PracaGrupypl.praca.dyskusje › wynagrodzenie a zasilek

  • 1. Data: 2009-09-28 11:10:44
    Temat: wynagrodzenie a zasilek
    Od: "Anna" <a...@n...pl>

    Moj pracodawca dzisiaj powiedzial mi ze od nowego miesiaca mam podpisac
    wypowiedzenie poniewaz konczy sie robota. Moge ew. zostac przy zachowaniu
    ukladu minimalnej placy i wykonywania innych obowiazkow, az znajde cos
    innego.
    Zastanawiam sie nad rozwiazaniem majac jednoczesnie w glowie mozliwosc
    przejscia na zasilek.
    Tu moje pytanie: czy zmniejszenie wynagrodzenia na umowie skutkuje na
    wysokosc zasilku? Jesloi zdecyduje sie przejsc na nowe warunki z mniejszym
    wynagrodzeniem, a nastepnie bede chcial jednak przejsc na zasilek, to czy
    wysokosc zasilku bedzie taka sama jak w przypadku gdybym na zasilek poszedl
    teraz (czyli z wyzszym wynagrodzeniem)?
    Bardzo prosze o informacje ze pomoca, bo nie wiem co mam robic a do jutra
    mam termin..

    Anna

  • 2. Data: 2009-09-28 11:43:54
    Temat: Re: wynagrodzenie a zasilek
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Mon, 28 Sep 2009 13:10:44 +0200, Anna napisał(a):

> [...]
    > wysokosc zasilku bedzie taka sama jak w przypadku gdybym na zasilek poszedl

    OIDW jeśli to będzie przynajmniej minimalna krajowa, to wszystko OK, sam
    zasiłek nie zależy od wysokości wynagrodzenia, poniżej pewnego limitu się
    po prostu nie należy.

    Natomiast nawet, gdybyś otrzymywał płacę poniżej minimum, ale pracował
    wcześniej przez rok z zachowaniem wyżej opisanej zasady, to zasiłek w ciągu
    najbliższego pół roku się będzie należał. Zasada jest bowiem taka, że w
    ciągu ostatnich 18 miesięcy masz mieć przepracowane 12 - wtedy zasiłek
    przysługuje.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2009-09-28 13:32:40
    Od: miszka <a...@r...life>

    On Mon, 28 Sep 2009 13:43:54 +0200
    Kapsel <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Natomiast nawet, gdybyś otrzymywał płacę poniżej minimum, ale pracował
    > wcześniej przez rok z zachowaniem wyżej opisanej zasady, to zasiłek w ciągu
    > najbliższego pół roku się będzie należał.

    I dodajmy, że i tak jest to złodziejstwo, bo składke na fundusz z którego między
    innymi wypłaca się zasiłek
    i tak uiszcza się z każdej wypłaty. Kupka może sie uzbierać spora, ale dostaniesz
    tylko za pół roku, reszte zjedzą
    albo dadzą innym. Taka tam solidarność, komusza.

    M.

  • 4. Data: 2009-09-29 07:02:54
    Od: "Jerzy Rozbicki" <o...@o...oo>

    Użytkownik "Anna" <a...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wynagrodzeniem, a nastepnie bede chcial jednak przejsc na zasilek, to czy
    > wysokosc zasilku bedzie taka sama jak w przypadku gdybym na zasilek

    Mam bardzo podobna sytuacje.
    Pracuje w prywatnej firmie ponad trzy lata i w zwiazku z tym mam 3 mies
    okres wypowiedzenia. Trzy dni temu wreczono mi wypowiedzenie poniewaz
    zakonczyl sie projekt nad ktorym pracowalem i nie ma dla mnie podobnego
    zajecia. Wlasciciel firmy zaproponowal mi mozliwosc zajecia sie czyms innym
    za najnizsze wynagrodzenie (ok 1.200 brutto).
    W zasadzie nie mam wyjscia - za 3 mies. moge isc na zasilek lub teraz
    posilkowac sie ta najnizszym wynagrodzeniem (oczywiscie bede staral sie w
    miedzyczasie znalezc inne zajecie ale wcale nie jest powiedziane ze mi sie
    uda). Dotychczas zarabialem 1.200 netto, wiec strata nie bedzie tak ogromna.
    Mam jednak pytanie - zmiana bedzie za soba ciagnela koniecznosc zmian w
    umowie o prace. Czy jesli zgodze sie na zmniejszenie wynagrodzenia, to w
    jaki sposob powinno to zostac wykonane w dokumentach aby nie pozbawic mnie 3
    miesiecznego wypowiedzenia?
    Obawiam sie ze pracodawca bedzie chcial zakonczyc aktualna umowe i podpisac
    nowa, a w zwiazku z tym nie wiem czy w takim przypadku okres wypowiedzenia
    nie zmniejszy sie i nie skurczy sie do 2 tyg?
    Bardzo prosze o pomoc..

