PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy się w to pchać?

  • 1. Data: 2003-05-23 10:07:17
    Temat: Czy się w to pchać?
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>

    Sytuacja jest taka. Miesiąc temu mój szef przekazał mi informację, że bedzie
    robiony projekt, na zrealizowanie ktorego będzie tylko miesiąc. Praca miała
    polegac na dodaniu kilku rzeczy, z ktorych część robi drugi programista na
    zlecenie, do istniejącego już programu, którego źródła nabył od pewnej
    firmy. Wszystko byłoby ładnie pięknie, gdyby nie kilka szczegółów:
    - firmie, od której nabył źródła, program pisał pewien człowiek - trzeci
    programista - na zlecenie. człowiek ten obecnie jest nieuchwytny.
    - Człowiek ten nie pozostawil żadnej dokumentacji do projektu, który robił.
    Mimo, iż na projekt był tylko miesiąc, źródła od programisty 3 dostałem na
    tydzien przed terminem. Z programistą 2 zostałem skontaktowany też mniej
    więcej w tym terminie. W ciągu tego tygodnia udało mi się jakoś sklecić
    całość do etapu, który można nazwać wersją prototypową, co wymagało pewnego
    rozgrzebania otrzymanego od programisty 3 kodu. Teraz mój szef, jeszcze
    nieoficjalnie, sugeruje mi, bym doprowadzil ten projekt do wersji finalnej.
    Obawiam się, że wymagało by to sporo większej ingerencji w kod stworzony
    przez programistę 3, a jak pisałem, nie mam ani kontaktu z nim, ani żadnej
    dokumentacji opisującej jego pomysły i założenia odnośnie tego co stworzył.
    Mam zatem dylemat, czy się w to pchać. Jeśli wziąłbym to jako osobną umowę
    (pracuję za marne pieniądze na etacie, a za darmo robić tego nie zamierzam),
    jaka byłaby moja odpowiedzialność za koncowy efekt, a jaka osoby zlecającej
    mi to. Chętnie posłucham rad osób, które przerabiały czyjeś programy - ja do
    tej pory pisałem je sam od początku - jakie jest ryzyko grzebania w czyimś
    kodzie "w ciemno"

    Pozdrawiam
    Jakub

  • 2. Data: 2003-05-23 10:37:38
    Temat: Re: Czy się w to pchać?
    Od: "Marcin \(news\)" <anty@spam_delphins@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> napisał w wiadomości
    [..]
> [...]
    do
    > tej pory pisałem je sam od początku - jakie jest ryzyko grzebania w czyimś

    Jestem można by rzec w dokładnie takiej sytuacji, tyle że ja miałem tylko
    obudować komponent... Powiem wprost, drugi raz czegoś takiego się nie
    podejmę! Chyba, że za jakieś duże pieniądze i z dużą ilością czasu na
    realizację. Sprawa wyglądała prosto, masz tu komponent, a my chcemy żebyś
    napisał program równorzędny lub trochę rozbudowany względem dema tego
    kompoentu. Efekt jest taki, że w czasie pracy okazało się że ten komponent
    ma więcej błędów niż moja tolerancja może objąć, co doprowadziło do takiej
    sytuacji, że ja ciągle poprawiam błędy - średnio na 5 błedów komponentu 1
    drobny mój, i już po prostu chce mi się rzygać jak tylko kolejny raz
    otrzymuję maila. A najgorsze w tym wszystkim jest to, że jeszcze w trakcie
    musiałem tłumaczyć zleceniodawcy, że umowa była na pisanie programu, a nie
    przebudowę komponentu, że błędy jakie wykrywa to nie są moje błędy tylko
    komponentu itd. itd.

    Podsumowując, ja osobiście podejmowałbym się takiego zadania tylko pod
    następującymi warunkami:
    - odpowiednio długi termin (taki jaki Ci się wydaje x 2 lub 3)
    - odpowiednio duża kasa (cena za którą byś to zrobił... x2 x3..)

    Ww. sprawa jest moim drugim zadaniem jako poprawiacza i chyba ostatnim..

    pozdrawiam,
    bacik

    p.s.
    jeśli jeszcze nigdy nie poprawiałeś/rozwijałeś czyjegoś kodu to naprawdę
    jeszcze nic nie wiesz o tym czym jest indywidualny styl programowania :-))

    --
    DeliX: http://delix.prv.pl - ModemiX, HelpiX, Klawiaturka
    Delphins: http://delphins.republika.pl - Delphi CZaPy [strona prywatna]

  • 3. Data: 2003-05-23 10:38:29
    Od: "Mateusz" <m...@w...pl>

    > Chętnie posłucham rad osób, które przerabiały czyjeś programy - ja do
    > tej pory pisałem je sam od początku - jakie jest ryzyko grzebania w czyimś
    > kodzie "w ciemno"

    ja na twoim miejscu zaczal bym sam pisac caly projekt
    o ile starczy na to czasu
    przerabianie po kims kodu bez komentarzy i dokumentacji
    to beznadziejnie zmudna praca
    ktora moze nie dac efektow

    pzdr
    mateusz

  • 4. Data: 2003-05-23 11:07:32
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>

    Kiedyś przerabiałem pewien program, który pozostawił mój poprzednik.
    Przegryzienie się zajęło mi 2 miesiące, z tym, że rzeczy, które sam musiałem
    dorobić, praktycznie nie ingerowały w to, co już było - głównie chodziło o
    jakieś raporty, zestawienia (baza danych). No i miałem z nim jako taki
    kontakt. Tu jest trochę inaczej. czy myślisz, że wyjściem byłoby
    zastrzeżenie, że nie odpowiadam za błędy pozostawione przez poprzedniego
    autora programu? Osobiście wolałbym napisac swój program, który robiłby to
    samo, co ten, który mam przerabiać. No ale mój szef ubzdurał sobie, że w 2
    tyg. ma to byc gotowe. Dla mnie jest to nierealny czas na wypuszczenie
    finalnego produktu...

    Jakub

  • 5. Data: 2003-05-23 11:09:11
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > ja na twoim miejscu zaczal bym sam pisac caly projekt
    > o ile starczy na to czasu
    > przerabianie po kims kodu bez komentarzy i dokumentacji
> [...]

    To samo i ja bym zrobił, ale mojemu szefowi wydaje się, że, jak on to mówi
    "dorzuci pan jakiegoś buttona, kilka instrukcji 'if', no, może kilka pól do
    bazy i będzie ;)". A czasu ma być 2 tyg :(

  • 6. Data: 2003-05-23 13:21:37
    Od: "Marcin \(news\)" <anty@spam_delphins@poczta.onet.pl>

> [...]
    > samo, co ten, który mam przerabiać. No ale mój szef ubzdurał sobie, że w 2
    > tyg. ma to byc gotowe. Dla mnie jest to nierealny czas na wypuszczenie

    Możesz próbować zastrzec, ale może to być dosyć trudne w egzekwowaniu, tzn.
    przy każdym błędzie bedzie następowała weryfikacja i wykłucanie się - twój -
    jego. Jest duża szansa, że szybko dojdziesz do wniosku, że szkoda zdrowia.
    Ale istotne jest oczywiście też to jakiej jakości jest kod wyjściowy, a to
    nie jest tak prosto ocenić dopóki się nie zacznie grzebać w kodzie...
    Istotną sprawą jest też odpowiedzialność, czyli co Ci grozi za co... może
    warunki będą na tyle luźne że spokojnie można w to wchodzić.

    W każdym razie ja bym przypilnował dwóch spraw, konkretnej (bardzo) umowy i
    restrykcji w razie opóźnienia... i np. że za każdy znaczący błąd w kodzie
    wyjściowym przysługuje Ci kolejny dzień/dwa na realizację projektu, czy coś
    w tym rodzaju.

    pozdrawiam,
    bacik

  • 7. Data: 2003-05-23 15:00:56
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Jakub Zysnarski <j...@n...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > programista - na zlecenie. człowiek ten obecnie jest nieuchwytny.
    > - Człowiek ten nie pozostawil żadnej dokumentacji do projektu, który robił.

    Wszystko zależy od tego, na ile porządnie jest zrobiony ten wejściowy
    program. Jeśli jest to zrobione obiektowo, z czytelnym podziałem na moduły,
    z rozdzieleniem user-interface od biznes-rules - a twoja praca polega na
    dodaniu nowych elementów czy poprawieniu dobrze zdefiniowanego modułu, to
    mozna to zrobić. Jeśli jest to natomiast jakaś kaszanka, to wpadniesz w
    efekt spagetti - znasz to. Poprawiasz w jednym miejscu - wyskakuje błąd w
    drugim. Poprawiasz w drugim, wyskakują dwa błędy w innym miejscu. Poprawiasz
    te błedy, pojawia się dziesięc innych błedów. Na końcu się okazuje się, że
    przegrzebałeś cały kod a i tak wszystko g.. warte - bo nie działa.

    Na twoim miejscu, to bym poświęcił tydzien lub dwa na dokładnie poznanie
    samego programu i źródeł. Jeśli po tym czasie nie będziesz się w miare
    swobodnie poruszał w źródłach - to albo źrodła są jakąś kaszanką, albo ty
    jesteś kiepski. W każdym przypadku lepiej nie wchodzić w temat.

  • 8. Data: 2003-05-23 20:17:57
    Od: krolikbest <k...@w...pl>

    Witam,

    ja dorabiam w mojej firmie "różne takie" formatki z zestawieniami
    SQLowymi do istniejącego programu
    bazodanowego. Jest to wygodna robota, bo nie grzebię w kodzie tylko
    "jadę" po obcych strukturach tablic, kluczach itp. Raz przebijałem się
    przez obcy kod. I nie chciałbym więcej tego mieć. Jeśli człowieka
    poznajesz po liniach papilarnych to programistę po kodzie. Sam mam styl
    który przekazał mi ktoś mądzejszy i doświadczony a życie nauczyło jednej
    rzeczy - KOMENTARZE! Mówię to po to, że jeśli nie ma żadnych
    komentarzy, opisów a kod jest długi to dla mnie są dwa wyjścia
    1. nie brać się za to
    2. brać na warunkach
    2.1. kod przerabiam wg swojego stylu i jest moją właśnością
    2.2. pliss o więcej czzasu a zobaczy pan Panie Zleceniodawco cudo nie z
    tej ziemi

    z poważaniem

    krolikbest