PracaGrupypl.praca.dyskusje › (OT) Arkusz obserwacji

  • 11. Data: 2005-05-24 08:34:06
    Temat: Re: (OT) Arkusz obserwacji
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "'madzik'" <m...@g...niet.pl> napisał w wiadomości
    news:d6uns1$o5p$1@inews.gazeta.pl...
    > Maciek:

    Właściwa

> [...]
    > arkusz to wynik długiego myślenia.)
    >
    > Maćku, wiesz, mam uczucie, że w tej konkretnej pracy dyplomowej cały ten
    > arkusz obserwacji jest dla picu jedynie.
    > Nie potrafię sobie wyobrazić (=> NPSW) pracy z takiego zakresu, w której
    > od początku coś takiego nie byłoby wzięte pod uwagę. NPSW promotora,
    > który na serio wychodzi z takim pomysłem _dopiero_ w momencie, kiedy omc
    > utytułowany student "_kończy_ pisać prace dyplomowa".
    > Jeśli praca jest "prawie skończona", a mają do niej dojść "badania na
    > klientach", to całość tworzenia się _znacznie_ wydłuży - opracowanie
    Czas tworzenia formularza to jedno. Na upartego i z pewną wprawą można
    stworzyć go w jeden dzień. Ale uzyskanie wiarygodnych wyników to jest
    dopiero ciężka praca. Najpierw trzeba wiedzieć, jacy ludzie podlegają
    badaniu, potem dotrzeć do wystarczająco dużej ilości, gwarantującej
    wiarygodność próby.

    > A nie uważasz, że może to wymagać przeredagowania reszty? IMHO wyniki
    > "badania na klientach" powinny być powiązane z wnioskami, do których
    > dochodzi autor, nie? Więc albo przeredaguje pracę dyplomową, albo
    > dopasuje wnioski.
    Ja się zastanawiam, czy nie pójść na łatwiznę i nie odwrócić systemów oceny
    okresowej stosowanej w sieciach handlowych. Skoro istnieją kryteria oceny
    sprzedawcy, to na upartego można przyjąć, że odzwierciedlają one oczekiwania
    klienta (nie na upartego to jeszcze misję firmy, jej klimat, plany
    sprzedażowe etc.)

    Można wówczas np. oprzeć się tylko na sprzedaży, tylko w butikach z
    ciuchami, tylko do osób indywidualnych. I wtedy opracować kryteria oceny
    bazujące na analizie procesu sprzedaży, odwracając kryteria.
    Czyli: zacząć od powitania w sklepie, następnie przejść do autoprezentacji
    sprzedawcy, potem do wiedzy o produkcje, doradztwa, umiejętności prezentacji
    produktu, aż do zapakowania produktu w siatkę. Opracować do tego skale
    punktowo-przymiotnikowe, w pełni dyskretne (żeby się badany nie rozwodził,
    dając masę zbędnych wyników do odsiania), np.:

    skala zadowolenia z powitania:

    5 - sprzedawca pada mi do nóg
    4 - sprzedawca podbiega z uśmiechem
    3 - sprzedawca zauważa, że wchodzę do sklepu i mówi mi dzień dobry
    2 - sprzedawca zauważa, że wchodzę do sklepu a jego oczy mówią: "nie stać
    cię na mój towar"
    1 - spzredawca strzela do mnie z procy zza wieszaka z majtkami

    itd. itd.

    Respondenci odpowiadają na pytania dotyczące kolejnych elementów. Potem
    punkty z kolejnych pytań są sumowane, lub ważone i uzyskuje się wynik.

    Od biedy powinno przejść :)

    > A na serio, to uważam, że skoro praca prawie skończona, teraz jest
    > koniec maja, zgaduję, że Trogs chce się obronić w miarę szybko, a nie
    > wie NIC o arkuszach obserwacji (na tyle nic, że przykłady znalezione w
    > sieci - nawet siermiężne - nie mogą mu pomóc w formułowaniu własnych
    > oczekiwań -> to nie ma na celu obrażenia Trogsa), to powinien zastąpić
    > taki arkusz inną formą badania - choćby ankietą. W końcu to jego praca
    > dyplomowa, powinien mieć wpływ na użyte metody badań.

    Ja bym na jego miejscu w skrajnym przypadku poszedl do dowolnego marketu z
    częścią butikową i nagabywał ludzi - co pan sądzi o ... W ciągu godziny
    zaowocowaloby to pełną listą kryteriów, które potem można wrzucić do
    formularza.

  • 12. Data: 2005-05-24 09:16:44
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Maciek Sobczyk [Tue, 24 May 2005 10:34:06 +0200]:

> [...]
    > "nie stać cię na mój towar"
    > 1 - spzredawca strzela do mnie z procy zza wieszaka z majtkami

    Znaczy sie zakladasz, ze wszyscy uwielbiaja jak sprzedawca zaraz
    po wejsciu do sklepu podlatuje i zaczyna nawijac? ;) Bo ja wtedy
    najczesciej zwyczajnie wychodze, nie da sie spokojnie poogladac
    towaru jak Ci cos non stop trajkocze nad uchem :)

    Dla mnie maksimum zadowolenia z powitania stanowi pkt. 3... :)

    Kira

  • 13. Data: 2005-05-24 09:32:35
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "Kira" <c...@-...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > najczesciej zwyczajnie wychodze, nie da sie spokojnie poogladac
    > towaru jak Ci cos non stop trajkocze nad uchem :)

    Punkt 5 wcale nie musi być najwyższą oceną. Zakładając sposób oceniania
    zgodny z przebiegiem rozkładu normalnego - wyniki skrajne można traktować
    jako negatywne.
    To jest przykład pewnej koncepcji. Często w sieciach butików stosuje się
    takie skale na potrzeby badania Mistery Shopping. Skale są bardzo różne.
    Zdarzają się nawet takie, jak "sprzedawca nie ucieka na zaplecze na widok
    klienta. Nie kryje się, jest widoczny". :)

    Tak się jeszcze zastanawiam, czy nie uprościć sobie badania jeszcze
    bardziej - zahaczyć o metodę zdarzeń krytycznych i badać tylko odstępstwa od
    normy. Wątpię, żeby to miało wartość diagnostyczną, ale jak pisała moja
    popzredniczka - ten arkusz oceny to pic na wodę. Można zrobić jeszcze tak -
    pójść do supermarketu/na ulicę/ gdziekolwiek i zaczepiać ludzi pytając o
    sytuacje ekstremalne w obsłudze. Potem wyniki uśrednić i przedstawić w
    formie rewersu - zamiast opisać jakość obsługi klienta to opisać, czego
    klienci nie znoszą.

    > Dla mnie maksimum zadowolenia z powitania stanowi pkt. 3... :)
    Dla mnie też :). Ale może znajdzie się ktoś kto preferuje 1? :)

  • 14. Data: 2005-05-24 19:52:02
    Od: "Trogs" <N...@S...PL>

    Użytkownik "'madzik'" <m...@g...niet.pl> napisała:

    > Maćku, wiesz, mam uczucie, że w tej konkretnej pracy dyplomowej cały ten
    > arkusz obserwacji jest dla picu jedynie.

    niestety, promotor stwierdził ze brakuje w mojej pracy czesci emirycznej,
    która podsumuje to co opisałem

    praca traktuje o wykorzystaniu komunikacji w kontakcie z klientem wg
    koncepcji: komunikacja interpersonalna-psychologiczne aspekty
    komunikacji-wykorzystanie komunikacji w kontakcie z klientem

    na koniec mialby byc rozdzial udawadniajacy ze trzymanie sie okreslonych
    standardów, i odpowiednie podejscie skutkuje lepsza sprzedaza

    arkusz obserwacji wydal sie promotorowi najlepszy bo moge czynic obserwacje
    cały dzien i nie bedzie to przeszkadzac w wykonywaniu mojej pracy, a ponadto
    w takim arkuszu moglbym wpisac obserwacje z wynikle z dotychczasowego
    doswiadczenia

    udalo mi sie dzisiaj wyrwac z pracy i przejzalem 2 ksiazki o badaniach, ale
    nic o arkuszu nie znalazlem, czuje ze zaciska mi sie pentla wokol szyi bo
    nie wiem jak stworzyc taki arkusz w którym mogłbym zapisywac wnioski po
    rozmowie z klientem, bo to co znalazłem jest przeznaczone dla osób ktore
    obserwuja prace innych

    jezeli macie jakiekolwiek doswiadczenie w tym temacie i moglibyscie
    zasugerowac forme takiego formularza to bylbym dozgonnie wdzieczny, niestety
    nie moge przeprowadzic zasugerowanej ankiety bo to nie przejdzie

    pozdrawiam
    T.

  • 15. Data: 2005-05-24 20:10:14
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 24 May 2005 21:52:02 +0200, Trogs <N...@S...PL> napisał:

> [...]
    > niestety
    > nie moge przeprowadzic zasugerowanej ankiety bo to nie przejdzie

    A nie mozesz pytan opracowac na podstawie tez , ktore stawiasz w pracy?

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 16. Data: 2005-05-25 09:26:12
    Od: 'madzik' <m...@g...niet.pl>

    Maciek:

    > Dla mnie też :).

    Witajcie w klubie ;-)

    > Ale może znajdzie się ktoś kto preferuje 1? :)

    Też się zastanawiam...

    --
    [Pozdrawiam ciepło, ]
    [Magda ]