eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › E-wizerunek pracownika

E-wizerunek pracownika

2011-03-28 12:28

Internetowe serwisy społecznościowe nie są już rozrywką dla małolatów. Korzysta z nich coraz więcej osób - również w celach biznesowych i rekrutacyjnych. Czy wiesz jak zadbać o swój e-wizerunek w społecznościach tak, by nie stracić obecnej pracy i móc zmienić ją na lepszą? Na co uważać i o czym pamiętać, budując konsekwentnie swój e-wizerunek, radzą eksperci z Praca.pl.

Przeczytaj także: Kandydaci do pracy odrzucani przez wpisy na Facebooku

Mikroblogi, Facebook, profesjonalne serwisy społecznościowe – te media mogą pomóc kandydatowi do pracy lub mu zaszkodzić. Michał Filipkiewicz z serwisu Praca.pl podkreśla - „Internet jest nie tylko miejscem, w którym można dokonać „inwigilacji” kandydata. Jest też miejscem, w którym można go znaleźć. Head-hunterzy od kilku lat intensywnie działają w sferze wirtualnej, by odnaleźć jak najlepszych kandydatów dla swoich klientów. Znajdą jednak tylko takie osoby, które są w niej obecne i które na podstawie zebranych danych wydadzą się posiadać odpowiednie kompetencje. Poświęcenie czasu na budowanie reputacji w Internecie i dbanie o nią, będzie więc coraz bardziej korzystne dla rozwoju kariery.”

Wizerunek na mikroblogach

W Polsce funkcjonują dwa mikroblogi (czyli serwisy, na których użytkownik zamieszcza krótkie, do 180 znaków, wiadomości tekstowe) – ogólnoświatowy Twitter oraz polski Blip. Oba działają w podobny sposób – zakładamy konto i po chwili możemy już publikować krótkie wiadomości na dowolny temat. Z reguły użytkownicy publikują na mikroblogach informacje o tym, co robią w danym momencie, umieszczają też linki do innych serwisów, na których znaleźli ważne z ich punktu widzenia materiały. To, co odróżnia mikroblogi od serwisów społecznościowych typu Facebook, to ograniczone zasady prywatności – oznacza to tyle, że wypowiedzi osoby posiadającej konto na mikroblogu są widoczne dla każdego użytkownika Internetu (poza tymi, które są wysyłane do konkretnego użytkownika). Nie trzeba mieć nawet konta w Twitterze czy Blipie, by widzieć, co napisali użytkownicy. Obecność kandydata do pracy na mikroblogu może mu zarówno zaszkodzić jak i pomóc – wystarczy jedynie, by osoba, która sprawdza aktywność kandydata do pracy w Internecie, znała adres jego mikrobloga (a to, wbrew pozorom, wcale nie jest takie trudne do znalezienia).

Błędy popełniane w mikroblogach

Według Praca.pl. to, co może zaszkodzić kandydatowi do pracy (i pracownikowi) to przede wszystkim:
  • publikowanie dużej ilości wpisów w godzinach pracy – wtedy zarówno obecny jak i potencjalny pracodawca widzi, że kandydat zamiast pracować marnuje czas w Internecie;
  • publikowanie negatywnych informacji na temat swojej pracy, szefa, kolegów z pracy czy kontrahentów (ptak które własne gniazdo kala nie jest w nim zbyt mile widziany);
  • publikowanie komentarzy, które pokazują brak profesjonalizmu (przekleństwa, poglądy budzące kontrowersje i mające związek z pracą – np. rasistowskie komentarze u osoby starającej się o pracę w międzynarodowej korporacji).

Do pozytywnych zachowań w mikroblogach można zaliczyć:
  • profesjonalizm wypowiedzi – linki i komentarze świadczące o zainteresowaniu wykonywaną pracą;
  • obserwowanie profili firm, w których chciałoby się pracować (czyli posiadanie ich profili w „ulubionych”) - świadczy o zaangażowaniu w daną firmę,

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: