eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Praca w branży reklamowej

Praca w branży reklamowej

2006-06-19 09:54

Przeczytaj także: Specjaliści od e-reklamy poszukiwani


Fakty i mity

Wielkie pieniądze, śmietanka towarzyska, huczne imprezy dla ludzi, którzy mają to „coś”, tworzących swój własny światek, w którym żyją, pracują i się bawią… Tak „świat reklamy” opisywany był przed kilkoma laty, przed kryzysem, z którego teraz branża wychodzi. Czy te czasy wrócą? – Nie sądzę – rozwiewa wątpliwości Anna Zimecka – Klienci już się nauczyli, że należy zamawiać kampanię przede wszystkim efektywną, a nie efektowną. Oczywiście najlepiej połączyć te obie cechy, ale cel biznesowy jest na pierwszym miejscu. Pieniądze już nie są więc tak duże jak kiedyś, a i imprezy straciły wielu swoich uczestników, bo kto ma siły na zabawę po 12 godzinach pracy? Nie oznacza to, że „reklama” straciła swój urok – nadal przyciąga mnóstwo osób zafascynowanych tą pracą.

„Przyciągnięci” są nie tylko absolwenci (i studenci) marketingu, socjologii, psychologii czy lingwistyk (nie mówiąc o kierunkach artystycznych), ale również biologowie, matematycy, itd. – Osoba wymyślająca slogan reklamowy czy projektująca plakat musi mieć to „coś”: być kreatywna, myśleć niestandardowo, wyczuwać różne niuanse – mówi Anna Zimecka – Tego żadna szkoła nie nauczy. To się ma lub nie. I to akurat nie jest mitem, tylko prawdą.

Zacząć i …?

Brak formalnych wymagań związanych z podjęciem pracy w agencji reklamowej powoduje, że właściwie każda osoba, niezależnie od kierunku wykształcenia, wieku i dotychczasowych doświadczeń, może spróbować swych sił w tej branży. – Agencje reklamowe wychodzą z ofertą do studentów, którym proponują staże i udział w konkursach, które mogą ich wypromować – mówi Anna Zimecka – ale można też próbować samodzielnie nawiązać współpracę. Niedawno pewien chłopak, nie mający wcześniej nic wspólnego nie tylko z reklamą, ale w ogóle ze „sztuką”, przysłał bezpośrednio do dyrektora kreatywnego kilka swoich prac. Niedługo potem stał się etatowym pracownikiem tej agencji.

Do agencji można się szybko dostać, ale równie szybko można z niej wypaść. Wystarczy, że duży klient zdecyduje się na zmianę agencji, która go obsługuje, i już pojawia się problem. Poza tym – zjawiska znane z innych branż – podkupywanie pracowników, przenoszenie się z agencji do agencji, z agencji do klienta, z agencji do domu mediowego… - Pracownik agencji reklamowej ma duże pole manewru – przyznaje Anna Zimecka – dlatego też w tej branży mamy do czynienia z dość dużą fluktuacją kadr. Ma to jednak też dobre strony – nie wypadając z branży, można poznać wiele sposobów pracy, realizować wiele różnorodnych zleceń, obsługiwać różnych klientów.

- Praca w agencji reklamowej jest na pewno bardzo wciągająca i interesująca, stwarza możliwości realizacji zawodowej i satysfakcji z dobrze wykonanych zadań – podsumowuje Anna Zimecka – Ale wiąże się również z wielkim stresem. Przecież efekty pracy „reklamowców” oznaczają czasem wielomilionowe zyski lub straty klientów, a sama praca podlega subiektywnej ocenie – zarówno przełożonych w agencji, jak i klienta. Nie jest łatwo wszystkich zadowolić.

poprzednia  

1 2

oprac. : Pracuj.pl Pracuj.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: