PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak zprawdzić, czy pracodawca płaci zus?

  • 1. Data: 2005-04-22 06:54:34
    Temat: Jak zprawdzić, czy pracodawca płaci zus?
    Od: HERAKLES <h...@b...pl>

    I czy to że nie płaci ma jakiś wpływ na moją emeryturę lub rentkę?
    --
    _____________________________

  • 2. Data: 2005-04-22 08:28:59
    Temat: Re: Jak zprawdzić, czy pracodawca płaci zus?
    Od: "Dodi" <d...@w...pl>

    >I czy to że nie płaci ma jakiś wpływ na moją emeryturę lub rentkę?
    > --
    > _____________________________

    Wydaje mi się, że możesz poprosić pracodawcę o raport miesięczny osoby
    ubezpieczonej (RMUA). Jeśli chodzi o to drugie: mój kolega otrzymał ostatnio
    informację ze swojego funduszu emerytalnego o zamknięciu (czy też
    zawieszeniu - nie jestem pewna) jego konta ze względu na brak składek z ZUS
    od niemal dwóch lat. Jest właśnie w trakcie sprawdzania, czy firma płaciła
    składki do ZUS, czy też ZUS zawalił sprawę. Pani z ZUS-u zażyczyła sobie od
    niego zaświadczenia z firmy, że składki były terminowo odprowadzane.

  • 3. Data: 2005-04-22 09:26:45
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    Dodi napisał(a):
> [...]

    Obowiązkiem pracodawcy jest wrecznie coemiesiac druku RMUA pracownikowi,
    chyba, że pracownik dostaje co miesiąc razem z wypłatą
    "pasek" na którym widnieją odprowadzone składki.
    Enyłej, druk RMUA jest potwierdzeniem, że *deklaracja składkowa* poszła
    do ZUS, a czy i pieniądze poszły ... Bog jeden raczy widzieć ;)

    Jesli masz watpliwości, to udaj sie do ZUS, podaj nr NKP swojego
    pracodawcy, a jesli taki nie jest Ci znany to podaj nazwę i NIP firmy-
    to wystarczy aby w ZUS zlokalizowali ją i sprawdzili czy faktycznie
    składki wpływają na Twoje konto.
    Istnieje jeszcze taka mozliwość, ze pracodawca opłaca Ci składki ale nie
    docierają one na Twoje konto ZUS (i dalej do OFE) na skutek błędnego
    złoszenia Ciebie do ZUS. Wtedy te skladki w ZUS wiszą w próżni zamiast
    na Twoim koncie.

    Odpowiadajac na Twoje pytanie brak odprowadzania skladek na ZUS bedzie
    mialo wpływ na Twoja emeryturę. Z czego państwo będzie ci placic
    emeryture, skoro nie placiles przez tyle lat na panstwo? (i domyslnie: a
    kogo to... ze pracodawca cie oszukal...?)

    Tak samo ma sie w przypadku OFE: nie miales pieniazków na koncie, nie
    procentowaly wiec...

    Jesli masz umowe o prace a pracodawca nie placi ci skladek to pozostaje
    Ci potem zlozenie sprawy w sadzie pracy o uznanie okresu pracy jako
    okresu skladkowego, pomimo ze pracodawca nie odprowadzal za Ciebie
    skladek. I wiem ze sady przyznaja racje pracownikom, tylko nie wiem czy:
    - zalegle skladki sciagaja z pracodawcy w trybie postepowania
    komorniczego i wplacaja na Twoje konto,
    - czy zaliczaja ci za ten okres "domyslne stawki" ktore pokrywa panstwo.

    --
    czarny
    [:::: usun xxx z adresu :: mystique at free.art.pl ::::]

  • 4. Data: 2005-04-22 09:53:56
    Od: "gostek" <g...@w...pl>

    sa jeszcze dwa dosc proste sposoby

    1) jesli masz II filar w OFE, wiekszosc OFE pozwala sprawdzac stan konta i
    ostatnie skladki przez telefon/internet itp. - sprawdz po prostu czy w miare
    regularnie na konto wplywaja skladki (1 do 2 mc opoznienia sie zdarza)

    2) niektore oddzialy NFZ pozwalaja sprawdzic w internecie po numerze PESEL
    czy dana osoba jest ubezpieczona

  • 5. Data: 2005-04-22 21:09:38
    Od: "Ice" <b...@a...pl-spam>

    Użytkownik "HERAKLES" <h...@b...pl> napisał w wiadomości
    > I czy to że nie płaci ma jakiś wpływ na moją emeryturę lub rentkę?
    > --
    jak miałem taki problem to pojechałem do ZUSu i sie zapytałem o skladki
    na moje konto, pani za biurkiem najpierw coś pomarudziła ale sie dała
    przekonać i mi wydrukowała szczegółowo za kazdy miesiąc skladki.
    Przez telefon nie chcieli mi udzielić takich informacji.