PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca za granicą a emerytura i ubezpieczenie zdrowotne dla żony

  • 1. Data: 2008-02-01 21:48:32
    Temat: praca za granicą a emerytura i ubezpieczenie zdrowotne dla żony
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    Witam
    Wybieram się do pracy do Czech. Żona nie pracuje i przynajmniej
    początkowo zostanie w Polsce. Do tej pory miała ubezpieczenie zdrowotne
    opłacane przeze mnie. Jak to wygląda gdy ja będę pracował w innym kraju?

    Co dzieje się ze składką emerytalną? Jest przelewana do Polski czy
    zbiera sie w Czechach? Nie zamierzam pracować w Czechach do emerytury,
    tylko 1-3 lata.

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    jędrny biust

  • 2. Data: 2008-02-02 07:08:33
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "Marcin Lubojański" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:fo043o$red$1@news.onet.pl...
> [...]
    > zostanie w Polsce. Do tej pory miała ubezpieczenie zdrowotne opłacane
    > przeze mnie. Jak to wygląda gdy ja będę pracował w innym kraju?

    Zgodnie z prawem UE możesz ubezpieczyć żone w Czechach pod warunkiem że
    bedzie z Tobą zamieszkiwała. Jezeli w Polsce to najlepiej gdy zglosi sie do
    Urzędu Pracy jako bezrobotna i ubezpieczenie będzie miała z Urzędu Pracy.

    > Co dzieje się ze składką emerytalną? Jest przelewana do Polski czy zbiera
    > sie w Czechach? Nie zamierzam pracować w Czechach do emerytury, tylko 1-3
    > lata.

    Składka jest pobierana przez czeską instytucje ubezpieczeniową (taki polski
    ZUS) i nie jest przekazywana do Polski. Gdy kiedyś przejdziesz na emeryture
    będziesz otrzymywał dwie polską i czeską - oczywiście w odpowiedniej
    proporcji i to pod warunkiem że przepracujesz w Czechach ponad 1 rok.

    pozdr

  • 3. Data: 2008-02-02 11:30:37
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    Wiesław Wronowicz pisze:

> [...]
    > Urzędu Pracy jako bezrobotna i ubezpieczenie będzie miała z Urzędu Pracy.

    Żona nie skończyła jeszcze studiów. Może być ubezpieczona jako
    studentka? Wydawało mi się że jest taka możliwość ale w dziekanacie jej
    powiedzieli "niedasie".

> [...]
    > będziesz otrzymywał dwie polską i czeską - oczywiście w odpowiedniej
    > proporcji i to pod warunkiem że przepracujesz w Czechach ponad 1 rok.

    A data przejścia na emeryturę polską i czeską będzie taka sama?

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    jędrny biust

  • 4. Data: 2008-02-04 07:06:35
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "Marcin Lubojański" <k...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:fo1k93$elv$1@news.onet.pl...

    > Żona nie skończyła jeszcze studiów. Może być ubezpieczona jako studentka?
    > Wydawało mi się że jest taka możliwość ale w dziekanacie jej powiedzieli
    > "niedasie".

    Da się:)

    > A data przejścia na emeryturę polską i czeską będzie taka sama?

    To zależy od prawa krajowego. Aktualnie dla mężczyzn w Polsce i Czechach
    jest to 65 lat.
    Dla kobiet w Polsce 60 lat, w Czechach 60 gdy ma więcej niż 25 lat pracy i
    65 gdy mniej.
    Oczywiście i tu i tu są przywileje branżowe i wcześniejsze emerytury.

    pozdr

  • 5. Data: 2008-02-04 22:02:14
    Od: michal <m...@g...com>

    Wiesław Wronowicz pisze:
> [...]
    > 65 gdy mniej.
    > Oczywiście i tu i tu są przywileje branżowe i wcześniejsze emerytury.

    Witam

    Jestes pewien co do tej skladki emerytalnej ja pracuje w czechach juz
    dwa lata i dostaje regularnie informacje zpolskiego ofe ze otrzymali
    skladke.

    Michal

  • 6. Data: 2008-02-05 06:37:05
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "michal" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Jestes pewien co do tej skladki emerytalnej ja pracuje w czechach juz dwa
    > lata i dostaje regularnie informacje zpolskiego ofe ze otrzymali skladke.

    A z polskiego ZUS też?
    Wyjaśnij z czeskim pracodawcą gdzie wysyła składki i w jakim procencie.

    pozdr