    Jurek

  • 5. Data: 2009-09-29 12:36:52
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 28 Sep 2009 15:32:40 +0200, miszka napisał(a):

    > I dodajmy, że i tak jest to złodziejstwo, bo składke na fundusz z którego między
    innymi wypłaca się zasiłek
    > i tak uiszcza się z każdej wypłaty.

    Dupczysz farmazony miszka.
    Poczytaj o FP i od czego jest naliczane i odprowadzane.
    Generalnie - nie masz ABSOLUTNIE RACJI.

    Będę dla ciebie łaskawy: DzU nr 99, poz. 1001 z poźn. zm.
    Teraz grzecznie podziękuj i przeproś że wprowadziłaś ferment i zamęt.

    //
    o podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - w
    przeliczeniu na okres pełnego miesiąca - musi odpowiadać co najmniej
    minimalnemu wynagrodzeniu (w 2009 r. jest to kwota 1675,00 zł), a w
    przypadku osób, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z 10 października
    2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.)
    - tj. osób w pierwszym roku zatrudnienia, które rozpoczynają karierę
    zawodową - co najmniej 80% tego wynagrodzenia (w 2008 r. jest to kwota
    900,80 zł),

    o w przypadku osób wykonujących pracę w okresie odbywania kary pozbawienia
    wolności lub tymczasowego aresztowania podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenia emerytalne i rentowe, skutkująca obowiązkiem dokonywania
    opłacania składek na Fundusz Pracy wynosi 50% wynagrodzenia minimalnego (w
    2008 r. jest to kwota 563 zł),

    o istnienie obowiązkowych (a nie dobrowolnych) ubezpieczeń
    emerytalno-rentowych.

    Warunki te muszą być spełnione łącznie. Jeżeli dana osoba nie spełnia
    któregoś z nich, od uzyskanego przez nią dochodu nie należy obliczać i
    opłacać składek na ten fundusz.
    //

  • 6. Data: 2009-09-29 20:41:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h9sbjd$4q9$1@atlantis.news.neostrada.pl Jerzy Rozbicki
    <o...@o...oo> pisze:

    > Pracuje w prywatnej firmie ponad trzy lata i w zwiazku z tym mam 3 mies
    > okres wypowiedzenia. Trzy dni temu wreczono mi wypowiedzenie
    To zgodne z prawem.

    > Wlasciciel firmy zaproponowal mi mozliwosc zajecia sie czyms
    > innym za najnizsze wynagrodzenie (ok 1.200 brutto).
    To także.

    > W zasadzie nie mam wyjscia - za 3 mies. moge isc na zasilek lub teraz
    > posilkowac sie ta najnizszym wynagrodzeniem
    Tego nie rozumiem. Masz umowę z określonym wynagrodzeniem i 3-miesięcznym
    okresem wypowiedzenia.
    W trakcie tego okresu otrzymasz to wynagrodzenie, nawet jeśli było to
    wypowiedzenie zmieniające.

    > Dotychczas zarabialem 1.200 netto, wiec strata nie bedzie tak
    > ogromna.
    Nie znam szczegółów twojej umowy, ale pensja zasadnicza określona w umowie o
    pracę w okresie wypowiedzenia nie powinna być w żaden sposób uszczuplona.

    Nie.
    http://twojsasiad.pl/cms/index2.php?option=com_conte
    nt&do_pdf=1&id=144

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2009-09-29 21:07:36
    Od: miszka <a...@r...life>

    On Tue, 29 Sep 2009 14:36:52 +0200
    Herald <h...@o...eu> wrote:

    > Dupczysz farmazony miszka.
    > Poczytaj o FP i od czego jest naliczane i odprowadzane.
    > Generalnie - nie masz ABSOLUTNIE RACJI.

    Ty sie odnosisz do 'ponizej minimum' jak mniemam - i tutaj faktycznie masz racje,
    ponizej minimum
    sie nie odprowadza (co potwierdza ze i tak ktos musi pokryc zasilek takim osobom -
    czyt. osoby ktorym
    fundusz jest odprowadzany - ergo zlodziejstwo i komusza solidarnosc, jak twierdzilem
    ;))

    Ja zasadniczo odnosilem sie do zasady przyznawania zasilkow
    osobom ktore maja zgodnie z ustawa odprowadzane skladki na FP.

