PracaGrupypl.praca.dyskusjeweksel in blanco › Re: weksel in blanco
    From: "Wojciech Gwiazdowski" <g...@m...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: weksel in blanco
    Date: Fri, 18 Oct 2002 09:25:04 +0200

    Użytkownik Marta Wieszczycka <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aomkbd$ohe$...@n...tpi.pl...

    > Użytkownik "Wojciech Gwiazdowski" <g...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem dlaczego koniecznie mam powolywac sie akurat na artykul w
    gazecie,
    > czym jest weksel in blanco, uczono mnie jeszcze na studiach, ale skoro to
    > takie wazne...

    Nie chodzilo mi o wiedze czym jest weksel in blanco ( te wiedze posiadam),
    ale o fakt naduzyc. Jezeli tniesz cudze posty, to rob to tak, aby nie
    zmieniac ich pierwotnego sensu. Artykol przeczytalem z uwaga, ale moim
    zdaniem wybralas kiepski przyklad. Po pierwsze - nie znamy zakonczenia tej
    sprawy, po drugie - w gre wchodzily osoby trzecie w postaci firmy
    zewnetrznej - posrednika. Artykul nie opisuje punktow umowy klient-bank
    dotyczacych sytuacji, w ktorych bank moze wypowiedziec umowe i postawic
    kredyt w stan natychmiastowej wymagalnosci. Klient ewidentnie nie dopilnowal
    swoich spraw, zdajac sie na rozwiazanie problemu przez posrednika. Posrednik
    nie byl strona umowy kredytowej. Mozna tak dalej w nieskonczonosc ....

> [...]
    > Aha, nie chcialam, zeby komukolwiek wlosy stawaly na glowie :-o
    > natomiast przeraza mnie mysl, jak wielu ludzi nie wiedzacych nawet, czym
    > jest weksel in blanco podpisuje takie weksle. Szczegolnie, ze wymagaja ich
    > nie tylko banki, ale takze np. firmy leasingowe. Oczywiscie mozna uznac
    > odgornie, ze przeciez nic sie nie stanie, nie panikuujamy, to samo dotyczy
    > mnostwa spraw, a potem w federacji konsumentow sie dziwia, dlaczego ci
    > ludzie mysla dopiero, jak juz nic nie da sie zrobic, dlaczego maja tak
    > skrajne zaufanie w sytuacjach, kiedy naprawde moga wiele stracic.

    Tu sie z toba zgadzam w zupelnosci. Niewiedza szkodzi. Trudno sie jednak
    dziwic bankom, ze wybieraja takie zabezpieczenia, ktore ich zdaniem
    minimalizuja ryzyko trudnych, niesciagalnych kredytow. Umowy podpisuja
    dobrowolnie i bez zadnego przymusu dwie strony. Kazdy, kto decyduje sie na
    kredyt podejmuje pewne (skalkulowane) ryzyko. Musi brac pod uwage rowniez
    nastepujaca sytuacje : co bedzie, jesli strace plynnosc finansowa i nie bede
    w stanie dotrzymac warunkow umowy ? Dopiero po takiej kalkulacji i dokladnej
    analizie warunkow umowy mozemy podjac decyzje o jej podpisaniu. Jezeli
    czegos nie rozumiemy lub mamy watpliwosci, lepiej tresc umowy skonsultowac z
    prawnikiem lub jakims doradca finansowym. Koszty poniesione na porade moga
    okazac sie niewspolmiernie male w stosunku do kosztow blednej decyzji !!!
    Jezeli uwazamy, ze umowa sformulowana jest stronniczo i chroni tylko
    interesy banku, sprobujmy ja negocjowac. Jezeli to jest niemozliwe,
    wybierzmy oferte innego banku.
    Myslenie,_wiedza_i_zasada_ograniczonego_zaufania jest kluczem do unikania
    problemow zyciowych. Czego wszystkim i sobie zycze ;-))) .

    pozdrawiam

    Wojciech Gwiazdowski