PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rejestracja dzialalnosci gospodarczej

  • 1. Data: 2006-02-05 12:59:20
    Temat: Rejestracja dzialalnosci gospodarczej
    Od: Iwonia <i...@w...pl>

    Witam.

    Przymierzam sie do zalozenia dzialalnosci gospodarczej i mam w zwiazku z
    tym kilka pytan. Mam nadzieje ze pisze na odpowiednia grupe.
    1. Jestem zameldowana w miescie A, ale studiuje i faktycznie mieszkam w
    miescie B (bez zameldowania). Do miasta A mi nie po drodze bo bywam tam
    raz na jakis czas i to zwykle na weekend. Jesli firma nie bedzie miala
    stalej lokalizacji (prowadzenie uslug wylacznie u klienta) gdzie wtedy
    mam dokonac zgloszenia do ewidencji dzialalnosci gospodarczej (w miejscu
    zameldowania czy zamieszkania)? Czy przypisanie Urzedu Skarbowego,
    Statystycznego i ZUSu zalezy od adresu zamieszkania czy zameldowania?
    2. Zalozmy ze 10.02 zloze wniosek o zgloszenie do ewidencji. Za jakis
    czas dostane zaswiadczenie, potem REGON, US i ZUS. Odnosnie tego ZUSu:
    od kiedy bede musiala zaczac placic skladki? Od daty zarejestrowania
    dzialalnosci czy od jakiejs innej? Czy moge np okreslic ze rozpoczynam
    dzialalnosc od 15.03 i od tego dnia place skladki ZUS? Czy wtedy skladke
    zaplace za caly marzec chociaz faktycznie firma bedzie dzialala tylko
    pol miesiaca?

    --
    pozdrawiam
    Iwona

  • 2. Data: 2006-02-05 13:19:50
    Temat: Re: Rejestracja dzialalnosci gospodarczej
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Iwonia napisał(a):

    > Przymierzam sie do zalozenia dzialalnosci gospodarczej i mam w zwiazku z
    > tym kilka pytan. Mam nadzieje ze pisze na odpowiednia grupe.

    IMHO nie.

    j.

  • 3. Data: 2006-02-05 13:51:05
    Od: "Joan" <s...@v...pl>

    > Przymierzam sie do zalozenia dzialalnosci gospodarczej i mam w zwiazku z
    > tym kilka pytan. Mam nadzieje ze pisze na odpowiednia grupe.

    Zajrzyj raczej na: pl.cos.prawo.podatki.

> [...]
    > stalej lokalizacji (prowadzenie uslug wylacznie u klienta) gdzie wtedy
    > mam dokonac zgloszenia do ewidencji dzialalnosci gospodarczej (w miejscu

    Jesli nie masz zameldowania bodaj na pobyt czasowy, to niestety nie zglosisz
    dzialalnosci w miejscu zamieszkania, musisz miec ten swistek z UM.

    Czy przypisanie Urzedu Skarbowego,
    > Statystycznego i ZUSu zalezy od adresu zamieszkania czy zameldowania?

    Miejsca prowadzenia dzialalnosci, a wiec w Twoim przypadku zameldowania
    stalego (bo nie masz tymczasowego tam gdzie mieszkasz).

> [...]
    > czas dostane zaswiadczenie, potem REGON, US i ZUS. Odnosnie tego ZUSu:
    > od kiedy bede musiala zaczac placic skladki? Od daty zarejestrowania

    Od daty rozpoczecia dzialalnosci, moze byc inna niz data zgloszenia.

    Czy moge np okreslic ze rozpoczynam
    > dzialalnosc od 15.03 i od tego dnia place skladki ZUS? Czy wtedy skladke
    > zaplace za caly marzec chociaz faktycznie firma bedzie dzialala tylko
    > pol miesiaca?

    Zaplacisz za czesc miesiaca - od dnia rozpoczecia dzialalnosci.
    Pozdrawiam,
    Joan

  • 4. Data: 2006-02-05 14:00:28
    Od: mgl <m...@s...net>

    Joan wrote:

    > Zajrzyj raczej na: pl.cos.prawo.podatki.

    no chyba bardziej pl.biznes...
    na podatki jeszcze przyjdzie pora ;)

    pozdrawiam,
    --
    mgl

  • 5. Data: 2006-02-05 15:20:05
    Od: Iwonia <i...@w...pl>

    Witam.

    > Jesli nie masz zameldowania bodaj na pobyt czasowy, to niestety nie zglosisz
    > dzialalnosci w miejscu zamieszkania, musisz miec ten swistek z UM.

