eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Praca zespołowa: wady i zalety

Praca zespołowa: wady i zalety

2013-12-14 01:10

Praca zespołowa: wady i zalety

Solo czy w teamie? © apops - Fotolia.com

Praca zespołowa to - w założeniu - doskonale zgrana grupa osób poświęcających wspólnie wiele czasu na osiągnięcie zamierzonych celów. Niestety, w rzeczywistości nie zawsze wygląda to tak idealnie. Zdarzają się konflikty osobowości, konflikty wewnętrzne i problemy z przywództwem, które prowadzą do frustracji. Powstaje pytanie: czy praca zespołowa pomaga, czy raczej niekorzystnie wpływa na atmosferę w biurze?

Przeczytaj także: Praca w zespole: wyzwaniem jest różnorodność

Jedną z niewątpliwych zalet wspólnej pracy jest podział zajęć i odpowiedzialności. Każdy dostaje zadania do wykonania, za które odpowiada, dzięki czemu wspólnie można prowadzić projekty, których jedna osoba nie byłaby w stanie zrealizować sama. Zatem jeśli jesteś częścią zespołu, możesz nie tylko brać udział w dużych projektach, ale również wykonać pracę szybciej, pracując sprawniej i wydajniej dzięki wsparciu pozostałych członków teamu. Ponadto, to doskonała okazja do poszerzenia swoich kompetencji i wiedzy, korzystając z doświadczenia i umiejętności innych.

Zgodnie z powiedzeniem: „Co dwie głowy, to nie jedna”, praca w grupie służy przede wszystkim tym, których praca wymaga sporej kreatywności, np. pracownikom agencji reklamowych. Przykładem tego są stosowane w wielu firmach burze mózgów, w czasie których współpracownicy razem obmyślają strategię działań – w grupie można od razu zweryfikować swoje pomysły, odrzucić te słabsze lub nierealne do wykonania, a pozostawić te najlepsze. Praca w grupie sprawdza się również w sytuacjach problemowych – łatwiej poradzić sobie z kłopotami, gdy spojrzy się na nie z perspektywy innych osób i otrzyma wsparcie pozostałych członków teamu.

Niestety, nie zawsze praca w grupie przebiega tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Może to nie tylko prowadzić do konfliktów w zespole i narastającej frustracji, ale również spowodować, że praca nad projektem nie zostanie zakończona w terminie lub – co gorsza w ogóle, albo jakość wykonanych zadań nie będzie zadowalająca i nie przyniesie oczekiwanych efektów.

fot. apops - Fotolia.com

Solo czy w teamie?

Najważniejsza w pracy zespołowej jest komunikacja i szacunek do współpracowników oraz ich pracy, a także czasu, o czym wiele osób zapomina. Spotkania powinny zaczynać i kończyć się o ustalonych godzinach. Należy doceniać umiejętności innych i uważnie ich słuchać.


Jakie mogą być problemy?
  • Niektórzy członkowie zespołu mogą być indywidualistami nielubiącymi współpracować z innymi. Z tego powodu, może dojść do sytuacji, gdy nie będą chcieli dzielić się z grupą swoimi pomysłami i doświadczeniem. W takiej sytuacji, przywódca teamu powinien im przydzielić bardziej samodzielne obowiązki, które nie będą wymagały ścisłej współpracy z innymi osobami. Takim osobom trzeba okazać dodatkowe wsparcie, by poczuli się pewniej i mieli swój wkład w projekt.
  • Wszyscy chcą być liderami. Może zdarzyć się tak, że w zespole jest kilka silnych jednostek, które chciałyby prowadzić projekt. To dlatego lider teamu powinien zostać wyznaczony jeszcze zanim grupa przystąpi do pracy. Oczywiście ważne jest, by była to osoba z odpowiednimi kompetencjami – również tymi miękkimi. Nie warto próbować wybierać przywódcę demokratycznie – to zawsze prowadzi do czyjejś frustracji i niezadowolenia z wyboru większości, a ponadto, może powodować już na początku pracy nad projektem konflikty.
  • Nieodpowiedni lider – być może wskazana przez przełożonych osoba na tę pozycję nie radzi sobie i grupa chce, by ktoś inny prowadził pracę zespołu. To dosyć kłopotliwa sytuacja, ale zawsze najważniejsze jest to, co jest najlepsze dla całej grupy i jej pracy. W takim przypadku najlepiej będzie, jeśli porozmawiacie zespołowo z przełożonymi i poprosicie o wsparcie w tej kwestii. Być może rozwiązaniem będzie przeniesienie tej osoby do innego zespołu?
Najważniejsza w pracy zespołowej jest komunikacja i szacunek do współpracowników oraz ich pracy, a także czasu, o czym wiele osób zapomina. Spotkania powinny zaczynać i kończyć się o ustalonych godzinach. Należy doceniać umiejętności innych i uważnie ich słuchać. Warto również wyrobić w sobie nawyk konstruktywnej i kulturalnej krytyki – to bardzo ważne, by nie wyśmiewać cudzych pomysłów i nie obrażać ich sposobu pracy oraz toku myślenia.

