PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pensja netto w umowie o prace.

  • 11. Data: 2006-02-07 11:04:27
    Temat: Re: Pensja netto w umowie o prace.
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    bublik <b...@f...com> wrote:

    > Wiec wolisz jak zmiany dot. wynagrodzenia zalatwiasz z pracodawca "na gebe",
    > bez zmiany tresci umowy ?
    > Gratuluje odwagi...

    I gdzie to wyczytales? A moze nie rozumiesz znaczenia slowa 'brutto' i stad
    Twoj problem?

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 12. Data: 2006-02-07 11:27:49
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "Przemysław Maciuszko" <s...@h...pl> napisał w wiadomości

    > I gdzie to wyczytales? A moze nie rozumiesz znaczenia slowa 'brutto' i
    > stad
    > Twoj problem?

    Nie rozumiem, skad, co wyczytalem, i ze czego nie rozumiem ?

    .

  • 13. Data: 2006-02-07 17:56:47
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 7 Feb 2006 11:20:33 +0100, "bublik"
    <b...@f...com> zakodował:

    >Art 9, § 2. dot. zbiorowych porozumien, np. pracodawca - zwiazek zawodowy.

    Racja. Pomyliłem z Art. 18. § 1. - o ten przepis mi chodziło

    >Jesliby pracodawca nie dokonywal odliczen okreslonych w art 87, §1 to
    >dzialalby na szkode pracownika poniewaz nie oplacalby jego ZUSu i podatku.

    Skąd tak daleko idące wnioski? Może opłacać ale nie potracać - czyli
    na umowie może być netto i to jest jak najbardziej zgodne z KP bo
    korzystniejsze dla pracownika.

    BTW. Do niedawna (AFAIR maj 2004) art. 87 brzmiał:
    Art. 87. Par. 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu zaliczki na
    podatek dochodowy od osób fizycznych - podlegają potrąceniu tylko
    następujące należności[...]

    Dla przypomnienia obecnie:
    Art. 87. § 1. Z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu składek na
    ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych - podlegają potrąceniu tylko następujące należności:

    Jakoś nikomu nie przeszkadzało to potrącać składek na ubezpieczenia
    społeczne - ktoś wygrał o to sprawę w sądzie pracy?
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 14. Data: 2006-02-07 22:04:29
    Od: "bublik" <b...@f...com>

> [...]
    >
    > Skąd tak daleko idące wnioski? Może opłacać ale nie potracać - czyli
    > na umowie może być netto i to jest jak najbardziej zgodne z KP bo

    W Polsce ubezpieczenie spoleczne jest obowiazkowe. Wyzej cytowane przepisy
    realizuja te polityke - okreslaja w jaki sposob i skad ma byc pobierana
    skladka na ZUS od osob zatrudnionych na podstawie umowy o prace. Gdyby
    przepisy nie precyzowaly skad dokladnie skladka ma byc odliczana i lezaloby
    to tylko i wylacznie od decyzji pracodawcy to owszem, kwota netto MOGLABY
    byc wyzsza, ale rodziloby to patologiczne sytuacje, w ktorych skladkach na
    ZUS w ogole nie bylaby oplacana.
    Co do tego czy obowiazkowe oplacanie skladki jest korzystne dla pracownikow
    czy nie jest kwestia dyskusyjna. Ludzie osiagajacy duzy dochod (powiedzmy
    >100tys. rocznie) sa w stanie zabezpieczyc sobie emeryture w indywidualnym
    zakresie i zazwyczaj sa w pelni swiadomi potrzeby takich dzialan. Ludzie
    osiagajacy dochod mniejszy, majac mozliwosc wyboru - czy placic ZUS czy nie,
    mogliby podjac decyzje o nieodprowadzaniu skladek i tym samym zostac bez
    opieki medycznej i emerytury. Oczywiscie rzeczywistosc w wielu przypadkach
    jest inna niz intencje tworcow systemu emerytalno-ubezpieczeniowego, ale
    system jest i nie zapowiada sie aby zmienil szybko. Modyfikacja art. 87 ma
    przede wszystkim nalozyc pewna dyscypline na pracodawcow oraz zapewnic
    wyzsza sciagalnosc skladek. Z tej perspektywy korekta jest dobra, bo prawo,
    ktorego nie da sie egzekwowac jest gorsze niz prawo wadliwe, ale dzialajace.

    Dura lex sed lex.

    .

