PracaGrupypl.praca.dyskusjeKończy mi się umowa :( › Re: Kończy mi się umowa :(
  • Data: 2005-05-31 06:31:53
    Temat: Re: Kończy mi się umowa :(
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Ania " <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:d7ffv6$3ae$1@inews.gazeta.pl...
    > Mam do końca maja umowę o pracę. Proszę doradźcie mi co by tu można
    wymyślić
    > aby jak najlepiej na tym wyjść?. Może jakieś zwolnienie. Jeśli pójdę teraz
    na
    > zwolnienie to czy zakład pracy będzie mi za to płacił. Co robić? Bo wiem,
    że
    > ludzie jakoś kombinują jak kończy im się umowa.
    > Dzięki za odpowiedzi, Ania

    Jeżeli masz umowę na czas określony to praktycznie NIC NIE MOŻESZ zrobić -
    pójście na zwolnienie w trakcie trwania stosunku pracy zaowocuje jedynie
    spadkiem twojego uposażenia ze 100% do 80 %, a umowa I TAK WYGAŚNIE po
    ustalonym w niej terminie (niezależnie czy przebywasz na zwolnieniu czy też
    nie).

    Jednakże "zawsze masz prawo zachorować" PO USTANIU STOSUNKU PRACY (kiedyś
    było to 30 dni od daty wygaśnięcia umowy a teraz bodajże 15 dni).
    Jednakże wtedy TY SAM ZAŁTWIASZ WSZELKIE FORMALNOŚCI - tzn. OSOBIŚCIE musisz
    dostarczyć do ZUSU świadectwo pracy (do skserowania) oraz druk ZUS Z-3
    (informacja o zarobkach z ostatnich 6-miesięcy) o ile takiego nie otrzymasz
    to ZUS wystąpi do zakładu pracy o jego sporządzenie - jednakże wydłuży to
    okres "załatwiania formalności" czyli wypłaty zasiłku dla Ciebie. Dobrze
    jest także podać ZUS-owi nr konta - wówczas Zasiłek chorobowy otrzymywać
    będziesz na konto. ZUS na wypłatę zasiłku ma 30 dni id daty dostarczenia
    WSZYSTKICH DOKUMENTÓW.

    Należy jednak zaznaczyć, że kochani ustawodawcy obnizyli podstawę do wypłaty
    zasiłku z 200% średniej krajowej do 100% średniej krajowej (i od tej
    podstawy będziesz dostawał "ustawowe 80%" prze pierwsze 6 miesięcy choroby -
    po 6 miesiącach 100%).

    Tak więc o ile zarabiałes powyżej średniej krajowej to będziesz otrzymywał
    80% OD TEJ ŚREDNIEJ, a nie od Twojego rzeczywistego wynagrodzenia.
    Jeżelizarabiałeś PONIŻEJ średniej to dostaniesz swoje 80% tak jakbyś
    pracował.

    Ta zasada (obniżenie podstawy do wysokości średniej krajowej) dotyczy
    jednakże tylko wypłaty zasiłku PO USTANIU STOSUNKU PRACY - w trakcie jego
    trwania niezależnie od wysokości zarobków ZAWZE dostajesz 80% Twoich
    FAKTYCZNYCH ZAROBKÓW.

    Tak więc w przypadku umowy na czas określony nie ma co kombinować - jeżeli
    źle się czujesz to możesz spokojnie "poczekać z chorobą" do czasu ustania
    stosunku pracy, gdyż w przeciwnym wypadku za czaszwolniena wtrakcie trwania
    stosunku pracy jedyne co osiągniesz to obniżka twojego uposażenia do 80%
    (która oczywiście także nastąpi - jedynie później).

    pzdr