    A jak by to wygladalo gdybym wynajela biuro w miejscu prowadzenia
    dzialalnosci? Gdzie wtedy wszystko zalatwiam?

    --
    pozdrawiam
    Iwonia

  • 6. Data: 2006-02-05 15:30:48
    Od: "Basia" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Iwonia" <i...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A jak by to wygladalo gdybym wynajela biuro w miejscu prowadzenia
    > dzialalnosci? Gdzie wtedy wszystko zalatwiam?

    Żeby móc prowadzić działalność w innym miejscu niż stałego zameldowania
    _musisz_ mieć choć tymczasowe zameldowanie.
    Jest to niezależne od wynajmowania biura.
    Jeżeli wynajmujesz biuro lub chcesz prowadzić działalność w
    mieszkaniu/lokalu/budynku, którego nie jesteś właścicielem, musisz mieć
    umowę najmu.
    Proste :)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-02-05 16:23:27
    Od: "BigDario" <b...@s...wp.pl>

    > Żeby móc prowadzić działalność w innym miejscu niż stałego zameldowania
    > _musisz_ mieć choć tymczasowe zameldowanie.

    NIE JEST TO PRAWDA, działalnosc rejestruje sie na miejsce zamieszkania a nie
    zameldowania to po pierwsze, nie jest wymagane zadne tymczasowe
    zameldowanie, wystarczy umowa najmu mieszkania
    podatki placisz PIT w miejscu zamieszkania, VAT w miejscu wlasciwego
    prowadzenia dzialalnosci, moze byc to tozsame z miejscem zamieszkania

  • 8. Data: 2006-02-05 20:08:29
    Od: "fotech" <w...@p...onet.pl>

    > A jak by to wygladalo gdybym wynajela biuro w miejscu prowadzenia
    > dzialalnosci? Gdzie wtedy wszystko zalatwiam?

    Wszyscy Ci prawie prawde pisza, ale podsumowujac:
    - w wariancie z wynajmem lokalu w B, rejestrujesz sie w A [nie ma od tego wyjatków] i
    wskazujesz siedzibe w B;
    - dochodowy placisz w A
    -VAT w B [jesli w ogole jest temat VAT]

    Natomiast jako praktyk prowadzenia dzialalnosci poza miejscem jej rejestracji Ci
    powiem - to w wiekszosci wypadkow, a wlasciwie zawsze (pomiajam akt rejestracji)
    wszystko możesz sobie zalatwic zdalnie i pocztowo. Nawet wpis jak zglosisz, to
    poswiadczenie jak ładnie poprosisz Ci wyśla poczta, i potem zdalnie się zgłosisz w
    REGON. A zgloszenia w skarbowym mozna pocztowo skladac bez kłopotu.
    Natomiast jak zgłaszasz dzialalnosc wpisujesz date rozpoczęcia działalności,
    powiedzmy ze zgłosisz sie 15II wpisujesz date 1III. Natomiast jakbys wpisala 15 na
    15, a nie rozpoczęła działalności (zero przychodów i kosztów), to możesz złożyc w
    ZUS info że nie prowadzilas i nie zapłacic - nikt Ci nic za to nie powie.
    Polecam serdecznie telefonowanie do urzędów - zwłaszcza w małych A, tam są normalni
    ludzie i zawsze Ci ktos doradzi, albo przynajmniej powie jaka jest praktyka.
    Na marginesie (nie jest to taki moze wazne?) jak zarejestrujesz gdzies dzialalnosc -
    automatem zgłosi sie lokalny samorząd po podwyższone podatki za ten lokal, więc
    nawet jak sie rejestrujesz u rodziców, warto zrobic umowe uzyczenia na najmniejszy
    wyodrebniony lokal, jaki na tej posesji istnieje.

    Wojtek

  • 9. Data: 2006-02-06 08:58:24
    Od: "Joan" <s...@v...pl>

    > no chyba bardziej pl.biznes...
    > na podatki jeszcze przyjdzie pora ;)

    racja...

  • 10. Data: 2006-02-06 09:00:37
    Od: "Joan" <s...@v...pl>

    > A jak by to wygladalo gdybym wynajela biuro w miejscu prowadzenia
    > dzialalnosci? Gdzie wtedy wszystko zalatwiam?

    Wtedy idziesz do UM z umowa najmu i nie ma problemu, aby prowadzic
    dzialalnosc tam, gdzie wynajelas biuro. Jeszcze jedna mozliwosc - umowa z
    biurem rachunkowym, wtedy tez dzialalnosc prowadzisz tam, gdzie prowadzisz
    ksiegowosc.