PracaGrupypl.praca.dyskusjesposób na nicnierobienie › Odp: sposób na nicnierobienie
    From: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Odp: sposób na nicnierobienie
    Date: Thu, 19 Dec 2002 10:43:11 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@waw01195005.visp.energis.pl

    Użytkownik TS <f...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atqskm$8tc$...@s...man.poznan.pl...

    > No to może odwrócimy tą sytuację?
    > Jeśli ta rzesza nierobów (przy czym nie stawiam znaku równości między
    nierób
    > i bezrobotny) spojrzy długofalowo, to zobaczy, że ci inni mogą zatrudnić
    > wojsko to pogonienia ich z ulic.

    I co to wojsko dalej z nimi zrobi? Zabierze ze sobą do koszar
    i tam ich będzie pilnowało, czy wybuduje specjalne obozy?

    > Uparcie chcesz dowieść, że więzienie może być sposobem na przeżycie, a
    praca
    > nie.

    A Ty uparcie chcesz dowieść, że właściwie to nie ma żadnego
    bezrobocia, i każdy kto chce znajduje pracę. Nie przekonują Cię
    nawet statystyki mówiące, że na jedno wolne miejsce rzuca się
    kilkuset zdesperowanych kandydatów (którzy może dopiero
    po setkach takich nieudanych prób rzucą się zrezygnowani
    na kanapę i powiedzą, że mają to wszystko w d...).

    > Chociaż fakt, są tacy co wolą iść do więzienia, niż pracować.

    Chodziło mi o takich, którzy bardzo chcieli pracować,
    ale po wielokrotnych próbach stwierdzili, że nie mają
    na to żadnych szans, i w wyniku tego doszli do wniosku,
    że jedynym sposobem na przeżycie może być państwowy wikt
    w więzieniu.

    > Ależ nie odrzucam. Ja właśnie chcę, żeby zamiast zasiłków, państwo dawało
    > pracę przy budowie autostrad, itd.

    No to przynajmniej w tej kwestii się zgadzamy.

    > Przecież nie mają oszczędności. Wniosek jest taki, że przejadają cudze.

    Z tego widać, że masz bardzo nieaktualne poglądy na temat
    obecnego polskiego bezrobocia, bo bezrobotny wciąż Ci się
    kojarzy z człowiekiem z marginesu.
    No to wyobraź sobie np. człowieka wykształconego,
    po 50-tce, który z jakichś powodów został bez pracy.
    Jeśli nie ma jakichś super-znajomości, to przy obecnym
    bezrobociu nie ma żadnych szans - odpada już na wstępnym
    etapie selekcji. A do emerytury jeszcze daleko.
    Człowiek taki prawdopodobnie traci właśnie dorobek całego życia,
    bo musi go przejadać. Tylko że w odróżnieniu od ludzi, którzy
    tracą dobytek podczas pożaru czy powodzi, i mogą liczyć
    na pomoc z różnych źródeł, w tym wypadku nikt się jego losem
    nie przejmuje i nawet go nie zauważa.
    W innym wariancie młody człowiek po szkole lub uczelni,
    który nie może znaleźć pierwszej pracy, przejada oszczędności
    rodziców, z tym, że w tym wypadku sytuacja jest lepsza,
    bo jako młody ma większe szanse na różne dorywcze prace
    fizyczne lub pracę na czarno za granicą.

    > Jakoś właśnie tak jest, że jak są na zasiłku, to narzekają, że wyżyć nie
    > mogą, a jak stracą ten zasiłek, to jakoś sobie radzą.
    > Kolejny wniosek: jak już nie można inaczej, to idą do pracy.

    No cóż, typowa sprawa - istnienie cwaniaków powoduje,
    że nikt się nie przejmuje losem tych, którzy naprawdę
    znajdują się w sytuacji bez wyjścia. Tak jak istnienie pijaków
    powoduje, że większość omija leżącego na ulicy chorego
    na serce (bo to przecież pijak).

    > Faktem jest jednak, że sporo ludzi opłacanych z podatków, to nieroby i
    > darmozjady. Tym bardziej należy dążyć, do ograniczenia udziału Państwa w
    > życiu gospodarczym i społecznym. Rola Państwa powinna ograniczać się, do
    > zapewnienia bezpieczeństwa (policja, wojsko, sądownictwo), podstawowej
    > opieki medycznej, szkolnictwa (do poziomu wykształcenia zawodowego) i może
    > jeszcze kilku elementarnych rzeczy.

    Trochę to przeczy temu co napisałeś wyżej - mianowicie, że Państwo
    powinno również zapewniać pracę, np. przy budowie autostrad.

    Pozdrawiam
    Artur