Pamiętaj, żartowanie, szepty i plotki na boku nie służą pracy zespołowej. Jeśli przemówienie jednego z członków grupy jest przerywane chichotem lub zakłócane rozmowami, może poczuć się obrażony i zraniony, a spotkanie okaże się bezcelowe.

Poza komunikacją, ważna jest też kwestia zaangażowania i motywacji do pracy oraz dokładnego ustalenia zakresu obowiązków poszczególnych osób wraz z terminami wykonania zadań. Tylko wtedy praca w zespole może przynieść oczekiwane skutki.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (5)

  • Anna Szach / 2014-01-06 21:40:42

    Obecnie praca zespołowa stała się jedną z najpopularniejszych metod pracy, ma ona wiele plusów jak i minusów. Osobiście uważam, że praca w grupie jest o wiele lepsza od indywidualnej pracy przede wszystkim wszyscy razem bierzemy odpowiedzialność za wspólny projekt nad którym pracujemy, ewentualne niepowodzenie przezywamy razem, oczywiście może dochodzić do konfliktów i obwiniania współpracowników, ale to jest wpisane w każdą pracę. Dobrze dobrana grupa ludzi pracuje efektywniej, ma lepsze pomysły, gdyż są one weryfikowane już na wstępie przez współpracowników, mamy możliwość poprawy ich już w pierwszej fazie, konfrontacji naszego zdania ze zdaniem kolegi. Każda grupa ludzi powinna mieć swojego lidera, na tym polu dochodzi do największych konfliktów. Wybór odpowiedniego przywódcy jest trudny, ale może nam zagwarantować odpowiednią atmosferę w grupie, a także sprawiedliwy i odpowiednio dobrany podział obowiązków pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Pracując w grupie wykonujemy powierzone nam zadanie szybciej, gdyż skupiamy się na naszym zadaniu a nie na całości projektu, nie będąc czegoś pewnym zawsze możemy poprosić o pomoc kolegę, który pracując z nami przy wspólnym projekcie jest zapoznany z danym zagadnieniem. Grupa ludzi powinna szanować się i być szczera wobec siebie, a także jasno przedstawiać swoje zdanie, gdyż wszelkie niedopowiedzenie mogą narastać i stać się przyczyna konfliktów w zespole. Ludzie tacy powinni też się lubić, nie może być tu miejsca z naśmiewania się z kolegi, taka sytuacja może prowadzić do rozpadu grupy, jej podziały na dwie części, w takim przypadku ciężko mówić o zaangażowaniu i wspólnej pracy. Istotną rolę odgrywa tutaj lider zespołu, który powinien takie sytuacje zauważać, odpowiednio wcześniej reagować , pomagać w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów. To jak przebiega praca w grupie w dużej mierze zależy od lidera grupy, gdyż to on powierza zadania poszczególnym pracownikom, kieruję swoimi kolegami. Wybór odpowiedniej osoby na to miejsce jest trudny ale ma decydujący wpływ na efekty naszej pracy, a także na atmosferę panującą w grupie. Jeśli w grupie panuje dobra atmosfera, to nam pracuje się lepiej a prace wykonujemy z większą przyjemnością.
    Anna Szach odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Praca zespołowa: wady i zalety

    Damian Magoń / 2014-04-22 19:55:55

    Komentarz edytowany 2 razy (ostatnio 2014-04-22 19:57:43)

    Praca w grupie niewątpliwie jest efektywniejsza od indywidualnej, ale nie niesie ze sobą samych zalet. Jej wydajność w dużej mierze zależy od jakości relacji pomiędzy jej członkami. Największym zagrożeniem jest konflikt i jego rozprzestrzenianie się w grupie. Zespołowa praca daje pracownikom możliwość wzajemnej pomocy, wymianie doświadczenia i ważnych informacji ale również może rozprzestrzeniać negatywne postawy w zespole. Często prowadzi ona do zachowań konformistycznych, rezygnacji z ambicji i rozwoju zawodowego na rzecz norm funkcjonujących w zespole. Praca grupowa daje możliwość rozwiązywania zdań, które pojedyncza jednostka nie byłaby wstanie sama wykonać. Zwiększa bezpieczeństwo oraz zimniejsza wpływu zachowań ryzykownych poprzez kontrole i krytykę reszty grupy. Praca w zespole może prowadzić do rozproszenia się odpowiedzialność jak i satysfakcji za wykonywane zadania,gdyż pojedyncza jednostka nie odczuwa bezpośrednio skutków swojej pracy. Najważniejszą częścią grupy jest jej lider i od niej zależy jakość i efektywność pracy w grupie.
    Damian Magoń. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Anna Siewierska

