialalnosc ma charakter
    profesjonalny i wymaga zezwolenia na prowadzenie dzialalnosci gosp.-> krotko
    mowiac rejestracji firmy i rezygnacji z 50% kup :(

    --

    pozdrawiam,

    glos