PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy dobrze jest pracować na studiach, ale nie do końca w docelowej branży?

  • 1. Data: 2006-01-11 11:26:52
    Temat: Czy dobrze jest pracować na studiach, ale nie do końca w docelowej branży?
    Od: Michał <m...@k...pl>

    Witam

    Aktualnie jestem na pierwszym roku studiów i pracuję na zlecenie tworząc
    serwisy internetowe i proste systemy magazynowe itp. W sumie to często jedno
    z drugim się łączy, bo np. dobry sklep internetowy jest połączony z
    magazynem... ale generalnie technologia PHP+MySQL.

    Właściwie to nie wiem co będę robił w przyszłości... może to co teraz...
    generalnie bardziej interesują mnie różnego rodzaju systemy wykorzystujące
    urządzenia mobilne, choć jeszcze nie umiem stworzyć programu na komórkę w
    Symbianie to jednak znam trochę C++ i planuję stworzyć coś na telefon przez
    wakacje... są różne ciekawe dziedziny, nie koniecznie ta w której siedzę;
    ale czy jeśli będę starał się kiedyś o pracę jako np. programista Java to
    doświadczenie w PHP+MySQL będzie coś warte? Nie chodzi nawet o stałą pracę
    ale o zlecenie wykorzystujące Jave. Przykładowo. Mając wiele działających
    projektów PHP+MySQL, znając Jave (ksiązki, jakieś proste projekty, kursy...)
    będzie mi łatwiej o zlecenie a potem o pracę?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-01-11 20:03:51
    Od: jerry <j...@i...pl>

    > Aktualnie jestem na pierwszym roku studiów i pracuję na zlecenie tworząc
    > serwisy internetowe i proste systemy magazynowe itp.

    Nie wiem czy ty się tego wstydzisz? Ja powiem tak - znałem i znam
    studentów 1-go, 2-go, 3-go roku informatyki, czy elektroniki, którzy też
    zarabiają - tyle że na melinach w akademiku. Co więcej znam takich,
    którzy obronili pracę w tym zawodzie, a w SQL nie potrafili użyć
    klauzuli GROUP BY, że już o HAVING nie wspomnę. Ty jesteś na pierwszym
    roku i programujesz aplikacje internetowe. Jeszcze na tym zarabiasz.
    Tylko tak dalej!

> [...]
    > Jave. Przykładowo. Mając wiele działających projektów PHP+MySQL, znając
    > Jave (ksiązki, jakieś proste projekty, kursy...) będzie mi łatwiej o

    Być może będziesz programował w ... COBOLu - nigdy nic nie wiadomo! Masz
    przed sobą jeszcze 4 lata studiów - poznasz wiele narzędzi, języków i
    technik. Zaczynałem tak jak Ty od PHP. Uwierz mi - nic na tym nie
    straciłem ;) Bardzo fajna technologia i często do niej wracam mimo, że w
    firmie siedzę w zupełnie innych narzędziach.
    Pozdrawiam,

  • 3. Data: 2006-01-12 09:25:21
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Użytkownik "jerry" <j...@i...pl> napisał:

    > Co więcej znam takich, którzy obronili pracę w tym zawodzie, a w SQL nie
    > potrafili użyć klauzuli GROUP BY, że już o HAVING nie wspomnę.

    Czy przez "w tym zawodzie" masz na myśli zawody informatyczne?
    A to teraz wszyscy, którzy obronią pracę z informatyki, muszą znać SQL-a?
    Kurde, idę się uczyć. ;)

  • 4. Data: 2006-01-12 12:20:27
    Od: "Piotr S." <psobk na wp pl>

    Użytkownik "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisał w wiadomości

    > Czy przez "w tym zawodzie" masz na myśli zawody informatyczne?
    > A to teraz wszyscy, którzy obronią pracę z informatyki, muszą znać SQL-a?
    > Kurde, idę się uczyć. ;)

    MZ wypadaloby, skladnia jest dosyc prosta

    Piotrek ; GG# 3501692
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

  • 5. Data: 2006-01-12 12:58:35
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Użytkownik "Piotr S." <psobk na wp pl> napisał:

    > MZ wypadaloby, skladnia jest dosyc prosta

    Tak samo jak C, C++, C#, Pascal, Java, Python, Basic, PHP, Perl, Lisp,
    Cobol, Fortran
    i dziesiątki mniej lub bardziej egzotycznych języków.
    Ale studia informatyczne nie są od uczenia składni, której można nauczyć się
    przy okazji,
    lub kiedy będzie potrzebna, w ciagu kilku wieczorów.
    Co z tego, że miałem na studiach kilka przedmiotów dotyczących baz danych,
    większość
    dotyczyła baz relacyjnych, skoro od kilku lat w pracy zawodowej tego w ogóle
    nie
    używam, więc składni nie pamiętam. W przeciwieństwie jednak do niektórych
    "znających SQL-a",
    potrafię za to zaprojektować bazę danych i wiem, na czym polega normalizacja
    tabel
    (chociaż też się tym nie zajmuję, ale to akurat pamiętam ze studiów, bo na
    to był
    tam położony nacisk). A gdybym teraz pisał coś wymagającego dostępu do bazy
    danych i gdyby
    to ode mnie zależało, to użyłbym albo baz opiektowych (np. DB4O), albo
    mechanizmu mapującego
    relacje w obiekty, w stylu Hibernate'a.

  • 6. Data: 2006-01-12 21:34:31
    Od: jerry <j...@i...pl>

    > Czy przez "w tym zawodzie" masz na myśli zawody informatyczne?
    > A to teraz wszyscy, którzy obronią pracę z informatyki, muszą znać SQL-a?

    to miał być przykład, więc nie wycinaj kawałka rozmowy skoro nie
    zrozumiałeś jej sedna.

    P.S.
    Akurat teraz na KAŻDYM kierunku informatycznym jest przedmiot (nie
    jeden) w którym co najmniej porusza się temat relacyjnych baz danych -
    czy to na inżynieriach oprogramowania, czy to na sieciach, czy sztucznej
    inteligencji, whatever - każdym kierunku człowieku. Z tego powodu
    gratukuję ci obrony dyplomu z informatyki bez znajomości sql'a, choć jak
    pisałem wcześniej - nic mnie już nie zdziwi.

    > Kurde, idę się uczyć. ;)

    najwyższy czas

  • 7. Data: 2006-01-12 21:40:40
    Od: jerry <j...@i...pl>

    > Co z tego, że miałem na studiach kilka przedmiotów dotyczących baz
    > danych, większość
    > dotyczyła baz relacyjnych,

    czyli po obronie pracy powinieneś znać podstawy SQLa - po co więc robisz
    uwagi skoro mam racje? Pisałem o podejściu ludzi na studiach
    informatycznych - niektórzy robią kasę sprzedając warkę w akademiku,
    inni programując. Nie masz do powiedzenia nic sensownego w tym temacie
    to zrób coś pożytecznego - np. naucz się SQLa.

  • 8. Data: 2006-01-12 22:47:08
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    jerry wrote:

    > Pisałem o podejściu ludzi na studiach informatycznych - niektórzy robią
    > kasę sprzedając warkę w akademiku, inni programując.

    To fakt. Ja pracowałem w zawodach informatycznych (na początku jako admin,
    potem programista) już od 2-giego semestru. Inna sprawa, że jak dotąd,
    nigdzie ten SQL mi nie był potrzebny, chociaż nie przeczę, że jest jeszcze
    dosyć powszechnie stosowany.

    > Nie masz do powiedzenia nic sensownego w tym temacie
    > to zrób coś pożytecznego - np.  naucz się SQLa.

    Ale po co? Co Ty z tym SQL-em. ;) Może jeszcze każdy po studiach
    informatycznych ma znać Javę - tylko dlatego, że teraz akurat jest na nią
    moda?
    Jeśli kiedykolwiek będzie mi to do czegokolwiek potrzebne,
    to się nauczę. A na obronie padają pytania z całych studiów,
    ale nie słyszałem jeszcze nigdy, żeby pytali kogoś z zastosowania instrukcji
    klauzuli HAVING - no chyba, że akurat w danej pracy tego Twojego SQL-a
    stosowano. Poza pytaniami dotyczącymi pracy, padają pytania fundamentalne -
    typu co to jest algorytm, jak działa wielopoziomowy układ przerwań, a jak
    DMA.

  • 9. Data: 2006-01-13 13:38:12
    Od: jerry <j...@i...pl>

    > Ale po co? Co Ty z tym SQL-em. ;)
    oh, zastanawiałem się co napisać żeby unaocznić jakie pustaki kończą nie
    raz studia, a ponieważ taki przypadek znam więc dałem jako przykład. nie
    upieram się przy SQLu (choć kończąc informatykę wypada wiedzieć co to;))
    może kompromisem będzie znajomość warstw sieciowych ISO/OSI? :)