PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lojalka

  • 21. Data: 2003-09-15 05:28:37
    Temat: Re: Lojalka
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

    > ok, powiem inaczej. Byłam na studium i rozmawiałam bezpośrednio ze
    > specem, który tam wykładał prawo pracy. To były jego słowa: skoro nie ma
    > zawartej wysokości odszkodowania w umowie o zakazie konkurencji po
    > ustaniu stosunku pracy, umowa ta w świetle prawa jest nieważna.

    No to masz kiepskiego speca. Zadałem sobie trochę trudu i pogrzebałem w
    orzecznictwie, oto efekt:

    2001.12.17 wyrok SN I PKN 742/00 OSNP-wkł. 2002/5/4

    1. Umowa przewidująca nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu
    stosunku pracy nie jest nieważna, lecz klauzula o nieodpłatności zostaje
    automatycznie zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art. 1012 § 3 KP.

    1999.01.26 wyrok SN U I PKN 540/98 OSNP 2000/6/218

    Przed wejściem w życie art. 1012 KP nieważna była klauzula konkurencyjna, która
    nie zawierała zobowiązania pracodawcy do wypłacania pracownikowi odszkodowania
    w okresie obowiązywania zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy ... przed
    wejściem w życie art. 1012 KP nie było podstaw prawnych do powszechnego
    określania wysokości gwarancyjnego odszkodowania według standardu ustawowo
    zapewnionego pracownikom na stanowiskach kierowniczych. Wystarczyło zatem
    uzgodnienie zobowiązania pracodawcy do wypłacania pracownikowi umówionego
    odszkodowania, zważywszy że po wejściu w życie tego przepisu minimalne
    gwarantowane odszkodowanie przysługujące pracownikowi w umówionym okresie
    karencyjnym okresie wyznacza 25% wynagrodzenia otrzymywanego przed ustaniem
    stosunku pracy (art. 1012 § 3 KP).

    Paweł

  • 22. Data: 2003-09-15 07:29:59
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Paweł

    Jak widzisz w kontekscie cytowanego orzecznictwa moje domniemanie, ze jesli
    pracodawca nie wyplacil odszkodowania ani nie przedstawil harmonogramu jego
    wyplat, pracownik moze bezkarnie uznac umowe za niewazna?
    Wydaje mi sie, ze pracodawca musialby sadownie dowiesc, ze umowa jest wazna.
    Moglby wtedy miec z tym trudnosci?
    Widze, ze jestes biegly w temacie, dobrze byloby jak najpelniej naswietlic
    go w jednym watku, zeby nie pozostawiac niejasnosci.dla przyszlych "szukaczy
    w archiwum"

    --
    pzdr. Krzysztof

    ## Szczecin - popracowalbym juz sobie gdzies:##
    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  • 23. Data: 2003-09-15 10:45:18
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > go w jednym watku, zeby nie pozostawiac niejasnosci.dla przyszlych "szukaczy

    Witam,
    biegły to nie jestem, czytam tylko przepisy. A z tym odszkodowaniem to jest wg
    jeszcze bardziej rygorystycznie (dla pracodawcy) niż piszesz. Przepis art. 101
    (2) par. 3 in fine stanowi, że "odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych
    ratach". Czyli zasadą jest wypłata tego odszkodowania jednorazowo, a skoro tak
    to po ustaniu stosunku pracy pracodawca powinien wypłacić całość odszkodowania
    za cały okres "zakazu konkurencji" (oczywiście jeżeli nie umówiono się
    inaczej). Jeżlei tego nie zrobi to zgodnie z par. 2 tego art. zakaz konkurencji
    przestaje obowiązywać, ale umowa jest jek najbardeziej ważna i pracownik ma
    roszczenie o zapłatę tego odszkodowania.
    cyt: "§ 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym przepisie, w
    razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się
    pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania".
    Czyli umowa jest ważna do upływu terminu na jaki została zawarta (np. 2 lata),
    pracownik ma roszczenie o wypłate odszkodowania, ale nie musi przestrzegać
    zakazu konkurencji.
    Mając na uwadze jednak zapis par. 3, który nie przesądza kto ma decydować o
    wypłacie odszkodowania miesięcznie, można uznac, że może to zrobić każda ze
    stron umowy, także pracodawca. Wobec tego skoro nie chce zapłacić jednorazowo
    niech płaci miesięcznie i wtedy pierwszą rate powinien zapłacić po ustaniu
    stosunku pracy (najdalej za miesiąc z dołu, z terminem wypłaty wynagrodzenia tj
    najczęście do 10 kolejnego miesiąca). Jeżeli tego nie zrobi to zakaz
    konkurencji ptrzestaje obowiązywać, ale umowa jest ważna i pracownik może
    dochodzić sądownie wypłaty odszkodowania.
    Tak ja rozumiem ten przepis. Myślę, że warto żeby pracodawcy trochę liczyli się
    z konsekwencjami zawarcia umowy o zakaziekonkurencji bo obecnie wtykają tą
    umowę komu tylko się da (niedługo do podpisania takiej umowy zmuszony zostanie
    np. murarz. Nie będziesz murował domów w firmie innej niż swego Pana
    Pracodawcy, k....)

    pozdrawiam,
    Paweł

  • 24. Data: 2003-09-15 18:45:59
    Od: "Bodek" <b...@...o.p>

> [...]
    zostanie
    > np. murarz. Nie będziesz murował domów w firmie innej niż swego Pana

    Przypomnę że nie o zakaz konkurencji chodzi, chodzi o to by pracownicy nie
    podejmowali pracy bezpośrednio u klientów pracodawcy, narażając w ten sposób
    pracodawcę na straty w postaci utraty klienta.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2003-09-15 19:30:07
    Temat: Re: Lojalka zakaz konkurencji FAQ ;)
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    zostanie
    > np. murarz. Nie będziesz murował domów w firmie innej niż swego Pana

    Wydaje mi sie, ze odwaliles dla zainteresowanych, zwlaszcza pracownikow,
    kawal solidnej roboty.
    Pozwolilem sobie zaakcentowac to w tytule.