  • 15. Data: 2006-02-07 22:45:21
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 7 Feb 2006 23:04:29 +0100, "bublik"
    <b...@f...com> zakodował:

    >W Polsce ubezpieczenie spoleczne jest obowiazkowe. Wyzej cytowane przepisy
    >realizuja te polityke - okreslaja w jaki sposob i skad ma byc pobierana

    Nie skąd ma być pobierana składka, tylko co MOŻE być potrącane z
    wynagrodzenia (co nie znaczy, ze musi).

    >byc wyzsza, ale rodziloby to patologiczne sytuacje, w ktorych skladkach na
    >ZUS w ogole nie bylaby oplacana.

    Przepisy określają procent potrąceń wynagrodzenia brutto - ale nie ma
    przepisy, który zabrania ustalić warunki tak, żeby pracownik zawsze
    dostawał na rękę tyle samo (a wszelkie narzuty pokrywał pracodawca).

    >system jest i nie zapowiada sie aby zmienil szybko. Modyfikacja art. 87 ma
    >przede wszystkim nalozyc pewna dyscypline na pracodawcow oraz zapewnic
    >wyzsza sciagalnosc skladek.

    W tej modyfikacji chodziło mi o to, że składki na ubezpieczenia
    społeczne były potrącane jeszcze przed zmianą KP - a co za tym idzie
    ich potrącanie z wynagrodzenia było niezgodne z KP (który dokładnie
    precyzuje co może być potrącane - a składek na ubezpieczenia nie było
    tam wylistowanych).

  • 16. Data: 2006-02-07 22:50:50
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:ds7bbq$ou6$1@atlantis.news.tpi.pl bublik
    <b...@f...com> pisze:

    > KP jasno okresla elementy umowy, ktore musza sie skladac na stosunek o
    > prace
    Co to jest "stosunek o prace"?

    > 1) rodzaj pracy,
    > 2) miejsce wykonywania pracy,
    > 3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem
    > składników wynagrodzenia,
    > 4) wymiar czasu pracy,
    > 5) termin rozpoczęcia pracy.
    > Bez tych elementow stosunek o prace jest niewazny.
    "Stosunek o pracę" jest nieważny z założenia, gdyż coś takiego nie istnieje.
    Natomiast wadliwe zapisy w umowie o pracę nie skutkują nieważnością
    nawiązania stosunku pracy. W przypadkach spornych o faktycznym istnieniu
    stosunku pracy decyduje sąd.

    Jotte

  • 17. Data: 2006-02-08 19:56:31
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik Paulus napisał:

    > Brak określenia w umowie o pracę kwoty wynagrodzenia i wyszczególnienia
    > poszczególnych jego składników nie powoduje nieważności umowy o pracę.
    >
    > http://www.e-kadry.com.pl/index.php?option=com_conte
    nt&task=view&id=11&Itemid=87

    Polska to dziwna kraj, bo nawet brak potwierdzenia umowy na pismie nie
    powoduje niewaznosci umowy o prace (tzw umowa ustna).

  • 18. Data: 2006-02-09 10:54:22
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "o`rety" <o`rety@pl.pl> napisał w wiadomości

    nt&task=view&id=11&Itemid=87

    > Polska to dziwna kraj, bo nawet brak potwierdzenia umowy na pismie nie
    > powoduje niewaznosci umowy o prace (tzw umowa ustna).

    Nie ma czegos takiego jak umowa ustna, napewno w KP. W terminie do 7 dni
    pracodawca ma obowiazek przedstawic "pisana" wersje umowy uzgodnionej
    ustnie.

    .

  • 19. Data: 2006-02-09 17:38:31
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 9 Feb 2006 11:54:22 +0100, "bublik"
    <b...@f...com> zakodował:

    >Nie ma czegos takiego jak umowa ustna, napewno w KP. W terminie do 7 dni
    >pracodawca ma obowiazek przedstawic "pisana" wersje umowy uzgodnionej
    >ustnie.

    Znowu gadasz bzdury - 7 dni to było dawno i nieprawda - poczytaj art.
    29 § 2.

    Niezawachowanie formi pisemniej jest złamaniem prawa przez pracodawcę,
    ale nie wpływa na ważność umowy.

  • 20. Data: 2006-02-10 10:30:22
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    > Pięknego dnia Thu, 9 Feb 2006 11:54:22 +0100, "bublik"
    > <b...@f...com> zakodował:

    > Znowu gadasz bzdury

    "Znowu" tzn., ze gdzies juz "gadalem bzdury" - mozna wiedziec gdzie
    konkretnie ?
    Poza tym, po co ta agresja, nie trzeba sie bac ludzi.

    .