PracaGrupypl.praca.dyskusje › Za porozumieniem stron

  • 1. Data: 2002-08-09 19:02:06
    Temat: Za porozumieniem stron
    Od: "eon" <e...@a...net.pl>

    Witajcie,

    W związku z tym, ze w najblizszym czasie (po 13 latach...) chce zmienic
    miejsce pracy, zamierzam złozyc wypowiedzenie warunkow pracy za
    porozumieniem stron. Mam pytanie do grupowiczow. Z jakimi konsekwencjami
    powinienem sie liczyc, czy cos trace w zwiazku z takiego rodzaju
    wypowiedzeniem? Czy w razie sytuacji, gdy pracodawca nie wyrazi na to zgody,
    czy dobrze jest porzucic prace? Czy jest jakies lepsze rozwiazanie? Czy
    znacie jakies kruczki prawne?
    Po raz pierwszy znajduje sie w takiej sytuacji,a w zwiazku z tym nie mam
    doswiadczenia w tym zakresie
    Pomozcie, prosze.
    Dziekuje za wszelka pomoc.

    Piotr

  • 2. Data: 2002-08-09 19:46:05
    Temat: Re: Za porozumieniem stron
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    1. porozumienie stron to NIE jest wypowiedzenie.
    2. porozumienie moze byc na dowolnych warunkach terminowych i finansowych
    i jak sama nazwa wskazuje jest to porozumienie - obie strony zgadzaja
    sie na warunki rozwiazania umowy o prace.
    3. wypowiedzenie. po 13 latach pracy - obowiazuje 3 miesieczny okres
    wypowiedzenia. Wypowiedzenie zaczyna biec ostatniego dnia miesiaca.
    Dzis zlozone biegnie od 31.08 i trwa do 30.11
    W okresie wypowiedzenia jest sie pracownikiem i nalezy pracowac
    Pracodawca moze (ale zalezy to tylko od niego) zwolnic z obowiazku pracy.
    Moze tez odebrac urlop itd.
    3 miesieczne wypowiedzenie = 3 dni zwolnienia na poszukiwanie nowej pracy.
    w okresie wypowiedzenia nalezy wykorzystac urlop wypoczynkowy, chyba, ze
    pracodawca nie chce. Jesli nie wykorzystasz urlopu, to nalezy Ci sie
    ekwiwalent pienierzny.
    4. porzucenie pracy.
    nastepuje, jesli nie potraficie sie dogadac co do warunkow porozumienia,
    luk okrec wypowiedzenia Ci nie odpowiada i przestajesz chodzic do pracy
    np. 1.09. Porzucenie to ciezkie naruszenie obowiazkow pracowniczych
    i dostajesz swiadectwo pracy na ktorym bedzie widac, ze prace
    porzuciles, w zwiazku z czym pracodawca zwolnil Cie dyscyplinarnie.

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2002-08-09 21:35:03
    Od: "Jerzy Lenart" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Roman Kubik" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i dostajesz swiadectwo pracy na ktorym bedzie widac, ze prace
    > porzuciles, w zwiazku z czym pracodawca zwolnil Cie dyscyplinarnie.

    Wydaje mi sie, ze osoba zadajaca pytanie nie miala na mysli porzucenia pracy
    z dnia na dzien, ale odejscie na wlasna prosbe takze z okresem
    wypowiedzenia. Ja kiedys mialem sytuacje, ze dogadalem sie z szefem na temat
    prozumienia stron, ale jakos nie moglem sie doczekac jego podpisu, a
    zalezalo mi na czasie. Postanowilem zlozyc podanie o odejsciu z pracy. Wtedy
    szef nie musi takiego podania podpisywac, poprostu rezygnujesz z pracy
    oczywiscie z pewnym okresem przejsciowym. Wtedy dopiero mi podpisal
    porozumienie stron. Oczywiscie naleza sie pieniadze m.in. za zalegly urlop
    (sprawdzalem w PUP).

  • 4. Data: 2002-08-13 18:41:58
    Od: "Andrzej" <a...@o...pl>

    <r...@p...com.pl> wrote :

    > Pracodawca moze (ale zalezy to tylko od niego) zwolnic z
    > obowiazku pracy.

    Jestem własnie w takiej sytuacji.
    Firma ma kłopoty finansowe, bedzie prawdopodobnie zamykać działalność.
    Płaci teraz wszystkim tylko zasadnicze wynagrodzenie.
    Jestem ich wieloletnim pracownikiem(ponad 10 lat)i jako pierwszy
    dostałem wypowiedzenie 3 miesieczne bez obowiązku swiadczenia pracy.

    > Moze tez odebrac urlop itd.

    A tego nie rozumiem? Możesz jaśniej?

    > 3 miesieczne wypowiedzenie = 3 dni zwolnienia na poszukiwanie
    > nowej pracy. w okresie wypowiedzenia nalezy wykorzystac urlop
    > wypoczynkowy, chyba, ze pracodawca nie chce.

    Nie może też Cie zmusić do wykorzystania urlopu w okresie
    wypowiedzenia,
    chyba,że w zakładzie był wcześniej sporządzony plan urlopów i miałeś
    juz ten urlop zaplanowany własnie w tym terminie.

    > Jesli nie
    > wykorzystasz urlopu, to nalezy Ci sie ekwiwalent pienierzny.

    Zgoda. Tyle ,że pienię_ż_ny ;-)

    SNMSP

    --
    Andrzej http://bellboy.wizytowka.pl

    "Always look on the bright side of life"
    [ Monty Python]

  • 5. Data: 2002-08-14 12:18:49
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > A tego nie rozumiem? Możesz jaśniej?
    tzn. jesli miales zaplanowany urlop, to pracodawca moze powiedziec,
    ze poniewaz odchodzisz, to Ci go nie udzieli, bo np. musisz przekazac
    swoje zadania komus innemu...

    > Nie może też Cie zmusić do wykorzystania urlopu w okresie
    > wypowiedzenia,
    > chyba,że w zakładzie był wcześniej sporządzony plan urlopów i miałeś
    > juz ten urlop zaplanowany własnie w tym terminie.

    z urlopem rozne cuda moga sie dziac, bo:
    1. pracodawca moze odebrac wczesniej przyznany urlop (o tym wyzej)
    2. to pracodawca sporzadza/modyfikuje plan urlopow [KP] i w przepisach
    nie ma obowiazku zrobienia tego z duzym wyprzedzeniem, ba! moze, ale
    _nie musi_ uwzglednic zachcianki pracownikow - moze
    Ci zaplanowac urlop na czas okresu wypowiedzenia w chwili kiedy zlozysz
    wypowiedzenie :-) i nikt mu nie zabroni. moze zatem wyslac Cie na _urlop_.
    w KP cos jest na temat tego, ze w okresie wypowiedzenia pracownik
    _powinien_ wykorzystac urlop...
    3. urlop wypoczynkowy nie jest wypoczynkowy jesli masz swiadomosc, ze
    wlasnie wylatujesz z pracy, wiec mozna nie chciec wykorzystac urlopu
    czy to wedlug wczesniejszych ustalen, czy to wymyslonego z okazji
    wypowiedzenia - jest na ten temat jakis wyrok NSA czy czegos w tym stylu,
    ale to wyrak w jakiejstam bardzo konkretnej sprawie...

    pozdrawiam

    romekk

  • 6. Data: 2002-08-14 13:16:19
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 14 Aug 2002 12:18:49 GMT, Roman Kubik
    <r...@p...com.pl> zakodował:

    >1. pracodawca moze odebrac wczesniej przyznany urlop (o tym wyzej)

    Nie tak łatwo.
    Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek
    pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
    § 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika
    spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.

    >2. to pracodawca sporzadza/modyfikuje plan urlopow [KP] i w przepisach
    > nie ma obowiazku zrobienia tego z duzym wyprzedzeniem, ba! moze, ale
    > _nie musi_ uwzglednic zachcianki pracownikow - moze

    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów.
    Plan urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu z zakładową organizacją
    związkową, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność
    zapewnienia normalnego toku pracy.

    Jak widać musi brać pod uwagę wnioski pracowników i uzgodnić ze
    związkami.

> [...]
    > wypowiedzenie :-) i nikt mu nie zabroni. moze zatem wyslac Cie na _urlop_.
    > w KP cos jest na temat tego, ze w okresie wypowiedzenia pracownik

    Możesz zacytować? Bo nic takiego nie znalazłem :(

    Plan urlopów powinien być opracowany i przedstawiony pracownikom przed
    okresem, który ten plan obejmuje.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2002-08-14 13:27:41
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Nie tak łatwo.
    nie pisalem ze latwo, tylko ze moze. z tego co zacytowales wynika, ze moze.

> [...]
    > zapewnienia normalnego toku pracy.

    > Jak widać musi brać pod uwagę wnioski pracowników i uzgodnić ze
    nie _musi_, tylko biorac pod uwage ich checi __oraz__ koniecznosc
    zapewnienia firmie normalnego toku pracy.
    czyli na upartego zrobi co zechce i bedzie w zgodzie z KP.
    znowu: nie twierdze ze zrobi to latwo albo na zasadzie ,,a bo tak''
    ale ze _moze_ zrobic co zechce, jesli tylko odpowiednio to uzasadni...

    > Możesz zacytować? Bo nic takiego nie znalazłem :(
    > Plan urlopów powinien być opracowany i przedstawiony pracownikom przed
    > okresem, który ten plan obejmuje.
    mozesz zacytowac? ;-)
    ja nie przypominam sobie nic o _obowiazku_ sporzadzenia planu *zawczasu*.
    poza tym jesli ktos sklada wypowiedzenie 31.08 to moge mu zpalanowac
    urlop od 1.09 i zaplanuje mu ten urlop _przed_ okresem urlopu ;-).
    2. slowo _powinien_ nie znaczy _musi_.

    pozdrawiam

    romekk

  • 8. Data: 2002-08-14 13:43:13
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 14 Aug 2002 13:27:41 GMT, Roman Kubik
    <r...@p...com.pl> zakodował:

    >nie _musi_, tylko biorac pod uwage ich checi __oraz__ koniecznosc
    >zapewnienia firmie normalnego toku pracy.

    Czyli musi brać pod uwagę ("biorąc pod uwagę").

    >mozesz zacytowac? ;-)

    Faktycznie, nie ma tego w ustawie ani rozporządzeniu (jednak nie
    powoływałem się na to, w przeciwieństwie do Twojego powołania się na
    KP). Jednak w literaturze i komentarzach jest to jasno powiedziane.
    Jest to też logiczne - jeżeli ktoś chce iść na urlop w pierwszym dniu
    okresu, a ma to być zgodnie z planem, to plan musi być ustalony i
    ogłoszony wcześniej. Zresztą, jak przyjdzie PIP i nie będzie planu
    urlopu na przyszłe okresy, to nie obędzie się bez kary.

    Więc jak jest z tym: " w KP cos jest na temat tego, ze w okresie
    wypowiedzenia pracownik
    _powinien_ wykorzystac urlop..."

    Podasz wreszcie nr paragrafu?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2002-08-14 14:00:03
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Czyli musi brać pod uwagę ("biorąc pod uwagę").
    biorac pod uwage _kilka rzeczy_ (opinie ZZ, checi pracownikow, koniecznosc
    zapewnienia ciaglosci pracy zakladu) czyli wlasciwie zadnej z nich z osobna
    wziac pod uwage nie __musi__.
    poza tym co zanczy "biorac pod uwage"?
    jesli ja mam wyrazic opinie na temat czegos _biorac pod uwage_ opinie
    expertow, to znaczy mimo wszystko, ze to ma byc _moja_ opinia i tylko
    mam sie zapoznac z opiniami innych i je przemyslec / uwzglednic w stopniu
    uznanym _przeze mnie_ za sensowny.
    Tak samo pracodawca - poslucha co maja do powiedzenia pracownicy i robi
    co zechce i jest w porzadku. Gdyby _musial_ udzielac urlopu kiedy
    pracownicy zechca, napisaliby w KP ze MUSI. skoro tego nie napisali,
    to tego nie _musi_.
    Za to wyraznie napisali, ze to on (a nie kazdy z pracownikow z osobna)
    sporzadza plan urlopow.
    Nie mam tez watpliwosci, ze plan urlopow czasem trzeba modyfikowac
    (bo np. pracownik chorowal w okresie kiedy mial byc na urlopie).
    Kto zarzadza planen urlopow? Pracodawca. Wiec i on modyfikuje.
    Wypowiedzenie umowy o prace zwykle jest bardzo dobrym powodem
    do zmodyfikowania planu urlopow zwalniajacego sie pracownika a moze i
    paru innych. Kto ma to zrobic? Ten, kto plan urlopow sporzadza i kto
    decyduje o jego zawartosci. Pracodawca.

    > Faktycznie, nie ma tego w ustawie ani rozporządzeniu (jednak nie
    > powoływałem się na to, w przeciwieństwie do Twojego powołania się na
    > KP).
    powolywalem sie na KP twierdzac, ze pracodawca _MOZE_ zrobic z urlopem
    pracownika w okresie wypowiedzenia co zechce, bo ma ku temu _uzasadnione_
    powody. Np. taki, ze praconik zaplanowal urlop w grudniu, a zwalnia sie
    w czerwcu. To jest powod, zeby zarzadca planu urlopow zrobil poprawki na
    tym planie.

> [...]
    > ogłoszony wcześniej. Zresztą, jak przyjdzie PIP i nie będzie planu
    > urlopu na przyszłe okresy, to nie obędzie się bez kary.
    No i bedzie wczesniej. 31.08 wprowadze zmiany do planu dotyczace
    okresu po 31.08.
    Zadne PIP sie nie przyczepi do zmian w planie urlopow w trakcie roku,
    bo to nie jest dokument, ktory zgodnie z prawem MUSI byc przedstawiony
    31.12, podpisany przez wszystkie strony i juz ustalony po wsze czasy.
    Plan urlopu to nie swietosc, a zwolnienie pracownika to jest powod
    zeby zmieniac plan i to nie tylko dla tej jednej osoby. Mozesz zapytac w PIP
    jesli nie wierzysz ;-).

