PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?

  • 31. Data: 2007-06-14 08:58:25
    Temat: Re: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Zabezpieczenie interesów budżetu państwa jest priorytetem w każdym kraju i
    > od zawsze. Znasz kraj, który nie zabezpiecza wpływów do swojego budżetu?

    Wstrętną stroną polityki, jest to że robi się to pod demagogicznym
    płaszczykiem ochrony interesów pracownika zamiast postawić sprawę jasno: "
    mało nam, więc preferujemy w tym kraju stosunek pracy i stawiamy go nad
    przedsiębiorczością bo będziemy z tego mieli więcej kasy", podobnie jak
    Religa znalazł sposób na dofinansowanie służby zdrowia przez oplacających
    OC. Dystrybucja tych środków zapewne będzie jednym wielkim marnotrawstwem
    (czyli chcieli dobrze a wyszło jak zawsze), ale jest w miarę klarowne
    związanie przyczyny, skutku i celowości na poziomie kocepcyjnym.

    > Czyli wiedzieć jak liczba samozatrudnionych świadczy pracę de facto w
    > ramach stosunku pracy i wyliczyć jak wpływ do budżetu (no i ZUS)
    > zwiększyłby się po ukróceniu machlojek.
    > Nie mam takich danych, a ty?

    Też nie mam, ale zapewne ktoś po stronie ustawodawczej jakieś wstępne
    symulacje zrobił (wystarczyłyby do tego praktycznie dane sttystyczne z
    REGONu i tło finansowe z US i ZUS)

    >Jeśli strony (lub jedna ze stron) fałszuje dokumentację określającą
    >podstawę świadczenia pracy celem uzyskania korzyści, to jest oczywisty, że
    >jest to nieprawidłowość i należy dążyć do jej ukrócenia. Co w tym dziwnego?

    To że prawo nie traktuje równo przedsiębiorców preferując tych największych
    a pojawiające się "świeżo" zmiany w przepisach wchodzą w atmosferze matactw
    i niejasnych argumentacji. Skutkiem tego będą kolejne matactwa w dokumentach
    i naginanie złego prawa aby ci którzy tego chcą za wszelką cenę utrzymali
    status przedsiębiorcy. Nagle mikroprzedsiębiorcy którzy byli cudem tego
    kraju przez ostatnie blisko 20 lat stal się niewygodni, to się ich che
    wykosić. Człowiek który wybrał sobie drogę przedsiębiorcy ma prawo w oparciu
    o swobodę prowadzenia DG dowolnie kreować swoje przedsiębiorstwo, m.in. w
    ten sposób że będzie miało ono formę jednoosobową a działaność jego będzie
    świadczona osobiście.
    Jestem strasznie cięty na to bo pomimo że sam jestem pracownikiem (mam
    nadzieję w końcu to zmienić), to uważam że nie ma nic lepszego niż stanie na
    własnych nogach i kierowanie swoimi sprawami, a jak wiadomo w skali w której
    działają mikroprzedsiębiorcy nic nie dzieje się od razu i często rozwój
    "firmy" jest efektem kilku lat przeprawcowanych przez właściciela na takim
    quasi etacie czy jak kto woli w warunkach samozatrudnienia.
    Ale zgodzę się z tym co mówisz: mamy prawo, jakie by ono nie było trzeba go
    przestrzegać i gdy jest złe lub martwe dostępnymi metodami dążyć do jego
    zmiany.
    --
    Jackare

  • 32. Data: 2007-06-14 09:29:46
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

    > Wtrącę się raz jeszcze ale obiecuję, że ostatni. Uważasz że umowa o
    > pracę jest zła. Jednocześnie żądasz przywilejów z tej umowy
    > wynikających. Żadna ustawa nie zabrania Ci prowadzenia DG. Ustawa
    > ogranicza jedynie patologię jaką i Ty prezentujesz. Chcesz mieć DG nie
    > możesz się domagać płatnych urlopów. W DG to Ty jesteś pracodawcą i sam
    > masz sobie za urlop zapłacić.

    Gdzie napisałem, że chcę przywilejów jakichś?
    Ja uważam, że sama koncepcja umowy o pracę jest nienajlepsza.
    A te "płatne urlopy", czy co tam jeszcze, to nie są żadne
    przywileje, tylko conajwyżej elementy umowy między dwoma
    przedsiębiorstwami. Normalnej, wolnej umowy.

    Gdyby nie pojęcie prawa pracy, można by było takie umowy normalnie
    podpisywać. A tak trzeba uciekać się do różnych "sztuczek",
    oczywiście całkowicie zgodnych z prawem, aby mieć co się chce.

    Twój sposób rozumowania ma cały czas tę samą wadę:
    uważasz za jedyny możliwy cykl zlecenie->usługa->faktura
    i znikasz tym sporą część normalnego rynku.

    Stach

  • 33. Data: 2007-06-14 09:33:33
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f4qtr8$ahg$1@node1.news.atman.pl Krzysztof Stachlewski
    <s...@f...pl> pisze:

    > Ja to widzę inaczej.
    Wolno ci, ale to w niczym nie zmienia obiektywnie istniejących faktów.

    > Możliwe. Ale wcale nie czuję się od niego gorszy.
    On od ciebie także nie.

    > Dlaczego to ja mam obrywać?
    Obrywać?

    > No i tak się właśnie robi.
    > Współpracuje się z małymi, jednoosobowymi firmami, podpisuje
    > umowy o dzieło itp.
    I bardzo dobrze. Sam cenię sobie możliwość dorabiania na umowach
    cywilno-prawnych.
    Masz jednak wyraźną trudność ze zrozumieniem prostych faktów - jeżeli
    świadczenie pracy wykonujesz w sposób określony w KP, to z mocy prawa
    powstaje stosunek pracy. Jeśli strony w miejsce tego stosunku zawiązują
    umowę cywilno-prawną to łamią prawo i dokonują oszustwa poświadczając
    nieprawdę. Nic dziwnego, że działanie takie winno być ścigane i naturalne
    jest, że działania legislacyjne zmierzają do stworzenia w tym celu
    doskonalszych instrumentów.
    Nikt nie zabrania nikomu prowadzenia jednoosobowej działalności
    gospodarczej, sposobem działania nie może on jednak wkraczać w obszar prawem
    zarezerwowany dla stosunku pracy.
    Każdy _powinien_ _móc_ wybrać, czy chce zostać pracownikiem, czy wolnym
    strzelcem.
    Tak bardzo często jednak nie jest.
    Dlatego to proste, jasne uregulowanie ma szczególne znaczenie na naszym
    ciągle niezrównoważonym rynku pracy, w sytuacji sprzyjającej _wymuszaniu_
    przez pracodawców przejścia na działalność gospodarczą, co z wolnością
    wyboru nie ma nic wspólnego.

    --
    Jotte

    --
    Jotte

  • 34. Data: 2007-06-14 09:42:27
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-14 11:29 [Krzysztof Stachlewski] napisał(a):

    > Gdzie napisałem, że chcę przywilejów jakichś?

    Przepraszam, być może ktoś inny. Nie ma czasu szukać ale ztcp to taki
    wątek się tu przewinął.

    > Twój sposób rozumowania ma cały czas tę samą wadę:
    > uważasz za jedyny możliwy cykl zlecenie->usługa->faktura
    > i znikasz tym sporą część normalnego rynku.

    Nie znikam. Po prostu uważam, że pieniędzy nie powinno się dostawać w
    prezencie. Przykładowa gotowość serwisowa jest już sama w sobie
    świadczoną usługą i choć fizycznie nie robisz nic możesz za to brać
    pieniądze. Jednak jadąc na urlop czy chorując nie masz prawa do żadnego
    wynagrodzenia bo żadnej usługi nie świadczysz. Warunki działania na
    rynku powinny być równe dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Jeśli
    pozwolisz by jeden dostawał pieniądze za nic to automatycznie obniżasz
    szanse na konkurowanie innym przedsiębiorcom, którzy walczą zgodnie z
    regułami rynku.

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 35. Data: 2007-06-14 09:47:44
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-06-12 10:23 [Krzysztof Stachlewski] napisał(a):

    > Ty chyba w życiu w żadnej firmie nie pracowałeś co ma więcej niż 3
    > pracowników.

    Kilka lat prowadziłem jednoosobową DG. Byłem też zatrudniony w firmach
    zatrudniających zarówno kilku jak i kilkuset pracowników. Świadczyłem
    usługi w zakresie prawa pracy chyba w każdym możliwym rodzaju firmy w
    małych, dużych, prywatnych, budżetowych, handlowych, produkcyjnych czy
    co tam sobie jeszcze wymyślisz. Zdobywam to doświadczenie już 12 lat
    więc nie pisz mi, że jestem zamknięty wśród kafelkarzy (btw. szwagier
    układa, jest dobry i tani - polecam ;-) )

  • 36. Data: 2007-06-14 09:50:19
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

> [...]
    > pozwolisz by jeden dostawał pieniądze za nic to automatycznie obniżasz
    > szanse na konkurowanie innym przedsiębiorcom, którzy walczą zgodnie z

    Jeśli drugi przedsiębiorca zgodzi się płacić w takiej sytuacji,
    to znaczy, że rynek zgodził się na taki układ.
    Reguły rynku, tak jak i prawdziwe ceny rynkowe,
    to nie jest coś, co urzędnik wyczytuje w roczniku statystycznym.
    Bo wtedy nie są już rynkowe, tylko urzędowe.

    Stach

  • 37. Data: 2007-06-14 10:30:36
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f4qvj3$2c9$1@news.interia.pl Jackare
    <j...@i...pl> pisze:

> [...]
    > nic nie dzieje się od razu i często rozwój "firmy" jest efektem kilku
    > lat przeprawcowanych przez właściciela na takim quasi etacie czy jak
    Kierować swoimi sprawami i stać na własnych nogach nie oznacza koniecznie
    prowadzenia działalności gospodarczej. Rownie dobrze można to robić
    zapewniając sobie stabilną posadę w ramach stosunku pracy i korzystać z
    płynących z niego unormowań; kwestia wyboru.
    Miałem kolegę, wybrał uprawianie wolnego zawodu, co motywował tym, że chce
    się czuć wolny.
    I czuł się wolny, a jakże.
    Był bardzo często wolny od gotówki, trwale wolny od zdolności kredytowej,
    zupełnie też był wolny od własnego mieszkania, urlopów, wyjazdów
    weekendowych, samochodu itp., co zresztą było efektem pierwszej i drugiej z
    wymienionych wolności. Nie wiem natomiast, czy czuł się wolny czekając na
    telefon mogący oznaczać możliwość zarobku lub pożyczając kasę od znajomych.

    Wracając do meritum, czyli uregulowań prawnych dotyczących umów o pracę, to
    mają one szczególnie propracownicze znaczenie w tych rejonach i miejscach w
    kraju, gdzie brak miejsc pracy stawia pracodawcę w ewidentnie
    uprzywilejowanej pozycji (o czym już pisałem gdzie indziej). Wówczas bardzo
    łatwo jest dać pracownikowi wypowiedzenie i wybór - samozatrudnienie (i tym
    samym utrata wszelkich praw pracowniczych) albo zasiłek. Większość osób
    postawionych w ten sposób pod ścianą ugnie się, co w zasadzie nie dziwi. A
    zakończyć bez konsekwencji "współpracę" z samozatrudnionym można w sposób
    natychmiastowy.
    Dzięki obecnym, a przede wszystkim planowanym zmianom w prawie machinacje
    takie będą utrudnione (choćby przez sankcje finansowe), a pracownik w razie
    czego będzie miał większe szanse i możliwości dochodzić swych praw drogą
    ustalenia faktycznego stosunku pracy niekoniecznie na dość niekiedy
    długotrwałej drodze sądowej.

    --
    Jotte

  • 38. Data: 2007-06-14 11:01:31
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Jotte napisał(a):

    > Wolno ci, ale to w niczym nie zmienia obiektywnie istniejących faktów.

    Co jest obiektywnym faktem? Kamuflowanie stosunku pracy?
    Gdyby było obiektywne, nie potrzebne byłyby te nowe przepisy.

> [...]
    > świadczenie pracy wykonujesz w sposób określony w KP, to z mocy prawa
    > powstaje stosunek pracy. Jeśli strony w miejsce tego stosunku zawiązują

    A ty masz problem z odpuszczeniem uznawania kodeksu pracy
    za nienaruszalną świętość, mam wrażenie.

> [...]
    > nieprawdę. Nic dziwnego, że działanie takie winno być ścigane i
    > naturalne jest, że działania legislacyjne zmierzają do stworzenia w tym

    Nie są tworzone instrumenty, jak je nazywasz, tylko kolejne
    obostrzenia, powodujące, że coraz więcej działalności
    podpada pod KP.

> [...]
    > _wymuszaniu_ przez pracodawców przejścia na działalność gospodarczą, co
    > z wolnością wyboru nie ma nic wspólnego.

    Chcę zobaczyć tego zmuszanego pracownika.
    Jeśli jest to przymus, to należy natychmiast zawiadomić prokuratora!
    Jak się go zmusza? Groźbą karalną? :->

    Stach

  • 39. Data: 2007-06-14 11:05:25
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > miejscach w kraju, gdzie brak miejsc pracy stawia pracodawcę w
    > ewidentnie uprzywilejowanej pozycji (o czym już pisałem gdzie indziej).

    W tych całym propracowniczych (heh...) działaniach, zapomina się,
    że ktoś w końcu musi być pracodawcą, żeby ci pracownicy
    mieli gdzie pracować. Albo trzeba dać możliwość łatwego działania
    na własną rękę tym "pracownikom".
    Na razie nie ma ani jednego ani drugiego.
    Pracodawcy są "be", małe firmy tez są "be".
    Jak pracodawca, to najlepiej jakiś wielki kombinat. :-/

    Stach

  • 40. Data: 2007-06-14 11:06:40
    Od: Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl>

    Pe.Ka napisał(a):

    > więc nie pisz mi, że jestem zamknięty wśród kafelkarzy (btw. szwagier
    > układa, jest dobry i tani - polecam ;-) )

    Będę potrzebował, to się odezwę :-)

    Stach