PracaGrupypl.praca.dyskusje › Karol Marks trzyma się mocno.

  • 1. Data: 2006-02-16 15:51:16
    Temat: Karol Marks trzyma się mocno.
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Do wszystkich śniących o wyjeździe do WB.

    W konkursie słuchaczy BBC 4 kto był największym filozofem zdecydowanie wygrał
    Karol Marks (głosowało około 28000 osób).

    http://www.bbc.co.uk/radio4/history/inourtime/greate
    st_philosopher_vote_result.shtml

  • 2. Data: 2006-02-16 16:49:53
    Temat: Re: Karol Marks trzyma się mocno.
    Od: "Bronek Kozicki" <b...@r...pl>

    leszek <s...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Do wszystkich śniących o wyjeździe do WB.
    >
    > W konkursie słuchaczy BBC 4 kto był największym filozofem
    > zdecydowanie wygrał Karol Marks (głosowało około 28000 osób).

    no i?

    B.

  • 3. Data: 2006-02-16 21:03:13
    Od: camel <g...@f...gotdns.com>

    On 2006-02-16 16:51:16 +0100, " leszek" <s...@N...gazeta.pl> said:

> [...]
    > W konkursie słuchaczy BBC 4 kto był największym filozofem zdecydowanie wygrał
    > Karol Marks (głosowało około 28000 osób).

    NIKT

    w Polsce nie czyta jego prac - a są szczególnie aktualne! Poszukujący
    powodów naszych kłopotów będą je studiować z wypiekami na twarzach.
    Odróżniasz prace Marksa od "prac" i "dzieł" tych, którzy wycierając
    sobie gębę jego nazwiskiem urządzili wielu ludziom piekiełko na ziemi?
    To dwa inne byty. Luźno ze sobą powiązane.

    camel[OT]

  • 4. Data: 2006-02-16 21:47:03
    Od: "Klus144: PL Bankrut 2007/8" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "camel" <g...@f...gotdns.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Odróżniasz prace Marksa od "prac" i "dzieł" tych, którzy wycierając sobie
    > gębę jego nazwiskiem urządzili wielu ludziom piekiełko na ziemi? To dwa

    Wartosc dodatkowa mozna zupelnie inaczej ujac, bo w wydaniu Marksa
    podwazaja ja.

    Najprosciej
    ---------------
    Przykład A
    Niech będzie, że mamy jakąś gospodarkę, która nie kontaktuje się z innymi.
    W tej gospodarce mamy np. 10 firm. Firmy te wyprodukowały np. 10 000 szt.
    różnych towarów.
    Można wyliczyć, że średnie wydatki na jedną sztukę wynosiły np. 20 zł.
    Z powyższego wynika, że całkowite wydatki firm zamknęły się kwotą 200 000
    zł.

    Z definicji transakcji, która mówi, że jedna strona kupuje towar a druga
    sprzedaje i strona sprzedająca uzyskuje pieniężne wpływy a strona kupująca
    ponosi pieniężne wydatki wynika, że wpływy ze sprzedaży są równe wydatkom z
    tytułu zakupów.

    Tak więc można oznaczyć przez:
    - q - liczbę różnych towarów,
    - ksjc - średnie jednostkowe całkowite wydatki.
    Równanie wydatków zapisać można w postaci

    (1) ksjc*q

    Co się dzieje z wpływami ze sprzedaży. Otóż firmy chcą sprzedać całą swoją
    produkcje q.
    Ale nie chcą jej sprzedać po cenie ksjc, czyli po tyle ile wynosił ich koszt
    wyprodukowania.
    Firmy doliczają swój narzut, oznaczmy go n.
    Teraz ofertę sprzedaży wszystkich firm można zapisać iloczynem

    (2) (ksjc+n)*q

    Mamy wiec równość wydatków i wpływów (z definicji transakcji).
    Możemy teraz przyrównać równania (1) i (2)

    (3) (ksjc+n)*q= ksjc*q

    Widzimy, że lewa strona jest większa od prawej.
    Jedynym parametrem, który może się zmienić (zmniejszyć) po lewej stronie
    jest q, ksjc nie zmieni się, a n jest dodatnie.
    Te zmienione q oznaczmy qs, jest to sprzedana ilość towarów.

    Równanie (3) przybiera postać:

    (4) (ksjc+n)*qs= ksjc*q

    (5) qs= [ksjc/(ksjc+n)]*q
    Wróćmy teraz do naszego przykładu A.
    Wiemy, że
    q=10 000 szt.
    ksjc =20 zł.

    Teraz dowiadujemy się, że firmy ustaliły narzut 10%, czyli n=0,1*ksjc, czyli
    towary są sprzedawane drożej o 10%, niż poniesione wydatki na każdą sztukę
    towaru.
    Podstawiamy nasze dane do (5) równania.

    qs=[20 zł/(20+ 0,1*20)]*10 000 szt.
    qs=9090,909 szt.
    Stąd wynika, że wszystkie firmy sprzedadzą tylko 9090 szt. A w magazynach
    zostanie 910 szt.
    Teraz firmy mogą i podejmują decyzje, żeby ograniczyć produkcje. Tym samym
    część pracowników jest niepotrzebna i jest zwalniana.
    ---------

    Część 2.

    Tu przeciwnicy tego opisu podejmują próbę obrony i przedstawiają sytuacje
    inaczej.
    A tak.
    Firma i jej właściciel nie wydają wszystkich pieniędzy na produkcje.
    Firmy wydają na produkcje nie 200 000zł, ale np. 160 000 zł.
    A 40 000 zł jest transferowana dla właścicieli firm.
    Tak więc wydatki firm można zapisać

    (6) (ksjc+c)*q

    c - transfery firm dla właścicieli firm
    Oferta sprzedaży jest taka sama jak w równaniu (2) (ksjc+n)*q
    Przyrównajmy (2) i (6)

    (7) (ksjc+n)*q=(ksjc+c)*q
    Wyliczając sprzedane qs, zapisujemy

    (8) (ksjc+n)*qs=(ksjc+c)*q

    (9) qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q

    qs=q, dopóki n<c

    Dopóki narzut n na jednostkowe całkowite wydatki ksjc (bez transferów na
    rzecz włascicieli c ) będzie mniejszy od c, to całość produkcji może zostać
    sprzedana.
    Ale przecież istnieje w ekonomii zasada maksymalizacji zysków.
    ---------
    -----------
    Część 3.

    Dlaczego gospodarka już dawno nie upadła?

    Gdyż w rzeczywistości dochodzą nowe elementy mające wpływ na wydatki i
    wpływy firm:
    Mamy więc dotychczasową ofertę sprzedaży (ksjc+n)*q i wydatki firm
    (ksjc+c)*q

    ksjc zmienia nieco znaczenie, gdyż obejmuje nie całkowite wydatki, a tylko
    wydatki, które nie pochodzą z środków obcych (kredytów), czyli obejmuje tą
    samą strukturę (co w części 1 i 2 mojego tekstu ) strukturę własnych
    środków finansowania.

    Po stronie wydatków dojdzie:
    kr - Firmy zaciągają kredyty, pożyczki i je wydają.
    t- Firmy płacą podatki
    it - niekonsumpcyjne wydatki sektora publicznego, finansowane z zadłużenia
    do wysokości pokrywającej deficyt sektora publicznego w części
    niekonsumpcyjnej.

    Po stronie wpływów ze sprzedaży dojdzie:

    kt - konsumpcyjne wydatki sektora publicznego z zaciągniętego zadłużenia,
    ogólnie mieszczą się w deficycie sektora publicznego w części dotyczącej
    konsumpcji.
    it - niekonsumpcyjne wydatki sektora publicznego, finansowane z zadłużenia
    do wysokości pokrywającej deficyt sektora publicznego w części
    niekonsumpcyjnej.
    kp - konsumpcyjne wydatki konsumentów z zaciągniętego konsumpcyjnego
    zadłużenia ale nie przez sektor publiczny.
    skarp - wydatki ze środków, które przez jakiś czas były trzymane, popularnie
    mówiąc "w skarpecie", a nie były używane w poprzednim naszym okresie
    obliczeniowym, np. poprzednim roku.

    Teraz równanie wydatków firm przybiera postać:

    (10) (ksjc+c+kr+t+it)*q

    Równanie oferty sprzedaży firm

    (11) (ksjc+n+kr+t+it)*q

    Oferta sprzedana

    (12) (ksjc+n+kr+t+it)*qs

    Równanie opisującę wartość sprzedaży przypadająca na całkowita produkcje q.

    Aby sprzedać całą produkcje narzut n musiałby być równy

    (13) n= kt+kp+skarp

    Wówczas wartość wpływów wynosiłaby:

    (14) (ksjc+kr+t+it+kt+kp+skarp)*q

    Teraz można przyrównać ofertę sprzedaną (12) z wartością wpływów (14)

    (ksjc+n+kr+t+it)*qs=(ksjc+kr+t+it+kt+kp+skarp)*q

    Równanie na ilość sprzedaną towarów qs przybiera postać

    (15) qs =[(ksjc+kr+t+it+kt+kp+skarp)/(ksjc+n+kr+t+it)]*q

    Jeśli zachodzi równanie (13), to

    (16) qs=q,

    Niestety wartość narzutu n dokonana przez firmy jest większa od wartości

    (17) kt+kp+skarp,

    czyli od sumy wartości konsumpcyjnych wydatków sektora publicznego z
    zaciągniętego zadłużenia (ogólnie mieszczą się w deficycie sektora
    publicznego w części dotyczącej konsumpcji ) i wartości konsumpcyjnych
    wydatków
    konsumentów z zaciągniętego konsumpcyjnego zadłużenia (ale nie przez sektor
    publiczny)
    oraz środków ze "skarpety".

    Wniosek:
    Dopóki kt+kp+skarp będzie dodatnie, dotąd firmy będą osiągały nadwyżkę
    wpływów nad wydatkami i będą miały środki finansowe na spłatę kredytów,
    jeśli tylko wartość równania (17) będzie większa od wartości wszystkich
    odsetek
    do spłaty przez firmy.
    A dopóki będzie większa, firmy będą mogły sobie pozwolić na dalsze
    zwiększanie własnego zadłużenia,a co za tym idzie możliwości zwiększania
    wielkości
    wolumenu produkcji. A taka sytuacja sprzyja zatrudnianiu pracowników niż ich
    zwalnianiu.

    Dzieki zadłużaniu się produkcja może się zwiększać, lecz przy wartości
    narzutu n większego od kt+kp+skarp, cała produkcja nie sprzeda się.
    Zatem występuje presja na zmniejszenie produkcji, którą eliminuje
    zadłużanie się na zwiększenie produkcji w większym stopniu niż stopień
    zmniejszenia wynikający z presji (n>kt+kp+skarp)

    Klus

  • 5. Data: 2006-02-17 00:07:24
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    Klus144: k...@p...onet.pl wrote:
    > Najprosciej
    > ---------------
    > Przykład A
    > Klus
    dżizas, a ten spowrotem swoje
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 6. Data: 2006-02-17 04:25:19
    Od: "Klus144: PL Bankrut 2007/8" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gromax" <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl> napisał w wiadomości
    > dżizas, a ten spowrotem swoje

    Przy odnoszeniu sie do prawdy, nijak sie nie da nie
    powtarzac.
    Snieg jest bialy, snieg jest bialy. Powtarza sie.

    Klus

  • 7. Data: 2006-02-18 00:13:21
    Od: "Wojciech Kulesza" <w...@N...org>

    > Przy odnoszeniu sie do prawdy, nijak sie nie da nie
    > powtarzac.
    > Snieg jest bialy, snieg jest bialy. Powtarza sie.

    A kiedy ostatnio widziałeś biały śnieg?
    Zweryfikuj proszę swoje poglądy odnośnie prawdy.

    Wojtek

  • 8. Data: 2006-02-18 02:53:14
    Od: "Klus144: PL Bankrut 2007/8" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Kulesza" <w...@N...org> napisał w wiadomości

    > A kiedy ostatnio widziałeś biały śnieg?
    > Zweryfikuj proszę swoje poglądy odnośnie prawdy.

    Jesli widzisz zanieczyszczenia, to snieg zanieczyszczony nie jest bialy.
    Snieg zanieczyszczony nie jest bialy, Rowniez powtarza sie.

    Klus