    Policzylem ile moi pracodawcy przez 15 lat odprowadzili na FP (paski z wyplaty)
    a ile (i na ile) dostalem jak raz zdarzylo mi sie byc na zasilku. I zdębiałem ;)
    Nadal uwazam ze osoba ktora pracuje i ma odprowadzane skladki (wg ustawy o FP) jest
    okradana
    w momencie przejscia na bezrobocie, a budzet panstwa jeszcze na tym zlodziejstwie
    zarabia.

    M.

  • 8. Data: 2009-09-30 07:31:30
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 29 Sep 2009 22:41:40 +0200, Jotte napisał(a):

    > Tego nie rozumiem. Masz umowę z określonym wynagrodzeniem i 3-miesięcznym
    > okresem wypowiedzenia.
    > W trakcie tego okresu otrzymasz to wynagrodzenie, nawet jeśli było to
    > wypowiedzenie zmieniające.

    Strzelam, że sytuacja wygląda następująco:
    Pracodawca chce płacić mniej pracownikowi, więc proponuje mu zmianę stawki
    - natychmiastowo. Alternatywnie planuje zwolnić go z pracy (z zachowaniem
    okresu wypowiedzenia).

    Stąd też pewnie pytanie Jerzego. I dla mnie ciekawe nawet, bo nie wiem czy
    można sobie jakimś aneksem zmniejszyć nagle wynagrodzenie (za obopólną
    nawet zgodą), albo czy podpisanie nowej umowy z mniejszym wynagrodzeniem
    nie zmniejszy okresu wypowiedzenia (bo wtedy pracownik w ogóle mógłby
    zostać nieźle wyrolowany...).

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 9. Data: 2009-09-30 20:25:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1nth947oha84k.dlg@kapselek.net Kapsel
    <k...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > Stąd też pewnie pytanie Jerzego. I dla mnie ciekawe nawet, bo nie wiem czy
    > można sobie jakimś aneksem zmniejszyć nagle wynagrodzenie (za obopólną
    Można.
    Wypowiedzenie zmieniające (czynność jednostronna) - pracodawca wypowiada
    warunki pracy i/lub płacy i oferuje inne. Pracownik ma połowę
    przysługującego mu okresu wypowiedzenia na decyzję czy przyjmuje propozycję
    czy nie (brak decyzji oznacza zgodę). Jeśli się nie zgodzi to wypowiedzenie
    zmieniające staje się wypowiedzeniem zwykłym.
    Porozumienie zmieniające - obie strony zgadzają się na nowe warunki
    wprowadzane od uzgodnionego terminu.
    (art. 42 KP)
    Być może coś nowego (czyt. gorszego dla pracowników) w tej materii pojawiło
    się w tzw. pakiecie antykryzysowym, ale jeszcze nie czytałem.

    > albo czy podpisanie nowej umowy z mniejszym wynagrodzeniem
    > nie zmniejszy okresu wypowiedzenia (bo wtedy pracownik w ogóle mógłby
    > zostać nieźle wyrolowany...).
    Nie. Okres wypowiedzenia zależy wprost od okresu zatrudnienia u danego
    pracodawcy. Nie jest istotna liczba umów o pracę, przerwy między nimi,
    stanowisko, wymiar zatrudnienia itp.
    (art. 36 KP).

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2009-10-01 09:26:38
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 29 Sep 2009 23:07:36 +0200, miszka napisał(a):

    > Ty sie odnosisz do 'ponizej minimum' jak mniemam - i tutaj faktycznie masz racje,
    ponizej minimum
    > sie nie odprowadza

    To dlaczego napisałeś "z każdej wypłaty"?
    Jest prosty przelicznik i zasada - jeżeli w przeliczeniu byś w miesiącu
    otrzymał wynagrodzenie w co najmniej minimalnej wysokości (obecnie 1276zł)
    wówczas składka na FP jest potrącana.
    Twój przykład z Twoimi potrąconymi przez lata składkami jest o kant dupy
    potłuc. W analogiczny sposób mogę twierdzić że składki na OC które
    odprowadzałem przez lat kilkadziesiąt i ani razu nie skorzystałem z
    odszkodowania - to co - mam twierdzić że OC należy zlikwidować?
    Albo dobrowolne polisy OC, NNW itp w jakichś ubezpieczalniach - opłacam
    składki kilkadziesiąt lat, dostałem dwa razy "ze swojej polisy" parę groszy
    po śmierci moich rodziców - kwoty te mają się jak kilka promili to składek
    które wpłaciłem. I co ty na to?