PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kwota netto

  • 1. Data: 2007-06-19 19:44:00
    Temat: Kwota netto
    Od: nowy pracownik <k...@o...pl>

    Witam
    Właśnie dostałem do podpisania umowę przedwstępną pracy.
    Jest tam taki zapis:

    "Miesięczne wynagrodzenie za pracę wyniesie xxx zł netto (słownie xxx)
    po potrąceniu przez Pracodawcę ciążących na Pracowniku zobowiązań z
    tytułu należności podatkowych oraz z tytułu ubezpieczenia społecznego i
    zdrowotnego."

    Czy mam rozumieć że dostanę kwotę xxx (jak się z pracodawcą umawiałem)
    czy od tego zostanie jeszcze potrącony podatek i ubezpieczenia? Bo to
    sformowanie jest trochę niejasne dla mnie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-06-19 20:00:24
    Temat: Re: Kwota netto
    Od: "darnok" <d...@a...spam.ch>

    In news:f59bm1$jss$1@news.onet.pl, *nowy pracownik* wrote:

> [...]
    > czy od tego zostanie jeszcze potrącony podatek i ubezpieczenia? Bo to
    > sformowanie jest trochę niejasne dla mnie.

    Netto to jest to co dostaniesz do reki.
    Brutto to jest tyle ile powinno byc wpisane w tej umowie. Od kwoty brutto
    odliczane sa koszty ZUS, zdrowotnego, podatek i powstaje kwota netto. W
    umowie powinno byc BRUTTO, bo wysokosc podatkow, ZUSu ulega zmianie (a wrecz
    jak sie zarabia odpowiednio duzo to moze sie zmienic w ciagu roku wysokosc
    odprowadzanych skladek).

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 3. Data: 2007-06-19 20:07:52
    Od: nowy pracownik <k...@o...pl>

    darnok pisze:

> [...]
    > zmianie (a wrecz jak sie zarabia odpowiednio duzo to moze sie zmienic w
    > ciagu roku wysokosc odprowadzanych skladek).

    Ja wiem co to jest netto a co to jest brutto. To jest umowa PRZEDWSTĘPNA
    i tutaj moim zdaniem może spokojnie być sobie wpisana kwota netto, bo w
    końcu ta mnie interesuje.

    Chodziło mi o same sformułowanie użyte w tym tekście. Czy z tego
    rzeczywiście wynika że kwotę xxx dostanę "na rękę".

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-06-19 21:11:41
    Od: "rafal.q" <r...@i...pl>

    Zapewne wpisanie w umowę kwoty netto można wiązać z obniżeniem składki
    rentowej. Dzięki temu pracodawca wpisze na umowie odpowiednio niższa kwote
    brutto :)

  • 5. Data: 2007-06-19 21:20:23
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    nowy pracownik <k...@o...pl> wrote in

> [...]
    [...]
> [...]

    > Chodziło mi o same sformułowanie użyte w tym tekście. Czy z tego
    > rzeczywiście wynika że kwotę xxx dostanę "na rękę".

    ROTFL! jak wiesz, co to jest netto a co to jest brutto, to dlaczego Twoje
    pytanie dotyczy wlasnie tego, co oznacza w powyzszym fragmencie netto?

    dziwny jakis przypadek;
    adas;

  • 6. Data: 2007-06-19 21:40:07
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f59d2o$npq$4@news.onet.pl nowy pracownik
    <k...@o...pl> pisze:

    > Ja wiem co to jest netto a co to jest brutto.
    Wygląda, że jednak nie.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2007-06-20 07:22:19
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    nowy pracownik pisze:

    > Chodziło mi o same sformułowanie użyte w tym tekście. Czy z tego
    > rzeczywiście wynika że kwotę xxx dostanę "na rękę".

    Tak, rzeczywiście wynika (chociaż wygląda dziwnie, bo na umowach
    są zwykle kwoty brutto).
    A jeszcze niedawno dziwiło mnie, że na maturze sprawdzają teraz
    coś tak oczywistego, jak umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem...

    ch.

  • 8. Data: 2007-06-20 18:13:45
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    darnok wrote:

> [...]
    > umowie powinno byc BRUTTO, bo wysokosc podatkow, ZUSu ulega zmianie (a
    > wrecz jak sie zarabia odpowiednio duzo to moze sie zmienic w ciagu roku

    No i co z tego, jak mu wzrośnie, to się będzie księgowa głowić i troić, jak
    to policzyć a nie on.

  • 9. Data: 2007-06-20 18:38:59
    Od: " leszek" <s...@W...gazeta.pl>

    nowy pracownik <k...@o...pl> napisał(a):

    > Czy mam rozumieć że dostanę kwotę xxx (jak się z pracodawcą umawiałem)
    > czy od tego zostanie jeszcze potrącony podatek i ubezpieczenia? Bo to
    > sformowanie jest trochę niejasne dla mnie.

    Chłopie, chcesz się zatrudnić i nawet nie wiesz ile będziesz zarabiał ?

  • 10. Data: 2007-06-20 19:57:47
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    darnok nabazgrolił na ekranie:
    > Netto to jest to co dostaniesz do reki.
    > Brutto to jest tyle ile powinno byc wpisane w tej umowie. Od kwoty brutto
    > odliczane sa koszty ZUS, zdrowotnego, podatek i powstaje kwota netto.

    Tutaj bym miała nieco odmienne zdanie...
    Z tym netto to taka sprawa, że nigdzie dochód taki nie jest zdefiniowany.
    Jest tylko potoczne określenie, różne dla różnych celów:

    Najczęściej spotykane jest tak jak wyżej określone: przychód - społeczne
    ZUS - zdrowotne - podatek.

    Ale już jak chodzi o potrącenia komornicze (KP art. 87) to jest to:
    przychód - społeczne ZUS - podatek. Tutaj niejako ustawodawca zapomniał o
    składce zdrowotnej - szczególnie tej nieodliczanej od podatku. Z tego
    powodu jest problem liczenia maksymalnej kwoty potrąceń.

    Co innego ustawa o świadczeniach rodzinnych. Tam występuje dochód (potocznie
    zwany dochodem netto), który wylicza się jako: przychód - składki ZUS -
    koszty uzyskania przychodu - podatek - składki zdrowotne.

    Powtarzam: wszystkie te 'dochody netto' to są określenia potoczne, nigdzie
    nie zdefiniowane.
    Imo dochodem netto powinien być ten dochód ze świadczeń rodzinnych. Podobnie
    jak w przedsiębiorstwie, gdzie dochodem netto jest przychód minus wszystkie
    koszty i obciążenia.

    Z drugiej strony, dziwię się, że ktoś operuje dochodem netto w przypadku
    umowy (przedstępnej nawet) o pracę. Przecież to czasami jest trudno
    określić, dwie osoby majace ten sam przychód brutto mogą mieć inny dochód
    netto. Przecież ma na to wpływ:
    - wysokość kup
    - to czy pracownik złozył pit - 2
    - to czy pracownik złożył płatnikowi oświadczenie o zamiarze wspólnego
    opodatkowanie w danym roku podatkowym z małżonkiem bądź na zasadach
    przysługującym osobom samotnie wychowującym dzieci.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --