PracaGrupypl.praca.dyskusje › Lokaut - koniec ery strajkow.

  • 11. Data: 2005-09-02 09:26:45
    Temat: Re: Lokaut - koniec ery strajkow.
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomasz Płókarz napisał(a):

    > 2) "któremu pracownicy zastrajkują" tzn. że przed strajkiem mu wolno?

    Tutaj domniemuję chodzi o możliwość rozwiązania umowy z pracownikami na
    skutek/w czasie *legalnego* strajku.

    Zbyszek

  • 12. Data: 2005-09-02 09:55:49
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 02-09-2005 o 11:19:08 PK <skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał:

    > masz rację, nie wolno, ale "nie można" wg prawa, to nie wolno, bo grożą
    > Ci za to konsekwencje.

    Hm, w prawie zwrotu "nie można" raczej się nie spotyka? :) Ale zostawmy to
    ;)

    > "powszechnie przyjętym" mam namyśli skodyfikowanym w ustawach, nie
    > jakichś bdzurach moralnych czy innych. Taj zero jedynkowo.

    > np. KK Art. 296.
    > Interpretacja należy do sądu i prokuratury.

    Art. 296. § 1.?
    Kto, będąc obowiązany na podstawie przepisu ustawy, decyzji właściwego
    organu lub umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością
    gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nie
    mającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub
    niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę
    majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    Mowa tu raczej o odpowiedzialności zarządzającego wobec wlasciciela, a nie
    własciciela wobec ...no wlasnie, czego?

  • 13. Data: 2005-09-02 09:59:17
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    PK napisał(a):

    > tak samo jak nie można działać na szkodę własnej firmy. Dziwne nie :>

    Ano dziwne i nieprawdziwne co gorsza. :)
    Tzn. zamknąć/zlikwidować własną firmę można.

    Zbyszek

  • 14. Data: 2005-09-02 10:09:11
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 02-09-2005 o 11:24:06 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

    > Eeee, ZTCW - no ale mało wiem, to oczywiście wolno.
    > Tylko, że wtedy to trzeba płacić odprawy, zachować okresy wypowiedzenia,
    > itd.

    No, podpisało się umowę, trzeba płacić...
    Ten lokaut ma być możliwością niewywiązania sie z umowy przez pracodawce?

    > Czyli w praktycy koszty zamknięcia stawiałyby pod znakiem zapytania
    > opłacalność ewentualnych przenosin (choć nie zawsze oczywiście).
    > W przypadku spółek dochodzą jeszcze korowody ze wspólnikami, sądem, etc.
    > Lokaut - o ile dobrze rozumiem sytuację - zapewnić ma możliwość
    > rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę (z zachowaniem okresu
    > wypowiedzenia lub bez - nie mam pojęcia) bez konieczności zamykania
    > (likwidacji) firmy.

    Gdyby z zachowaniem, to teraz jest przeciez taka mozliwosc.
    Bez zachowania? Czyli jak?

  • 15. Data: 2005-09-02 10:41:38
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomasz Płókarz napisał(a):

    > No, podpisało się umowę, trzeba płacić...

    No trzeba.

    > Ten lokaut ma być możliwością niewywiązania sie z umowy przez pracodawce?

    A co tam.... zainteresowany o co tak naprawdę może chodzić zajrzałem
    <http://praca.gazeta.pl/praca/1,47341,2895639.html>
    I tam piszą, że chodzi o lokaut tylko jako odpowiedź na strajk
    nielegalny... ZTCW to strajk nielegalny, to jest odmowa świadczenia
    pracy, więc nie rozumiem czemu musi być na to specjalny przepis.

    > Gdyby z zachowaniem, to teraz jest przeciez taka mozliwosc.

    Jest. Chociaż... tak sobie pomyślałem, że chyba nie można zwolnić
    zatrudnionego na czas nieokreślony pracownika za udział w *legalnym*
    strajku - no ale z tego co pisze GW nie o to chodzi...

    > Bez zachowania? Czyli jak?

    Z przyczyn leżących po stronie pracownika, ale MSZ udział w nielegalnym
    strajku jest wystarczającą przyczyną nawet wg obecnego KP, więc jw.

    Zbyszek

  • 16. Data: 2005-09-02 10:54:39
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 02-09-2005 o 12:41:38 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

    > Jest. Chociaż... tak sobie pomyślałem, że chyba nie można zwolnić
    > zatrudnionego na czas nieokreślony pracownika za udział w *legalnym*
    > strajku - no ale z tego co pisze GW nie o to chodzi...

    Zaraz, zaraz. Trochę OT, ale czy zwolnienie kogokolwiek (z zachowaniem
    wszystkich warunków kodeksowych i umownych) wymaga podania przyczyny innej
    niż "bo ja już nie chcę, zebyś u mnie pracował"?

    > Z przyczyn leżących po stronie pracownika, ale MSZ udział w nielegalnym
    > strajku jest wystarczającą przyczyną nawet wg obecnego KP, więc jw.

    No. Obaj mamy z lokautem ten sam problem, tzn. "aaaaleooosssohozi?"

  • 17. Data: 2005-09-02 11:06:14
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 02-09-2005 o 11:26:45 Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl> napisał:

    > Tutaj domniemuję chodzi o możliwość rozwiązania umowy z pracownikami na
    > skutek/w czasie *legalnego* strajku.

    Brzmi logicznie (jeśli "w czasie"), ale o taki drobiazg takie wielkie
    mecyje?

  • 18. Data: 2005-09-02 11:07:54
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Tomasz Płókarz napisał(a):

    > Zaraz, zaraz. Trochę OT, ale czy zwolnienie kogokolwiek (z zachowaniem
    > wszystkich warunków kodeksowych i umownych) wymaga podania przyczyny
    > innej niż "bo ja już nie chcę, zebyś u mnie pracował"?

    MSZ nie - dziwne, ale prawdziwe - art. 30
    "§ 4. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej
    na czas nie określony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub
    rozwiązanie umowy."

    No i sąd pracy oceni (oczywiście o ile zwolniony się odwoła, ale pewnie
    tak) czy uzasadnienie było wystarczające. Nie wydaje mi się, aby uznał
    powyższe.

    Zbyszek

  • 19. Data: 2005-09-02 11:31:19
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Tomasz Płókarz" <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>
    napisał w wiadomości news:op.swg1xdmvfrn0ri@donkichot...

    > Zaraz, zaraz. Trochę OT, ale czy zwolnienie kogokolwiek (z zachowaniem
    > wszystkich warunków kodeksowych i umownych) wymaga podania przyczyny innej
    > niż "bo ja już nie chcę, zebyś u mnie pracował"?

    W przypadku umowy na czas nieokreslony tak i podanie przyczyny zwolnienia
    jest "warunkiem kodeksowym". Przyczyna moze byc np. "likwidacja stanowiska
    pracy", a wtedy pracownik moze pozwac firme, jesli zatrudnila na jego
    stanowisko kogos innego. Jesli wina lezy po stronie pracownika, np.
    "wykorzystywanie czasu i miejsca pracy dla celów prywatnych wbrew zakazowi
    pracodawcy", to w sądzie pracodawca musi to udowodnic, jesli sprawa trafi do
    sądu.

    Tu jest calkiem dobry opis:

    http://www.brpo.gov.pl/index.php?poz=220&id=22

    W przypadku umow na czas okreslony nie trzeba uzasadniac, co jest jedna z
    przyczyn niecheci pracodawcow do zawierania umow na czas nieokreslony.

    > No. Obaj mamy z lokautem ten sam problem, tzn. "aaaaleooosssohozi?"

    Definicyjnie:
    (http://www.slownik-online.pl/kopalinski/2C0652FF227
    DC309C12565EF0047BCB4.php)

    lokaut zamknięcie zakładu pracy przez właściciela, połączone z przerwaniem
    zatrudnienia a. masowym zwalnianiem robotników, celem wywarcia presji i
    zmuszenia ich do ustępstw, niekiedy w odpowiedzi na (groźbę) strajk(u).

    Natomiast w Polsce chodzi o szczegolny przypadek lokautu jako odpowiedzi na
    _nielegalna_ akcje strajkowa:

    http://media.wp.pl/kat,23754,wid,7797547,wiadomosc.h
    tml?ticaid=11d5

    "Obecnie tryb i dopuszczalne formy nacisku, które mogą być stosowane przez
    pracodawcę i załogę w czasie trwania sporu zbiorowego reguluje ustawa o
    sporach zbiorowych. W jej treści nie ma mowy o lokaucie, chociaż przy
    powstawaniu tej ustawy mowa o nim była. Na wprowadzenie tej instytucji nie
    zgodzili się senatorowie pod silnym naciskiem związków zawodowych. Do
    wprowadzenia lokautu nie zobowiązują Polski ratyfikowane międzynarodowe
    dokumenty. Co prawda, Europejska Karta Socjalna w art. 6 ust. 4 dopuszcza
    prawo pracowników i pracodawców do zbiorowego działania w przypadku
    konfliktu interesów. Nasz kraj jednak nie ratyfikował tej części dokumentu i
    dlatego nie ma obowiązku wprowadzać lokautu do systemu prawa pracy.
    Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że pracodawcy nie mają dość silnych
    środków, by skutecznie odpowiedzieć na nielegalne akcje strajkowe.
    By pracodawca w przyszłości mógł jednak zastosować lokaut, powinien mieć
    możliwość zwrócenia się do sądu o stwierdzenie nielegalności prowadzonego
    lub zapowiadanego strajku. Dopiero po uznaniu akcji strajkowej za niezgodną
    z prawem, w firmie można byłoby ogłosić lokaut. Takie rozwiązania
    najprawdopodobniej znajdą się w projekcie. Obecne przepisy nie pozwalają na
    takie działanie. "

    I.

  • 20. Data: 2005-09-02 11:39:56
    Od: "Immona" <c...@w...zpds.com.pl>

    napisał w wiadomości news:op.swgy7bxafrn0ri@donkichot...
> [...]
    > majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    >
    > Mowa tu raczej o odpowiedzialności zarządzającego wobec wlasciciela, a nie

    Jesli zle mowie, niech ktos poprawi, bo sie orientuje ze slyszenia tylko. Z
    tego mojego slyszenia, to chodzi o sytuacje, gdzie ze spolki odpowiadajacej
    tylko do wysokosci kapitalu zalozycielskiego wyprowadza sie pieniadze np.
    robiac sobie dlugi u innych podmiotow i zakupione na kredyt towary sprzedaje
    sie np. innej firmie czy osobie za cene nie dajaca zyskow wystarczajacych do
    splacenia ich zakupu. Spolka pada, windykacja moze polozyc lape tylko na
    majatku nie pozwalajacym zaspokoic roszczen wierzycieli, a zyskuje na tym
    ten, komu zostalo tanio sprzedane i ktory przypuszczalnie daje jakas
    prywatna korzysc temu, kto mu sprzedal jako wlasciciel firmy. Dla unikniecia
    takiego wykorzystywania "odpowiedzialnosci do wysokosci wniesionego
    kapitalu" sa tego typu przepisy.

    I.