PracaGrupypl.praca.dyskusje › I gr. inw. telepraca - obnizenie pensji z powodu kryzysu gospodarczego - pytanie

  • 1. Data: 2008-12-03 17:32:05
    Temat: I gr. inw. telepraca - obnizenie pensji z powodu kryzysu gospodarczego - pytanie
    Od: "Eldorado" <n...@i...pl>

    Witam serdecznie

    Od urodzenia jestem niepelnosprawny, a w zwiazku z tym mam pierwsza grupe
    inwalidzka i rente socjalna. Jestem czynny zawodowo - wykonuje swoja prace
    na zasadach pracy zdalnej (telepraca) w oparciu o komputer, odpowiednie
    oprogramowanie i internet.

    Niestety nie dawno pracodawca zabral mi ekwiwalent pieniezny nalezny z
    tytulu pracy wykonywanej na sprzecie prywatnym w miejscu zamieszkania.

    Moje pytanie jest nastepujace:

    Czy pracodawca ma prawo tak postapic zaslaniajac sie "kryzysem gospodarczym"
    w kraju?
    W jaki sposób moge sie obronic przed takim traktowaniem??

    Serdecznie prosze o pomoc. Uwazam, iz pracodawca zle postapil, zabierajac mi
    znaczna czesc pensji nie zwazajac na to w jakiej sytuacji mnie to stawia.
    Niepelnosprawnosc moja niesie ze soba koszty (leki, rehabilitacja, dojazdy
    do przychodni rehabilitacyjnych), tak wiec zabranie ekwiwalentu w wysokosci
    18% pensji placonej "na reke" jest dla mnie duzym ciosem.

    Lukasz

  • 2. Data: 2008-12-04 19:41:27
    Od: Karmakoma <k...@g...pl>

    Dnia Wed, 3 Dec 2008 18:32:05 +0100, Eldorado napisał(a):

> [...]
    > do przychodni rehabilitacyjnych), tak wiec zabranie ekwiwalentu w wysokosci
    > 18% pensji placonej "na reke" jest dla mnie duzym ciosem.

    Witam,

    obowiązki pracodawcy wobec pracownika zatrudnionego w charakterze
    'telepracownika' określone są w Kodeksie Pracy, rzdział IIb, art. 67 z 5. i
    dalsze. W szczególności zainteresuj się art. 67 z 11:

    § 1. Pracodawca jest obowiązany:
    1) dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w
    formie telepracy, spełniający wymagania określone w rozdziale IV działu
    dziesiątego,
    2) ubezpieczyć sprzęt,
    3) pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i
    konserwacją
    sprzętu,
    4) zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w
    zakresie
    obsługi sprzętu
    - chyba że pracodawca i telepracownik postanowią inaczej, w odrębnej
    umowie,
    o której mowa w § 2.
    § 2. Pracodawca i telepracownik mogą, w odrębnej umowie, określić w
    szczególności:
    1) zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika
    sprzętu
    niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego
    własność telepracownika, spełniającego wymagania określone w rozdziale
    IV działu dziesiątego,
    2) zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób
    potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy,
    3) sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.
    § 3. W przypadku, o którym mowa w § 2 pkt 1, telepracownikowi przysługuje
    ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej w porozumieniu lub regulaminie,
    o których mowa w art. 676, lub w umowie, o której mowa w § 2. Przy
    ustalaniu
    wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia
    sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego
    materiału na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe.

    i to tyle - ma _obowiązek_ płacić ekwiwalent. jak tego nie będzie robić -
    zawiadom Państwową Inspekcję Pracy lub idź do Sądu Pracy. zanim to zrobisz
    uświadom wojego pracodawcę, co do zapisów Kodeksu Pracy - może o nim
    zapomniał ;)

    Powodzenia!

    K.