PracaGrupypl.praca.dyskusjeszansa na zatrudnienie absolwenta › Odp: szansa na zatrudnienie absolwenta i Apel
    From: "Gemm" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: szansa na zatrudnienie absolwenta i Apel
    Date: Fri, 27 Sep 2002 11:26:56 +0200

    Użytkownik Tytus <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ams5c4$641$...@n...tpi.pl...
    > Niejaki Gemm był uprzejmy napisać coś takiego:

    > Hmmmm... Czy rzeczywiście tak jest? Moim zdaniem (popartym własnym i
    cudzym
    > doświadczeniem) wygląda to tak:
    > student - ma troszkę mniej czasu (choć często znajduje nawet te 8 godzin
    > dziennie), można go zatrudnić na umowę zlecenie - nie trzeba płacić ZUSu,

    Wezmy na przyklad moja skromna osobe:
    1. pracuje na pelny etat - zatem mam troszke mniej czasu
    2. mimo punktu 1 mam wystarczajaco czasu aby chetnie "zgodzic" sie na umowe
    zlecenie - z tego faktu i pktu 1 wynika ze nie trzeba mi placic ZUSu - mimo
    to jakos
    nieczesto mi sie trafia taka mozliwosc :-(. Moze mam za malo znajomych,
    patrz
    kolejne punkty :-).

    > może mało umie (choć nie zawsze) ale szybko się uczy (wyćwiczony umysł
    ;-))

    3. idac tym tropem trzeba stwierdzic, ze absolwent uczy sie jeszcze szybciej
    (dluzej cwiczyl umysl - nawet pomimo pracy w trakcie studiow ;-))

    > bo to jego pierwsza praca więc ma dużo zapału, no i najważniejsze - można
    mu
    > zapłacić mniej (przynajmniej w tej początkowej fazie dopóki się nie
    > zorientuje, że jest robiony w bambuko). Generalnie: jest tańszy.

    4. nie watpie, ze absolwent w pierwszej pracy jest rownie pelen zapalu
    5. chyba jednak sedno calej tej dyskusji: studentowi placi sie mniej
    (choc tak jak stwierdziles - do czasu)

    > absolwent - chce być od razu na umowę o pracę (ZUS), wie niewiele więcej
    od
    > studenta (często tak bywa), ma wysokie mniemanie o sobie (w końcu ma się
    > wyższe wykształcenie ;-)) i chciałby dużo zarabiać. =>jest droższy.

    6. co do porownania wiedzy studenta i absolwenta - wolalbym nie zaczynac
    tutaj
    jakiejs wojny, ale ten student, ktory wie wiecej od absolwenta sam
    prawdopodobnie
    zostanie absolwentem. Proponuje porownac wiedze takiego absolwenta z jakims
    studentem :-).
    7. stwierdzenie o wysokim mniemaniu o sobie tez jest _nieco_ drazliwe -
    patrz pkt 8.
    8. "absolwent chcialby duzo zarabiac" - rozumiem, ze student nie chce duzo
    zarabiac? :-)
    kwestia wg mnie jest tu taka, ze absolwent "idzie na swoje" stara sie juz
    nie "meczyc"
    rodzicow swoja osoba w zwiazku z tym musi zarabiac wystarczajaco duzo aby
    moc sie
    utrzymac. Inna sprawa, ze oczywiscie sa ludzie (i absolwenci i studenci), na
    prawde
    kiepscy ale z wysokim mniemaniem o sobie, ktorzy oczekuja zlotych gor - ale
    jak juz wspomnialem
    nie jest to przywara _tylko_ absolwentow i na pewno nie wszystkich.

    > Mówimy tu o pierwszej pracy. I nie twierdzę, że nie będzie miał kłopotu,
    > tylko że praca w czasie studiów znacznie ułatwia znalezienie jej po
    > studiach. A to jest różnica.

    9. absolutnie temu nie przecze - to absolutna prawda, ale, powtarzam, tylko
    dlatego, ze
    znalazl ta prace juz na studiach, a moje zastrzezenia dotycza jedynie tego
    jak latwo, wg
    niektorych, jest znalezc prace na studiach.

    > Wcalę nie twierdzę, że student znajdzie pracę bez problemu, a to czy
    > łatwiej? Napisałem "Zależy". Od czego? Od wielu czynników. Najczęściej od
    > znajomości odpowiednich ludzi ;-)

    10. i tu mamy kolejne sedno tej dyskusji - nie wazne czy jestes studentem
    czy absolwentem,
    najwieksze szanse na znalezienie pracy masz wtedy gdy znasz odpowiednich
    ludzi. A niestety
    (poparte wlasnym i cudzym doswiadczeniem ;-)) wielu ludzi nie ma takich
    znajomosci.

    I jeszcze jeden komentarz ode mnie - czy naprawde wiekszosc firm chce
    ciagnac swoja
    dzialalnosc opierajac sie na studentach? Tak tak, wiem ze najprawdopodobniej
    tenze
    student dostanie pelen etat lacznie z ZUSem, ale jednak... Nie za bardzo mi
    sie podoba
    takie spisywanie absolwentow na straty.

    Pozdrawiam,
    ML