PracaGrupypl.praca.dyskusjeDzialalnosc gospodarcza - ZUS › Dzialalnosc gospodarcza - ZUS
    From: MucK <rwawrzycki@WYTNIJ_TOwp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Dzialalnosc gospodarcza - ZUS
    Date: Mon, 25 Nov 2002 09:19:14 +0000 (UTC)

    Heya!

    Mam pewien problem i moze ktos z szanownych grupowiczow udzieli mi
    jednoznacznej odpowiedzi. Otoz mam zamiar rozpoczac dzialalnosc
    gospodarcza, ale oczywiscie chce ominac placenie ZUS'u, chociazby z tego
    powodu, ze nie spodziewam sie zyskow wiekszych niz 500zl/mc. Nie jestem
    zatrudniony na etat, wiec nikt mi zusu nie oplaci. Doszedlem do dwu
    rozwiazan, poradzcie co lepsze:

    1. Zakladam DG na siebie i od razu zawieszam dzialalnosc. Odwieszam ja
    tylko wtedy kiedy mam zlecenie, a dokladnie w dzien wystawienia rachunku. W
    ten sposob place 1/30 calego ZUSu i jestem happy. Rozwiazanie o tyle
    niewygodne, ze trzeba sporo sie nalatac po urzedach, ale chyba wykonalne.

    2. Moj ojciec emeryt zaklada na siebie dzialalnosc, czyli nie jest placony
    ZUS. Ja jestem jego pelnomocnikiem, ale nie pracownikiem. Tylko czy taka
    dzialalnosc nie wejdzie w parade z emerytura ojca? Mowil mi, ze kiedys jak
    juz byl na emeryturze, a jeszcze pracowal na umowe zlecenie, to musial
    pilnowac jakiegos progu zeby mu nie zabrali emerytury. No i jeszcze jak DG
    bedzie sie miala do jego PIT'u? Rozumiem, ze najlepiej by bylo gdyby firma
    nie generowala zadnych zyskow, czyli np. musialaby miec duze koszty
    utrzymania. Jak to wyglada?

    W obu przypadkach dochodzi chyba jeszcze jakas oplata w wysokosci 95zl,
    tylko nie pamietam za co?

    Poradzcie cos, bo sam juz nie wiem co robic. Na zwykle zalozenie firmy nie
    moge sobie pozwolic, bo ZUS mnie zabije zanim cokolwiek zarobie.

    --
    MucK of Venison aka Rafal Wawrzycki
    mailto: rwawrzycki[at]wp.pl