    anna_siewierska / 2014-06-22 21:11:53

    W ostatnim czasie coraz częściej zarówno w małych jak i dużych przedsiębiorstwach mówi się o pracy zespołowej. W zależności od profilu działalności firmy, jej wielkości i posiadanych środków, realizację różnorodnych zadań powierza się jednej osobie lub zespołowi. Obecnie wiele firm wymaga od swoich pracowników umiejętności pracy w grupie.
    Niektórzy wolą działać samodzielnie, inni czują się pewniej w zespole. Uważam, że wiele zależy od typu zadań, jakie stawia przed nami firma. Faktycznie, główną zaletą płynącą z pracy w zespole jest większa efektywność, lepsze wyniki oraz szybkość realizowanych zadań, jednak w grupie bywa różnie. Pracując w zespole możemy napotkać różne konflikty. Czasami niektóre osoby nie są dokładne w wypełnianiu swoich obowiązków robią coś tylko po to, aby było lub wcale ich nie wypełniają i wtedy część z nich spada na pozostałe osoby.
    Uważam, że podstawą funkcjonowania grupy jest jej lider niezależnie od firmy i typu powierzonego zadania. Każdy zespół potrzebuje sprawnego lidera, który będzie w stanie odpowiednio nią zarządzać, rozdzielać zadania i później je egzekwować. Myślę, że powinien kłaść on duży nacisk na tworzenie i pielęgnowanie więzi łączących członków grupy oraz na efektywną komunikację. Jego niezbędną umiejętnością powinna też być asertywność. Jeżeli nie ma takiej osoby w zespole wysiłek całej grupy może pójść na marne. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: Praca zespołowa: wady i zalety

    katarzyna_szetela / 2014-08-10 22:51:55

    W dzisiejszych czasach wiele firm decyduje się zastosowanie jednej z najpopularniejszych metod pracy jaką jest praca zespołowa. Wybranie takiego rozwiązania może być korzystne jak i negatywnie wpływać na efektywność firmy. Myśle, że dobranie odpowiedniego zespołu ma duży wpływ na to, co bedzie on w stanie zrealizować. Zaletami takiego rozwiązania jest to, że w grupie jesteśmy w stanie wykonać takie projekty, których indywidualnie człowiek nie dałby rady osiągnąć. Zawsze możemy liczyć na wsparcie grupy, w razie problemów z jakimś powierzonym zadaniem mozemy liczyć na pomoc, ponieważ każde z takich zadań skłąda się na sukces całej grupy. Ewentualną porażke jest łatwiej znieść z tego względu, ze cała odpowiedzialność spada na kilka osób.
    Niewątpliwie jednak najważniejszą osobą w takim zespole jest lider. Ma on za zadanie zarządzać ludzmi w odpowiedni sposób, dobierać im zadania które najlepiej będą w stanie wykonać. Musi również kłaść nacisk na to, by komunikacja i relacje w zespole były w miare możliwośći pozytywne. Relacje interpersonalne w takim zespole mają bardzo duży wpływ na jego efektywność. W dobrze dobranym zespole, gdzie panuje miła i życzliwa atmosfera mamy większą motywacje do działania. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Komentarz II - Paweł Wołos

    Paweł Wołos / 2014-08-12 08:29:09

    Wyższość pracy zespołowej nad indywidualną bierze się z dokonań jakie może osiągnąć grupa, przewyższając możliwości pojedynczej jednostki. Chodzi tutaj o synergię, czyli wspólne działanie jednostek prowadzące do osiągnięcia zamierzonego celu. Istotny jest jednak podział ról i charakter pracy grupy. Niejednokrotnie problemem dotyczącym pracy zespołowej jest niewłaściwy podział zadań, w wyniku którego od pewnych osób oczekuje się więcej, stawiając jednocześnie trudniejsze zadania. Prowadzić to może do frustracji osoby, na których spoczęły niełatwe obowiązki w przeciwieństwie do innych członków zespołu. Ważną kwestią wydaje się wzajemna pomoc członków grupy w przypadku nie radzenia sobie z podejmowanymi problemami. Nie jest to jednak takie oczywiste. Pomimo iż praca ma charakter zespołowy, to każda jednostka mając określony podział zadań skupia się na wywiązaniu się z niego. To zaś wprowadza charakter indywidualizmu do pracy, która winna się odznaczać współdziałaniem. Dostrzegalnym problemem jest również brak wyłonienia lidera. Pozornie wydaje się to mało prawdopodobne, gdyż zawsze znajdzie się silna osoba, która chciałaby prowadzić projekt. Jednak co jeśli takiej osoby brak? Perspektywa odpowiedzialności za działanie i rezultaty osiągnięte przez grupę jako zbiór poszczególnych jednostek nie zawsze jest zachęcające. W wielu przypadkach czas odgrywa istotny czynnik. Czynnik ten może stanowić niekiedy problem. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której jednostka obdarzona umiejętnościami organizowania planu i czasu pracy jest w stanie dokonać więcej aniżeli grupa, w której członkowie spełniając swoje role oczekują na wypełnienia zadań pozostałych członków. Nie ulega jednak wątpliwości iż kwestia zaangażowania poszczególnych członków ma wymierny wpływ na sukces w działającej grupie. Ponadto atutem pracy zespołowej jest możliwość skutecznego wykorzystania odmiennych umiejętności, doświadczenie i wiedzy, jakie posiadają poszczególni członkowie grupy, co ma wpływ na synergię i sukces w osiągnięciu zamierzonych celów. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: