PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jednoosob. d.g. a podpisanie umowy o dzieło z podwykonawcą

  • 1. Data: 2009-01-24 13:18:29
    Temat: Jednoosob. d.g. a podpisanie umowy o dzieło z podwykonawcą
    Od: "Jayin" <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie do zorientowanych w tej kwestii ;-)

    Czy prowadzący jednoosobową działalnośc gospodarczą, może podpisać z osobą
    fizyczną umowę o dzieło, obejmującą wykonanie konkretnej pracy (grafika) - a
    dokładniej: projektu graficznego, na wykonanie którego ustalono termin 1
    miesiąca (praca jednorazowa, bez opcji zatrudniania na stałe [stałe
    zlecenia])? Czy jest to możliwe w ogóle, a jeśli tak, to czy będzie podlegać
    jakimś składkom ZUSowskim?

    pozdrawiam

    Joanna

    --
    Szczecin

  • 2. Data: 2009-01-24 21:30:12
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    Użytkownik "Jayin" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > miesiąca (praca jednorazowa, bez opcji zatrudniania na stałe [stałe
    > zlecenia])? Czy jest to możliwe w ogóle, a jeśli tak, to czy będzie

    Może jak najbardziej. Umowa o dzieło nie jest obciążona składkami ZUS -
    odprowadza się tylko zaliczkę 19% na PIT.
    Kalkuluje się ją przykładowo:
    1000 zł - kwota brutto umowy o dzieło (koszt całkowity zlecającego)
    20% - koszt uzyskania przychodu wykonawcy
    19% - stawka zaliczki na PIT

    1000 zł - (1000* 20%)= 1000 - 200 = 800 zł - baza do obliczenia zaliczki na
    PIT
    800 - (800* 19%) = 800-152 = 648
    Ostatecznie z 1000 zł wykonawca otrzymuje
    648+200 = 848

    U.S. otrzymuje deklaracją PIT 5 152 zł tytułem zaliczki na PIT
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-01-24 21:44:35
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-24, Jackare <j...@...pl> wrote:
    > Użytkownik "Jayin" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [...]

    > Może jak najbardziej. Umowa o dzieło nie jest obciążona składkami ZUS -
    > odprowadza się tylko zaliczkę 19% na PIT.

    18%.

> [...]
    > Ostatecznie z 1000 zł wykonawca otrzymuje
    > 648+200 = 848
    >
    > U.S. otrzymuje deklaracją PIT 5 152 zł tytułem zaliczki na PIT

    PIT-4.

    W dodatku Twój przykład nie pokazuje gdzie się zaokrągla podstawy.
    Zależnie też od rodzaju dzieła, a w przypadku grafiki zazwyczaj wchodzą
    w grę prawa majątkowe, więc można zastosować KUP 50%.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2009-01-24 22:01:17
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    > 18%.

    No tak - nowe progi.

    > PIT-4.

    OK - nie pamiętam, może 4

    > W dodatku Twój przykład nie pokazuje gdzie się zaokrągla podstawy.
    > Zależnie też od rodzaju dzieła, a w przypadku grafiki zazwyczaj wchodzą
    > w grę prawa majątkowe, więc można zastosować KUP 50%.

    Zaokrąglenia i ine groszowe historie robi mi biuro, więc nie wnikam bo to
    ich działka. Z punktu widzenia zleceniodawcy, wysokość stawki KUP będzie
    miała znaczenie tylko dla kwoty zaliczki na PIT odprowadzanej do US - nie ma
    to znaczenia dla całkowitego kosztu jaki ponoszę z tytułu podpisania umowy o
    dzieło z wykonawcą, a to ten koszt jest dla mnie istotny.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2009-01-24 22:35:16
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-24, Jackare <j...@...pl> wrote:

    [...]

    > OK - nie pamiętam, może 4

    PIT-5/PIT-5L to są zaliczki za własny. :-)

    > Zaokrąglenia i ine groszowe historie robi mi biuro, więc nie wnikam bo to
    > ich działka.

    Ich działka, ale Twoja odpowiedzialność. Jak się biuro pomyli, to Ty
    ponosisz konsekwencje (możesz oczywiście potem zażądać odszkodowania
    od biura, ale "siedzieć" to za Ciebie nie pójdą w razie czego ;-).

> [...]
    > to znaczenia dla całkowitego kosztu jaki ponoszę z tytułu podpisania umowy o
    > dzieło z wykonawcą, a to ten koszt jest dla mnie istotny.

    Ale to zleceniodawca odpowiada za prawidłowe odprowadzenie składek
    (nawet jeśli dostanie błędny rachunek, to powinien zwrócić uwagę).

    A do pełnej złotówki zaokrągla się:
    - podstawę opodatkowania
    - zaliczkę na podatek

    A nie prostuję dla Ciebie i Twojego biura, tylko dla googla, żeby jak ktoś
    się przypadkiem napatoczy, przekopując się przez archiwum nie popełnił błędów
    w obliczeniach :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl