PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile kosztuje napisanie programu "na zlecenie"?

  • 1. Data: 2002-03-26 15:25:15
    Temat: Ile kosztuje napisanie programu "na zlecenie"?
    Od: Leszek Mateja <l...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie! Chcialbym dowiedziec sie, ile przecietnie bierze
    programista komputerowy, wg jakich kryteriow wycenia swoja prace. Zeby
    nie uogolniac: pisze dla wydawnictwa program wlasnie "na zlecenie" i
    chce wiedziec, ile za niego policzyc, zeby nie bylo za duzo, ale tez
    zeby wyjsc na swoje. Program ma umozliwiac przegladanie na komputerze
    slownika (ok. 80000 hasel) pierwotnie wydanego przez toz wydawnictwo w
    formie ksiazkowej. Jego funkcje to oczywiscie przegladanie i
    przeszukiwanie listy hasel, przegladanie tlumaczen hasel, przeszukiwanie
    zawartosci slownika, mozliwosc podgladu wielu hasel na raz, historia
    hasel, komunikacja ze schowkiem; ogolnie funkcjonalnoscia przypomina
    troche slownik angielsko-polski collinsa wydawnictwa YDP. Trzeba jeszcze
    dodac, ze do moich obowiazkow nalezalo rowniez zaadaptowanie tekstu
    slownika do potrzeb programu, pomoc, program instalacyjny i, co
    najwazniejsze, opracowanie i wykonanie interfejsu graficznego (a to
    ostatnie zwykle zleca sie komus innemu). Ile wiec powinienem policzyc za
    program?

    Pozdrawiam serdecznie i dziekuje z gory za wszelkie informacje!

    Leszek Mateja

  • 2. Data: 2002-03-26 15:32:38
    Temat: Re: Ile kosztuje napisanie programu "na zlecenie"?
    Od: Michal Jeczalik <s...@s...eu.org>

    Leszek Mateja <l...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > najwazniejsze, opracowanie i wykonanie interfejsu graficznego (a to
    > ostatnie zwykle zleca sie komus innemu). Ile wiec powinienem policzyc za

    10, może 15 tysięcy + VAT (jeśli robisz to 'na fakturę').
    --
    Samotnik
    Michal Jeczalik Sr, http://www.samotnia.eu.org/

  • 3. Data: 2002-03-26 16:59:35
    Od: "Tomasz Wasiuk" <T...@a...waw.pl>

    > 10, może 15 tysięcy + VAT (jeśli robisz to 'na fakturę').

    Cześć, jak to wyliczyłeś, hę ??
    ;-))
    T.

  • 4. Data: 2002-03-26 19:35:50
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Leszek Mateja wrote in message <3...@p...onet.pl>...
    >Witam serdecznie! Chcialbym dowiedziec sie, ile przecietnie bierze
    >programista komputerowy, wg jakich kryteriow wycenia swoja prace. Zeby

    Witam

    Hmmm, twoje pytanie jest bardzo ogolne. Jak wszystkim wiadomo, projekty
    informatyczne sa tyle warte, ile ktos chce za nie zaplacic. Projekt o ktorym
    mowisz moze byc warty od kilku do kilkuset tysiecy (jezeli robilaby go duza,
    gieldowa spolka informatyczna - jeszcze wiecej).

    Podstawowe czynniki, ktore musisz brac pod uwage:

    - czy naprawde im zalezy
    - czy to bogata firma
    - czy jestes jedynym, ktory moze im to zrobic
    - czy (jezeli masz z ta firma dluzszy kontakt) wychowales ich w przekonaniu,
    ze kazdy system to pestka dla prawdziwego tygrysa, czy w szacunku dla IT
    - czy masz przy projektowaniu systemu kontakt z uzytkownikiem biznesowym
    (beneficjentem systemu), czy tez projekt jest wymyslem IT
    - jak skomplikowany bedzie import danych do systemu, ich czyszczenie i
    walidacja
    - w jakim miescie jest firma zleceniodawcy

    Ogolnie przyjalbym nastepujace zasady:

    - policzylbym rzetelnie pracochlonnosc w podziale na analize, projekt (oba
    etapy musza zatwierdzic ), implementacje, program instalacyjny i import
    danych
    - dodalbym do tego z 30 % na ryzyko po stronie zleceniodawcy ( zmiana
    wymagan w czasie, przedluzajace sie odbiory ...)
    - wzialbym stawke z gornego przedzialu plac informatykow
    - UWAGA: W zaleznosci od ukladu sil w negocjacjach pomnozylbym to co wyszlo
    przez wspolczynnik 0.7 - 2, ewentualnie przekonujac, ze do wykonania systemu
    potrzebny jest drugi programista.
    - podpisywalbym umowy czastkowe na poszczegolne etapy - nikt nie zmienia
    konia w srodku rzeki - uzalezniajac wycene od wyniku analizy i projektu z
    poprzednich etapow.

    I rady na koniec.

    Nigdy w rozmowie ze zleceniodawca nie nazywaj sie programista. Podkreslaj
    wage analizy (nawet, jezeli pojdzie bardzo szybko) i projektu. Zrob im
    cokolwiek w jakims CASE-ie - lubia za to placic, maja poczucie dobrze
    wydanych pieniedzy. Za wszelka cene staraj sie byc partnerem ich biznesu -
    TY SIE ZNASZ NA ROBIENIU ICH SLOWNIKOW - latwiej bedzie ich przekonac do
    wydania okreslonej ilosci kasy na przyszla korzysc finansowa niz do
    przeplacania programisty :)). Zdziwisz sie, jakie zrobia miny, gdy podczas
    negocjacji zapytasz, jakiego wyniku finansowego spodziewaja sie po tej
    inwestycji i jakie widza drogi pozniejszego rozwoju produktu w celu
    zwiekszenia korzysci dla firmy. Powiedz, ze wkladajac troszke wiecej pracy
    teraz w analize i projekt bedzie mozna stworzyc produkt bardziej rozwijalny
    w przyszlosci, postaraj ich sie zauroczyc swoim pomyslem na przyszlosc. Ale
    pod zadnym pozorem nie pokazuj, ze jestes od nich madrzejszy ( jestes czy
    nie - nie ma to najmniejszego znaczenia).

    Mi to dziala

    pzdr
    wkg

  • 5. Data: 2002-03-26 19:50:32
    Od: Michal Jeczalik <s...@s...eu.org>

    "Tomasz Wasiuk" <T...@a...waw.pl> writes:

    > Cześć, jak to wyliczyłeś, hę ??

    Na oko, a jakże inaczej, skoro nie pisałem tego programu ani nie widziałem
    szczegółowych wytycznych? :)

    Nie można ocenić dokładnie czyjejś pracy, jeśli nie wie się, ile jej było
    tak naprawdę...

  • 6. Data: 2002-03-26 19:59:37
    Od: "Tomasz Wasiuk" <T...@a...waw.pl>

    > Nie można ocenić dokładnie czyjejś pracy, jeśli nie wie się, ile jej było
    > tak naprawdę...
    > --

    Pytam, bo na pl.comp.lang.delphi, na te same pytanie padło tymczasem:

    "nie mam pojęcia... ale koszt wahał by się raczej w granicach 1500 zł (tylko
    strzelam :)) "

    Taka tam, drobna 10-krotna różnica, he he ;-)

    pozdrawiam
    T.

  • 7. Data: 2002-03-26 20:05:06
    Od: "Tomasz Berg" <t...@p...onet.plUSUN>

    Użytkownik "Tomasz Wasiuk" <T...@a...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Pytam, bo na pl.comp.lang.delphi, na te same pytanie padło tymczasem:
    >
    > "nie mam pojęcia... ale koszt wahał by się raczej w granicach 1500 zł
    (tylko
    > strzelam :)) "

    he he, za tyle, to mozna napisac programik wyswietlajacy dwie kwerendy z
    bazy na ekranie, no chyba, ze ktos zdecydowanie nisko sie ceni

    --
    Tomasz Berg
    Politechnika Gdanska

  • 8. Data: 2002-03-26 20:26:24
    Od: Michal Jeczalik <s...@s...eu.org>

> [...]
    > strzelam :)) "
    >
    > Taka tam, drobna 10-krotna różnica, he he ;-)

    Heh, możemy założyć, że tam siedzą specjaliści, dla których to jest takie
    proste, że wydaje im się, że aż bezwartościowe. ;)))

    Faktem jest, że to było dużo pracy. To dość duży projekt i duża inwestycja
    - źle zrobiony słownik wprowadzony do sprzedaży będzie kłopotliwy, kiedy
    nagle zacznie padać. To nie jest serwis WWW który się po prostu uaktualnia
    i problem znika. Myślę, że szanujące się wydawnictwo ma świadomość, że
    warto zainwestować w profesjonalizm przy takim temacie.

  • 9. Data: 2002-03-26 20:51:13
    Od: "Tomasz Wasiuk" <T...@a...waw.pl>

    > Heh, możemy założyć, że tam siedzą specjaliści, dla których to jest takie
    > proste, że wydaje im się, że aż bezwartościowe. ;)))

    Doceniam żart... ;-)
    Oczywiście, że jest przy tym kupa roboty:
    gruntowna analiza, żmudne kodowanie, wyrafinowane testowanie...

    Pytanie retoryczne: Ile by trzeba takich programów napisać za 1500 zł, aby
    spłacić s a m ą l i c e n c j ę za Delphi, w porządnej wersji (cena $999
    za Prof)...

    pozdrawiam
    T.

  • 10. Data: 2002-03-26 21:08:27
    Od: Michal Jeczalik <s...@s...eu.org>

> [...]
    > spłacić s a m ą l i c e n c j ę za Delphi, w porządnej wersji (cena $999

    Nie rozumiem o co Ci chodzi, przecież ja się z Tobą zgadzam i uważam, że
    program jest wart znacznie więcej niż 1500 zł. Napisałem to nawet w
    poprzednim poście, chyba nie zauważyłeś.