PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kopia?

  • 1. Data: 2011-07-02 06:45:05
    Temat: Kopia?
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Znajomy zaniósł kopię świadectwa pracy do zakładu w celu naliczenia
    "jubileuszowej".. Zasugerowano mu oryginał do wglądu i kopia do dokumentów
    firmy..Znajoma w PIP poinformowała go, że zakład nie ma prawa żądać
    oryginału [do wglądu]i musi się zadowolić kopią ...Niby tak, ale czy na
    pewno? Bo jeśli nie oryginał to równie dobrze może być moje pisemne
    oświadczenie, że od **.**.**** do **.**.**** pracowałem w firmie takiej a
    takiej.
    Psot

  • 2. Data: 2011-07-02 07:01:51
    Temat: Re: Kopia?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-02 08:45, Psot pisze:
> [...]
    > żądać oryginału [do wglądu]i musi się zadowolić kopią ...Niby tak, ale
    > czy na pewno? Bo jeśli nie oryginał to równie dobrze może być moje

    Kopia świadectwa pracy nie jest świadectwem pracy (nie posiada
    [oryginalnego] podpisu pracodawcy), zatem jeśli pracodawca do czegoś ma
    prawo żądać okazania świadectwa pracy, to znaczy, że ma prawo żądać
    okazania oryginału.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-07-02 08:05:15
    Od: "Jerzy Borowski" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Psot" <p...@T...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oryginału [do wglądu]i musi się zadowolić kopią ...Niby tak, ale czy na
    > pewno? Bo jeśli nie oryginał to równie dobrze może być moje pisemne

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
    z dnia 28 maja 1996 r.
    w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
    związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
    pracownika.

    Paragraf 1 punkt 3.
    Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie
    składanych dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia
    oryginałów tych dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów albo
    kopii.

  • 4. Data: 2011-07-02 11:51:17
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-07-02 09:01, Liwiusz pisze:

> [...]
    > [oryginalnego] podpisu pracodawcy), zatem jeśli pracodawca do czegoś ma
    > prawo żądać okazania świadectwa pracy, to znaczy, że ma prawo żądać

    Jak poświadczone (za zgodność z oryginalem) to powinien przyjąć.

    --
    animka

  • 5. Data: 2011-07-02 13:33:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-02 13:51, Animka pisze:

    > Jak poświadczone (za zgodność z oryginalem) to powinien przyjąć.

    Przez kogo poświadczone?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-07-02 16:40:17
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-07-02 15:33, Liwiusz pisze:

    > Przez kogo poświadczone?

    Np. przez ZUS, czy poprzedniego pracodawcę.

    --
    animka

  • 7. Data: 2011-07-02 19:01:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-02 18:40, Animka pisze:

    > Np. przez ZUS

    Na jakiej podstawie?

    > czy poprzedniego pracodawcę.

    Jeśli będzie oryginalny podpis pracodawcy, to nie będzie to kopia, tylko
    oryginał.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2011-07-02 20:09:45
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-07-02 21:01, Liwiusz pisze:

    > Na jakiej podstawie?

    Na takiej, że do ZUS-u się składa oryginały i ZUS poświadcza na kopiach.

    > Jeśli będzie oryginalny podpis pracodawcy, to nie będzie to kopia, tylko
    > oryginał.

    Jeżeli kserokopia to będzie kopia.

    --
    animka

  • 9. Data: 2011-07-02 20:35:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-02 22:09, Animka pisze:

    > Na takiej, że do ZUS-u się składa oryginały i ZUS poświadcza na kopiach.

    Czy zatem następnym razem jak będę miał coś do poświadczenia za zgodność
    z oryginałem, to zamiast iść do notariusza i płacić mu 6zł/stronę, mogę
    po prostu zahaczyć o ZUS?

    > Jeżeli kserokopia to będzie kopia.

    Kserokopia to tylko technika wydruku treści świadectwa. Jeśli będzie
    oryginalny podpis, to będzie to oryginał.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2011-07-02 21:42:49
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-07-02 22:35, Liwiusz pisze:

    > Czy zatem następnym razem jak będę miał coś do poświadczenia za zgodność
    > z oryginałem, to zamiast iść do notariusza i płacić mu 6zł/stronę, mogę
    > po prostu zahaczyć o ZUS?

    To zależy z czym do tego ZUS-u pójdziesz :-)
    Świadectwo pracy na pewno Ci poświadczą.

    > Kserokopia to tylko technika wydruku treści świadectwa. Jeśli będzie
    > oryginalny podpis, to będzie to oryginał.

    Czyli będą dwa podpisy i pieczątki: jeden skserowany, drugi oryginał.
    Chyba, że ksero pieczątki i podpisu uważasz za oryginał, a to błąd.

    --
    animka