PracaGrupypl.praca.dyskusje › 2 maja - pracuje się czy nie

  • 1. Data: 2003-05-04 08:03:51
    Temat: 2 maja - pracuje się czy nie
    Od: "Plissken" <p...@p...WYWAL.onet.pl>

    Właśnie. Szef kazał nam wszystkim wypisać sobie karty urlopowe na 2 maja. Ja
    tego nie zrobiłem bo ponoć nie muszę. Jak to jest ? Pracuje w małej firmie
    prywatnej (nie ma ruchu ciągłego w produkcji). Słyszałem że ten dzień jest
    wolny od pracy. Dlaczego ? Bo wg KP jeżeli jakieś święto wypada w dzień
    normalnie wolny od pracy (chodzi o 3 maja a my robimy od pon. - piąt zawsze)
    to należy się pracownikom dzień wolny od pracy w innym terminie (niż w tym
    wypadku ten 3 maj) czyli przeważnie 2 maj.

    Więc ??? Należy się czy nie ?

  • 2. Data: 2003-05-04 10:47:14
    Temat: Odp: 2 maja - pracuje się czy nie
    Od: "kurak" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik Plissken <p...@p...WYWAL.onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3eb4c941$...@n...home.net.pl...
> [...]
    > to należy się pracownikom dzień wolny od pracy w innym terminie (niż w tym
    > wypadku ten 3 maj) czyli przeważnie 2 maj.

    Nalezy sie. Ale to pracodawca wybiera ten inny termin. Ma na to chyba pol
    roku.

  • 3. Data: 2003-05-04 13:38:56
    Temat: Re: 2 maja - pracuje się czy nie
    Od: "Agnieszka" <a...@N...o2.pl>

    Dodatkowe dni wolne

    Sytuacja, w której święto 3 maja przypada w sobotę i zmusza to pracodawcę do
    przyznania pracownikowi dodatkowego dnia wolnego od pracy, mimo że pracownik
    w tą sobotę i tak nie miał pracować, nie wynika wprost z przepisów prawa
    pracy...

    Kodeks pracy nakazuje, aby tydzień pracy miał w tzw. okresie rozliczeniowym
    (podstawowy to 4 miesiące) przeciętnie 40 godzin. Zasadą jest też, że
    tydzień pracy składa się z 5 dni i 8 godzinnego dnia pracy. Prawo mówi o
    5-dniowym tygodniu pracy, ale jednocześnie nie stanowi: "zasadą jest, że
    pracuje się od poniedziałku do piątku". Tak zadecydowała praktyka i
    pragmatyzm naszego życia, a nie przepisy. Sobota nie jest w ich świetle tzw.
    dniem ustawowo wolnym od pracy. Dla tzw. Kowalskiego zazwyczaj jest
    zaskoczeniem informacja, że pracodawca mógłby tak zorganizować czas pracy,
    aby wolne były: 1) niedziela i np. 2) wtorek. Takich "ustawowych" - oprócz
    niedziel - dni jest 12 (np. Nowy Rok, dwa dni Wielkanocne, 1 i 3 maja).
    Jednocześnie przepisy np. ordynacji podatkowej wprost traktują sobotę tak,
    jakby to był właśnie dzień ustawowo wolny od pracy - jeżeli w sobotę
    przypada ostatni dzień na wysłanie odwołania od decyzji urzędu skarbowego
    termin wyznaczony przez prawo ulega automatycznie przedłużeniu do
    poniedziałku. Tak więc prawo polskie ma pewien problem z sobotami, czego
    skutkiem jest niekonsekwencja - sobota podobnie jak w życiu codziennym jest
    traktowana w ustawach jako dzień, w którym zanika zawodowa aktywność
    obywateli (np. poczty są czynne kilka godzin i mogą wystąpić kłopoty z
    wysłaniem listu z odwołaniem), ale brakuje intencji wprost określenia jej
    dniem wolnym od pracy m.in. z uwagi na problemy z opisem prawnej sytuacji
    pracodawców zatrudniających pracowników w soboty jako zwykłym dniu roboczym.

[...]
    pracy, tzn. nie ma przepisu, który nakazywałby tak postępować. Jest to efekt
    wykładni prawa opartej na przepisach kodeksu pracy (art. 129 i art. 138),
    ale i Konstytucji, a dokonanej przez Sąd Najwyższy. Na jej podstawie można
    przeprowadzić następujące rozumowanie:

    1) pracownicy mogą obok niedzieli mieć wolny każdy inny dzień tygodnia,

    2) dla prawa bez znaczenia jest fakt, że osoby mające wolny poniedziałek i
    obowiązek pracy w sobotę stanowią prawdopodobnie mniejszość wobec
    pracowników mających sytuację odwrotną,

    3) "3 maja" przypadający w sobotę oznacza, że pracownik A. mający zawsze
    wolny poniedziałek będzie miał wolne od pracy 3 dni
    (poniedziałek+sobota+niedziela), a pracownik B. mający zawsze wolną sobotę
    tylko 2 dni (sobota+niedziela) - ta nierównowaga narusza Konstytucję i na
    tej podstawie należy przyznać dodatkowy dzień wolny od pracy pracownikowi
    B., który nie miał pracować w sobotę 3 maja.

    4) Powyższa zasada nie obowiązuje, gdy "3 maja" wypadnie w niedzielę -
    zarówno A. jak i B. mają wtedy 2 dni wolne od pracy.

    Konsekwencją takiego odczytania prawa jest:

    - Nie traktowanie dodatkowego wolnego dnia jako nowego przywileju
    pracowniczego,

    - Pojawienie się nadgodzin w przypadku nie przyznania przez pracodawcę
    dodatkowego wolnego dnia,

    - Zmiany w zakresie urlopów (np. kwestia ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy).

  • 4. Data: 2003-05-05 17:08:41
    Od: "Magda" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 4) Powyższa zasada nie obowiązuje, gdy "3 maja" wypadnie w niedzielę -
    > zarówno A. jak i B. mają wtedy 2 dni wolne od pracy.

    Pyt 1.
    A co jest w sytuacji, gdy pracuje się w 7 godzinnym wymiarze pracy, ale za
    to od pon. do pt. plus jedna sobota w miesiącu? (np. w Aptekach tak jest).
    Mimo, że apteka jest zamknięta 3 maja, to pozostają jeszcze trzy soboty i
    pracodawca zmusza wszystkich do przyjścia w którąś z tych sobót).
    Pyt 2.
    Gdzie można znaleźć prawny zapis na ten temat (by mieć co pokazać pracodawcy
    broniąc swego stanowiska)?

  • 5. Data: 2003-05-05 19:47:12
    Od: "Plissken" <p...@p...WYWAL.onet.pl>

    no wlasnie ?