    > Więc jak jest z tym: " w KP cos jest na temat tego, ze w okresie
    > wypowiedzenia pracownik
    > _powinien_ wykorzystac urlop..."
    > Podasz wreszcie nr paragrafu?
    nie, bo nie chce mi sie grzebac w KP (i nie mam pewnosci czy to paragraf,
    czy komentarz). za to zacytuje Ciebie:
    "Jednak w literaturze i komentarzach jest to jasno powiedziane."

    pozdrawiam

    romekk

    p.s. z mojej strony EOT

  • 10. Data: 2002-08-14 14:28:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 14 Aug 2002 14:00:03 GMT, Roman Kubik
    <r...@p...com.pl> zakodował:

    >biorac pod uwage _kilka rzeczy_ (opinie ZZ, checi pracownikow, koniecznosc
    >zapewnienia ciaglosci pracy zakladu) czyli wlasciwie zadnej z nich z osobna
    >wziac pod uwage nie __musi__.

    Nie wrzucaj do jednego koszyka ZZ i pracowników. Pracowników wnioski
    muszą być uwzględnione, zaś ze ZZ plan musi być uzgodniony (czyli
    obydwie strony muszą wyrazić zgodę na dany plan).

    >co zechce i jest w porzadku. Gdyby _musial_ udzielac urlopu kiedy
    >pracownicy zechca, napisaliby w KP ze MUSI. skoro tego nie napisali,
    >to tego nie _musi_.

    Jest powiedziane, jake czynniki ma wziąć pod uwagę - nie ma tam "co
    zechce". Nie może zrobić takiego planu, jaki mu się chce. Jedyne
    czynniki są wymienione w KP. Nie może powiedzieć np. "Pani, to nie
    dostanie urlopu wcześniej, niż we wrześniu, dopiero jak dzieci pójdą
    do szkoły, bo taką mam zachciankę". Za to może powiedzieć, "nie może
    pani iść na urlop wcześniej, bo inni pracownicy Pani działu złożyli
    wnioski wcześniej, i zaplanowli urlopy na lipiec i sierpień. Rozumie
    Pani, że nie mogę całkiem zamknąć działu - ktoś musi zostać".

> [...]
    >powody. Np. taki, ze praconik zaplanowal urlop w grudniu, a zwalnia sie
    >w czerwcu. To jest powod, zeby zarzadca planu urlopow zrobil poprawki na

    Przekręcasz. Moje pytanie o paragraf dotyczyło: "w KP cos jest na
    temat tego, ze w okresie wypowiedzenia pracownik
    _powinien_ wykorzystac urlop..."
    Nie może zrobić z urlopem co zechce (co zresztą napisałeś w punkcie 3)
    - nie może posłać na urlop "na siłę". Są na ten temat orzeczenia SN
    (NSA nic do urlopów pracowniczych).

    >Zadne PIP sie nie przyczepi do zmian w planie urlopow w trakcie roku,
    >bo to nie jest dokument, ktory zgodnie z prawem MUSI byc przedstawiony
    >31.12, podpisany przez wszystkie strony i juz ustalony po wsze czasy.

    Za to musi być i musi zostać podany do wiadomości pracowników. Jeżeli
    go nie ma, albo pracownicy nie zostali o nim poinformowani, to został
    złamany KP i PIP ukarze pracodawcę.

    >Plan urlopu to nie swietosc, a zwolnienie pracownika to jest powod
    >zeby zmieniac plan i to nie tylko dla tej jednej osoby. Mozesz zapytac w PIP
    >jesli nie wierzysz ;-).

    Owszem, można zmienić plan. A gdzie ja napisałem, że nie można?

    >nie, bo nie chce mi sie grzebac w KP (i nie mam pewnosci czy to paragraf,
    >czy komentarz). za to zacytuje Ciebie:

    Ja nie powoływałem się na KP. Już się wycofujesz? Już nie KP? Zresztą
    sam napisałeś wcześniej, że pracodawca nie może wysłać pracownika na
    urlop na siłę (tylko pomyliłeś orzeczenie SN z NSA). Sam sobie
    zaprzeczasz. Po prostu nie bardzo masz pojęcie o przepisach. Co nieco
    obiło Ci się o uszy, ale nie znasz przepisów i nie potrafisz nimi
    poprzeć swoich (często mocno naciąganych) stwierdzeń.

    >p.s. z mojej strony EOT

    I bardzo dobrze, lepiej nie zajmować się tematami, na które ma się
    mgliste pojęcie i jest się zbyt leniwym, żeby się z nimi zapoznać.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775