Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?
2016-03-17 15:01
Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie? © Jakub Jirsák - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rekrutacja pracowników: pracodawcy stawiają na kompetencje miękkie
Coraz częściej w ogłoszeniach o pracę, wśród kryteriów, jakie powinien spełniać kandydat ubiegający się o dane stanowisko, wymienia się konieczność posiadania umiejętności psychospołecznych, czyli tzw. soft skills. Zalicza się do nich między innymi takie cechy jak: kreatywność, dynamizm działania, komunikatywność, elastyczność, inicjatywa, współpraca w grupie, czy też zarządzanie czasem.Z pozoru wielu osobom może się wydawać, iż kompetencje te są dość proste do zweryfikowania i każdy na własną rękę jest w stanie ocenić, czy spełnia oczekiwania pracodawcy, czy też nie. Czasami jednak podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydaci spotykają się z niemiłą sytuacją, w której, mimo posiadania odpowiedniego wykształcenia, nie otrzymują propozycji współpracy lub już po podjęciu pracy nie radzą sobie z narzuconymi zajęciami, choć zdobyli odpowiednie kwalifikacje. Dlaczego tak się dzieje? Problem tkwi zazwyczaj w błędnej ocenie własnych kompetencji miękkich.
Należy sobie uświadomić, iż kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji zawodowych i merytorycznej wiedzy, nie są czymś, czego można się nauczyć z podręczników. Do prawidłowego i intuicyjnego ich wykorzystywania w pracy, niezbędny jest odpowiedni trening uświadamiający kandydatowi lub też pracownikowi, jakie cechy są u niego dobrze rozwinięte, nad którymi warto jeszcze popracować i które kompletnie nie współgrają z jego osobowością i ich rozwój może być bardzo ciężki i nieskuteczny.
fot. Jakub Jirsák - Fotolia.com
Jak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie?
Mówi się, iż trening czyni mistrza. Nie inaczej jest w przypadku tzw. soft skills. Nawet jeśli z pozoru dana osoba nie wykazuje dużych umiejętności w zakresie wymaganych przez pracodawcę zdolności, możliwe, że istnieje w niej dotąd nieodkryty potencjał, który ujawni się po odpowiednim treningu. Jak jednak prawidłowo rozwijać kompetencje miękkie? Istnieje na to kilka sposobów, z którymi koniecznie powinniśmy zapoznać kandydata, czy też pracownika.
Zadowalające rezultaty przynosi uczestnictwo w szkoleniach lub warsztatach dotyczących rozwoju kompetencji miękkich. Zaangażowanie w tego typu aktywność kilku pracowników, całego działu lub firmy sprawia, iż polepszeniu ulegnie komunikacja między poszczególnymi osobami i w rezultacie zaczną one lepiej pracować w grupie - podpowiada Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.
Tego typu szkolenie może być dodatkowo zorientowane na konkretną branżę, w której działa firma, dzięki czemu uczestnicy w komfortowych warunkach przećwiczą sytuacje, które mogą im się przytrafić w pracy. Odgrywanie i analizowanie symulowanych scenek oswoi pracowników z nietypowymi, stresującymi przypadkami i zacieśni więzy w grupie współpracujących ze sobą osób. Szkolenia i warsztaty są jednak zazwyczaj krótkotrwałym motywatorem, który jedynie sygnalizuje pracodawcy, w czym tkwi ewentualny problem i na co szczególnie musi uczulać swój zespół. Pracownikom natomiast uświadamia, jakie kompetencje są u nich wysoko rozwinięte, a nad którymi należy jednak jeszcze popracować. Krótki czas trwania szkolenia i maksymalnie zintensyfikowanie sytuacji problemowych, w których stawia się uczestników sprawia, że owszem, przysienie to oczekiwane rezultaty, jednak bez dalszego treningu może się to okazać dla pracodawcy daremnym wydatkiem.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Kompetencje miękkie, czyli must have pracownika
-
Kompetencje cyfrowe kluczowe dla szefa i pracownika
-
Rekrutacja pracowników: 66% firm wskazuje na niedobór talentów
-
Rozwój kompetencji pracowniczych. Sprawdź dostępne konkursy w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego
-
Rynek pracy: 5 przejawów niewidzialnej rewolucji
-
Niedobór talentów wciąż wyzwaniem dla szefów
-
Stawiasz na rozwój zawodowy? Postaw na twarde, ale i miękkie kompetencje
-
72% polskich pracodawców ma problem z rekrutacją wykwalifikowanych pracowników
-
Rozwój osobisty albo wypowiedzenie? Pracownicy chcą podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)