PracaGrupypl.praca.dyskusje"Szkodliwe" szlifierza [?] › Re: "Szkodliwe" szlifierza [?]
    Date: Wed, 20 Aug 2008 21:08:06 +0100
    From: A Tennyson <t...@b...buuz>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: "Szkodliwe" szlifierza [?]

    On 08/20/2008 03:36 PM, "GAL" <G...@T...pl>, wrote:

    > za pracę przy szlifowaniu ceramiki berylowej [trucizna]

    Szczerze mówiąc to konia z rzędem temu, kto się domyśli o co Ci chodzi.

    W każdym razie ceramika berylowa nie jest trucizną. Tlenek berylu
    znajduje się na wykazie substancji rakotwórczych. Ale czy należy ten
    wykaz traktować poważnie? ;-) Poważnie, w tym sensie, że jest to
    obowiązujące prawo. Niepoważnie, gdyż nie zawiera (albo nie zawierał) do
    niedawna wszystkich znanych rakotówóczych substancji. Podkreślam
    _znanych_. Chodzi mi o formaldehyd. Nie chcę mi się sprawdzać. PDF, do
    którego mam dostęp, nie jest zwektoryzowany, a nie chcę mi się marnować
    oczu i czasu na szukanie formaldehydu. Z aldehydem mrówkowym była
    zabawna sprawa. Przez jakiś czas był na wykazie, później znikł. Osoba
    odpowiedzialna za sporządzenie wykazu powiedziała kiedyś publicznie
    coś w stylu "sorry Winetou" nie wiem jak to się stało. ;-)

    Wykaz masz tutaj:

    http://www.ciop.pl/13279

    Zacytuję jeszcze fragment ze strony CIOP-u:

    http://www.ciop.pl/11441.html

    "Za czynniki rakotwórcze wg ww. rozporządzenia uważa się czynniki
    zaliczone do kategorii 1 lub 2 substancji rakotwórczych, które są
    zamieszczone w wykazie substancji niebezpiecznych według rozporządzenia
    ministra zdrowia z dnia 2 września 2003 r. w sprawie wykazu substancji
    niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem (Dz.U.2003, nr
    199, poz. 1948 - które obowiązywało do dnia 29.10.2005 r., a następnie
    zostało uchylone przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28
    września 2005 r. w sprawie wykazu substancji niebezpiecznych wraz z ich
    klasyfikacją i oznakowaniem - Dz.U. 2005 nr 201 poz. 1674). "

    Dalej nie chcę mi się grzebać. A Ty miałeś na to czas, bo ślesz
    cross-post'y pytając się o tą ceramikę berylową od kwietnia br., np. na
    pl.sci.chemia:

    Newsgroups: pl.sci.chemia, pl.sci.farmacja, pl.sci.inzynieria,
    pl.sci.medycyna
    From: "GAL" <g...@w...pl>
    Date: Wed, 16 Apr 2008 20:53:18 +0200
    Subject: Ceramika berylowa szkodliwa?

    Interesuje mnie stopień szkodliwości ceramiki berylowej.W necie sporo pisze
    się o szkodliwości berylu i zatruciach.Natomiast nie znalazłem nic o
    szkodliwości ceramiki berylowej. Dokładniej to chodzi o szlifowanie tejże
    ceramiki w cieczy. Jak grożna jest ciecz nasycona pyłami ceramiki w
    kontakcie ze skórą? Jak grożne sa pyły ceramiki berylowej?

    GAL

    I jeszcze jedno. Czynnik rakotwórczy to nie to samo co trucizna. Nie umiera
    się od tego od razu. Przykład - dygresja - orzeszki ziemne i zawarte w nich
    aflatoksyny. Obżeramy się tym latami i żyjemy. Jednak może się okazać, że
    nasza wątróbka zaczyna wyglądać nieciekawie i jest do wymiany. ;-)
    Wulkanizowany lateks jest rakotwórczy (to bylby jeszcze jeden argument
    przeciwników gumowej antykoncepcji).
    ;-)

    Wracając do okolic meritum, rozpiętość czasowa występowania efektów
    pracy przy azbeście też jest różna. Od kilku niesięcy do kilkudziesięciu
    lat.
    Należy zaznaczyć, że azbest jest rakotwórczy wtedy, gdy jest wdychany.
    Podobnie może wyglądać sprawa tlenków berylu.

    A "szkodliwym", jako świadczeniu pieniężnym, zapomnij. To niewlaściwie
    postawione pytanie.

    Pozdrawiam,

    --
    A Tennyson