PracaGrupypl.praca.dyskusjeKradzieze w firmie › Re: Kradzieze w firmie
  • Data: 2004-02-17 10:48:13
    Temat: Re: Kradzieze w firmie
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    (....ciach.....)

    > Wroce jeszcze do mojego pytania. Mi bardziej zalezy na jakiejs metodzie,
    > przy uzyciu ktorej zlodziej sam sie wskaze :)

    Osobiście nie nardzo wierzę takim metodom. Istnieje sporo sposobów
    weryfikacji uczcwości poszczególnych pracowników - np opisywany przez Metsę
    test papierosowy - ale, obawiam się, że nie sprawdzają się one post factum.
    Poza tym, z tego co wiem, wyniki takich testów raczej nie nadają się na
    podstawę do dyscyplinarki. Nieumiejętne stosowanie testów, psychologicznych
    może nie tylko nie wykryć sprawcy ale i wskazać jako złodzieja niewinnego
    faceta.
    Znajomy - po psychologii - opowiadał mi o eksperymencie, w którym studentów
    poinformowano, że ktoś ukradł teczkę z ważnymi dokumentami jeżeli papiery
    sie nie znajdą cała grupa będzie na tą okoliczność przebadana wariografem, i
    sprawca wydalony z uczelni. Osoby prowadzące testy wariografem nie
    wiedziały, że to lipa i często wskazywały "murowanych" sprawców. Przeważały
    wśród nich osoby słabo zintegrowane z grupami lub takie, na których wskazano
    że są sprawcami a one o tym wiedziały.....

    A wracając do tematu. W firmie znajomego (branża AGD/RTF) też jakiś czas
    temu ktoś podkradał z magazynu. Ponieważ złodzieja nie udało sie namierzyć,
    zdecydowano, że jeżeli coś zginie wszystkim, którzy pracowali od "na pewno
    było" do "nie ma" zabierano premię (stanowiła ok 50%) całkowitego
    wynagrodzenia. Kradzieże ustały bo z jednej strony wszyscy pilnowali, z
    drugiej złodziejowi coraz mniej sie to opłacało....

    Pozdrowienia
    Paweł