PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaka umowa?

  • 1. Data: 2010-12-02 13:42:45
    Temat: Jaka umowa?
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest sobie firma, która potrzebuje siły roboczej do uporządkowania lokalu,
    regałów, ometkowania towaru, poprawienia estetyki ekspozycji. Taka pomoc
    byłaby potrzebna raz, dwa razy w tygodniu, na dwie, trzy godziny. I tu dwa
    pytania:

    1. Czy z osobą wykonujacą takie zadania można zawrzeć umowę o dzieło?

    2.Jeżeli nie, to jaka forma jest korzystniejsza (dla firmy) - umowa
    zlecenie, czy umowa o pracę na ułamek etatu?

    Pozdrawiam
    Justyna

  • 2. Data: 2010-12-02 14:11:56
    Temat: Re: Jaka umowa?
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    Tu też odpowiem, bo może ktoś będzie chciał coś dodać albo naprostować,
    jeśli nie mam racji:

    "krys" <k...@p...onet.pl> napisał

> [...]
    > pytania:

    > 1. Czy z osobą wykonujacą takie zadania można zawrzeć umowę o dzieło?

    Czy to miałaby być jednorazowa czynność (doprowadzenie do określonego stanu
    i koniec) czy regularna (te same czynności do jakiś czas)? Jeśli jednorazowa
    (nieważne, że rozłożona na etapy w czasie), to myślę, że spokojnie dałoby
    się podciągnąć to pod umowę o dzieło. Natomiast jeśli ta osoba będzie ww.
    czynności wykonywać w sposób regularny, co jakiś czas, to bardziej
    pasowałoby zlecenie.
    Etat wcale niekoniecznie. Tzn. przeciwskazań nie ma oczywiście :)

    > 2.Jeżeli nie, to jaka forma jest korzystniejsza (dla firmy) - umowa
    > zlecenie, czy umowa o pracę na ułamek etatu?

    Dla_firmy_zdecydowanie lepsza jest umowa na zlecenie.
    Nie mają wówczas zastosowania przepisy KP, czyli m.in. urlopy, wypowiedzenia
    umowy, badania lekarskie, zwolnienia chorobowe, szkolenia BHP, przepisy
    związane z ciążą i cała masa innych.
    Druga sprawa to składki na ZUS, ale w tym wypadku, jeśli ta osoba nie jest
    nigdzie ubezpieczona, to pracodawca tak czy siak płaciłby za nią podobne
    składki, jak w przypadku zatrudnienia na etat (oprócz chorobowego i
    wypadkowego). Nie płaciłby jedynie wówczas, gdyby już miała jakiś inny tytuł
    do ubezpieczenia np. była zatrudniona, była studentem, emerytem itp. Tutaj
    więcej:
    http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/umowa
    ;zlecenie;i;umowa;o;dzielo;-;jakie;skladki,97,0,2240
    97.html
    Z kolei przy umowie o dzieło składek nie płaci się nigdy (o ile nie
    podpisuje się jej z własnym pracownikiem, ale tutaj nie ma takiej sytuacji).