PracaGrupypl.praca.dyskusje › własna DG w IT - zaryzykować ?

  • 1. Data: 2008-10-22 11:29:57
    Temat: własna DG w IT - zaryzykować ?
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Ponieważ nie mogę znaleźć stałego zatrudnienia w IT przez rozbieżność moich
    umiejętności, a mam kilkuletnie doświadczenie w IT i sporą wiedzę, to
    zastanawiam się nad rozpoczęciem DG.
    Miałbym do Was 2 pytania:

    1. Ile na chwilę obecną będzie mnie kosztowało utrzymanie DG ? Chodzi mi o
    zus, chorobowe i inne składki przymusowe. Nie prowadziłem nigdy DG, jestem
    3 lata po studiach więc przypuszczam że i zus byłby niższy (zerowy?)
    Zakładam, że nie wystawię żadnej FV - na początku będę starał się o
    klientów, więc zakładam wariant zerowego przychodu.

    2. Jak zdobywacie nowych klientów ?
    Klienci z którymi współpracowałem kiedyś to byli stali klienci firmy w
    której pracowałem na etat :) Teraz niechętnie na mnie patrzą i na moje
    usługi, bo rozliczanie ze mną na zasadzie umowy-zlecenia "jest dla nich
    problemem", a sam brat (dyrektor oddziału) mówi mi, że "wystaw mi fakturę,
    bo na umowach-zleceniach się nie znam", więc ich rozumiem. Usługa > faktura
    > zapłata. Szczerze mówiąc sam bym wolał wziąć firmę.
    Niestety na chwilę obecną nie mam żadnych którzy na bank
    współpracowaliby ze mną, lub skorzystali z usług ciągle.
    Mój plan jest taki, aby rozreklamować się u znanych poprzez informację o
    sobie, tzw. "Cześć, pamiętacie mnie ? Tu moje dobre usługi. Teraz mam firmę
    i rozliczam się prosto na zasadzie faktur. Tu moja strona WWW i nr telefonu
    plus trochę maślenia". To jeden wariant. Drugi to sama strona WWW, ale nie
    wiem czy będzie skuteczna...Jak oceniacie swoje ? Trzeci wariant - łażenie
    po firmach i "Przechodziłem obok i spytam czy nie potrzebujecie usług IT,
    bo akurat inna firma na piętrze współpracuje ze mną i pomyślałem
    sobie.....". Jak oceniacie taki wariant ?

    Obszar w którym będę działał to usługi informatyczne - bazy, serwery,
    integracja - ale do wielkości małych firm i osób prywatnych.

    Generalnie, jestem przygotowany i godzę się na "małą stratę" na początku,
    kosztem reklamy, zdobycia nowych klientów, rekomendacji. Tak do 300 zł/mc.
    Jak widzicie taką formę rozpoczęcia/wejścia na rynek ?

    Proszę o sugestie, ale bez głupiej krytyki.

  • 2. Data: 2008-10-22 12:16:29
    Temat: Re: własna DG w IT - zaryzykować ?
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Wed, 22 Oct 2008 13:29:57 +0200, Marek napisał(a):

    > Drugi to sama strona WWW, ale nie
    > wiem czy będzie skuteczna...Jak oceniacie swoje ?

    Odpowiem Ci tylko na ten ułamek całości pytań, bo się na tym akurat znam :)

    Otóż strona w sieci, żeby dawała szansę na pozyskanie potencjalnych
    klientów musi spełniać dwa założenia:
    - nieść jasne, dostatecznie szczegółowe i estetycznie zaprezentowane treści
    - być reklamowaną w internecie (można też poza).

    ad.1 - chodzi o to, żeby potencjalny klient szybko zorientował się w Twojej
    ofercie, nie błądził po stronie i mógł szybko skontaktować się z Tobą;
    można też pokusić się w ramach promocji i wyrabiania marki o jakieś
    dodatkowe artykuły związane z Twoją branżą, dostępne dla ogółu

    ad.2 - strona, nawet bardzo dobra, bez żadnej promocji ma niewielkie szanse
    na przebicie się pośród całego szumu informacyjnego w sieci, jest jak sklep
    spożywczy w środku lasu; żeby klient mógł na nią trafić trzeba się
    zainteresować pozycjonowaniem, AdWords, może też reklamą na stronach
    branżowych.

    Zarówno pierwsze jak i drugie, żeby było dobrze zrealizowane, wymagać
    będzie środków i to raczej większych niż 300 zł (samą reklamę za tyle już
    by się może dało).
    Stąd podejrzewam, że na początku skończysz z jakąś mikro-wizytówką
    promowaną własnymi ustami, długopisem i stopką w e-mailu, a na prawdziwą
    stronę informacyjną z dobrą kampanią reklamową przyjdzie czas jak
    rozwiniesz skrzydła ;)

    Tak czy owak, życzę powodzenia.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2008-10-22 12:24:40
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > promowaną własnymi ustami, długopisem i stopką w e-mailu, a na prawdziwą
    > stronę informacyjną z dobrą kampanią reklamową przyjdzie czas jak

    Masz rację z tą stroną. Nie będzie to podstawą reklamy, ale dodatkową
    oprócz np. wizytówki.
    Pozostaje jednak kwestia rosądnego podziału na usługi/klientów na stronie
    (mały klient i parę komputerków vs. firma i serwer, łącze, praca grupowa,
    NAS).
    Trochę się nagimnastykuje z projektem www, ale wykonanie zlecę i tak
    grafikowi, bo szkoda marnować czas niepotrzebnie :)

  • 4. Data: 2008-10-22 13:22:37
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Oct 22, 1:29 pm, Marek <m...@p...onet.pl> wrote:

    > 1. Ile na chwilę obecną będzie mnie kosztowało utrzymanie DG ? Chodzi mi o
    > zus, chorobowe i inne składki przymusowe. Nie prowadziłem nigdy DG, jestem
    > 3 lata po studiach więc przypuszczam że i zus byłby niższy (zerowy?)

    Zerowy ZUS? Chłopie, w bajki wierzysz? ;)

    Przez pierwsze dwa lata masz ulgę na ZUS. Wychodzi w sumie jakieś
    300PLN miesięcznie, z czego większość stanowi Twój koszt (a więc
    możesz odliczyć od dochodu). UWAGA: funkcjonuje to tylko gdy nie
    wystawiasz faktury byłemu pracodawcy (z okresu ostatnich 5 lat),
    inaczej płacisz pełną stawkę.

    Sam koszt założenia firmy to chyba 100PLN za wpis do ewidencji, 140PLN
    za rejestrację VAT i jakieś 30-40PLN za pieczątkę. Plus opłaty za
    konto firmowe, w zależności od banku.

    > Zakładam, że nie wystawię żadnej FV - na początku będę starał się o
    > klientów, więc zakładam wariant zerowego przychodu.

    Poszukaj klientów zanim założysz działalność. Jak już ich znajdziesz,
    w dużym mieście jesteś w stanie załatwić wszystkie formalności w jeden
    dzień (co ciekawe, najdłużej trwają nie sprawy urzędnicze, a założenie
    konta i zrobienie pieczątki).

> [...]
    > i rozliczam się prosto na zasadzie faktur. Tu moja strona WWW i nr telefonu

    To doskonały sposób na początek. Ja swoje pierwsze zlecenia znalazłem
    właśnie przez znajomych ze studiów i pierwszej pracy. Niektóre nawet
    na zasadzie takiej, że skądś usłyszeli plotkę o założeniu przeze mnie
    DG i sami się odezwali.

    > To jeden wariant. Drugi to sama strona WWW, ale nie
    > wiem czy będzie skuteczna...Jak oceniacie swoje ?

    U mnie to klasyczny przypadek szewca, co bez butów chodzi. Zajmuję się
    właśnie budowaniem serwisów www, a nie mam czasu zrobić z własnej
    strony czegoś lepszego niż zlepek Drupala i Gallery2, nie wspominając
    już o tym, że nie zawiera ona żadnych informacji o mojej działalności.

    > Trzeci wariant - łażenie
    > po firmach i "Przechodziłem obok i spytam czy nie potrzebujecie usług IT,
    > bo akurat inna firma na piętrze współpracuje ze mną i pomyślałem
    > sobie.....". Jak oceniacie taki wariant ?

    Chyba słabo. Zamiast marnować cenny czas i wydawać pieniądze na bilety
    tramwajowe i buty, lepiej przechadzaj się regularnie po portalach z
    ogłoszeniami o pracę i szukaj tego, co Cię interesuje. Szczególnie
    mniejsze firmy, dla których pracownik to spory koszt, będą
    zainteresowane prostszą, tańszą i niezwiązaną Kodeksem Pracy
    współpracą z samozatrudnionym.

    > Generalnie, jestem przygotowany i godzę się na "małą stratę" na początku,
    > kosztem reklamy, zdobycia nowych klientów, rekomendacji. Tak do 300 zł/mc.

    Sam ZUS wystarczy by wygenerować tą stratę :)

    Z reklamy na początku proponuję zrobienie wizytówek i profilu na
    LinkedIn oraz odświeżenie starych kontaktów. Reszta to marnowanie
    pieniędzy. Raz, że jeszcze nie masz nic konkretnego (produkt, usługa)
    do reklamowania, dwa że utoniesz w morzu innych reklam, bo nie stać
    Cię na dużą kampanię.

    Co ja Ci osobiście mogę polecić, potwierdzając własnym doświadczeniem?
    Specjalizuj się! Z tego, na co znajdziesz klientów, wybierz działkę z
    największymi perspektywami i oferuj jako swoją główną usługę/produkt.
    Jak będziesz miał już wprawę, warto żebyś poszukał ogłoszeń
    zagranicznych (ale z UE). Pieniądze większe, formalności nieraz
    mniejsze niż zatrudnianie się tam bezpośrednio, plus jeszcze parę
    innych zalet o których mogę Ci opowiedzieć później :)

    --
    mihau

  • 5. Data: 2008-10-22 13:35:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mihau pisze:

    > Przez pierwsze dwa lata masz ulgę na ZUS. Wychodzi w sumie jakieś
    > 300PLN miesięcznie, z czego większość stanowi Twój koszt (a więc
    > możesz odliczyć od dochodu). UWAGA: funkcjonuje to tylko gdy nie

    Składkę społeczną odliczasz od dochodu, większą część składki
    zdrowotnej odliczasz od podatku.

    > Sam koszt założenia firmy to chyba 100PLN za wpis do ewidencji,

    W niektórych miastach (w Warszawie), można to zrobić bezpłatnie.

    >140PLN

    170 zł

    > za rejestrację VAT i jakieś 30-40PLN za pieczątkę. Plus opłaty za

    Na allegro można pieczątkę zrobić i za 20zł :) Poza tym pieczątka
    nie jest obowiązkowym wyposażeniem przedsiębiorcy.

> [...]
    > w dużym mieście jesteś w stanie załatwić wszystkie formalności w jeden
    > dzień (co ciekawe, najdłużej trwają nie sprawy urzędnicze, a założenie

    Od strony praktycznej rada bardzo dobra. Faktycznie w Warszawie na
    przykład można założyć DG w jeden dzień, pod warunkiem, że ten jeden
    dzień przeznaczy się na bieganie po wszystkich potrzebnych urzędach.
    Również rozpoczynanie DG w momencie posiadania już klientów i
    rozpoczęcia faktycznej działalności jest dobrym pomysłem.

    Od strony teoretycznej zwrócę tylko uwagę, że poszukiwanie klientów
    jest już wykonywaniem DG, dlatego przed jej zarejestrowaniem radzę robić
    to trochę subtelniej, np. nie ogłaszać się w prasie jako firma itp.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-10-22 13:57:22
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Wed, 22 Oct 2008 14:24:40 +0200, Marek napisał(a):

    > Pozostaje jednak kwestia rosądnego podziału na usługi/klientów na stronie
    > (mały klient i parę komputerków vs. firma i serwer, łącze, praca grupowa,
    > NAS).

    Nie siedzę w temacie administracji, ale wydaje mi się że da się sensownie
    podzielić i opisać takie usługi. W opisie sugerujesz jakich klientów jesteś
    w stanie obsłużyć i jest OK.
    Do tego przydadzą się też referencje, albo choćby lista dotychczasowych
    klientów.

    > Trochę się nagimnastykuje z projektem www, ale wykonanie zlecę i tak
    > grafikowi, bo szkoda marnować czas niepotrzebnie :)

    Graficy nie robią stron www, tylko co najwyżej layouty. Strony robią
    webmasterzy i niech tak pozostanie :)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 7. Data: 2008-10-22 16:30:25
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

    > Ponieważ nie mogę znaleźć stałego zatrudnienia w IT przez rozbieżność moich
    > umiejętności, a mam kilkuletnie doświadczenie w IT i sporą wiedzę, to
    > zastanawiam się nad rozpoczęciem DG.

    nie pytales o to, ale warto sie wybrac do lokalnego UP i pobrac kilkanascie
    tysiakow na rozpoczecie dzialalnosci, na laptopa i pakiet adobe wystarczy :)

  • 8. Data: 2008-10-22 16:36:49
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Oct 2008 18:30:25 +0200, gardziej napisał(a):

    > brac kilkanascie
    > tysiakow na rozpoczecie dzialalnosci, na laptopa i pakiet adobe wystarczy :)

    ale z tego co czytam teraz we "WNIOSKU" to trzeba miec 1,5 krotnosc tej
    stawki :)
    Dodatkowo wykazać zaświadczenia od ewentualnych firm/osób które wyrażają
    chęć skorzystania z twoich usług

    No ale odbiegliśmy trochę od tematu. Akurat nie zależy mi aż tak bardzo na
    dofinansowaniu co na pomyśle na "start"

  • 9. Data: 2008-10-22 19:11:39
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > w stanie obsłużyć i jest OK.
    > Do tego przydadzą się też referencje, albo choćby lista dotychczasowych

    Może dodam jeszcze, że pracuję nad kilkoma aplikacjami systemowymi - niby
    wszystkie już są na rynku, ale moje z ichnimi to jak mały fiat a Porsche.
    Coś jakby uzupełnienie Windowsowych opcji, ale komu to pokazałem, dobrze im
    rokował, a nie chcę wydać ich jako donation ware, tylko komercyjne, z
    niższymi cenami.

    > Graficy nie robią stron www, tylko co najwyżej layouty. Strony robią
    > webmasterzy i niech tak pozostanie :)

    Tfu, racja. Chciałem powiedzieć coś a wyszło inaczej :)

  • 10. Data: 2008-10-23 01:42:57
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak widzicie taką formę rozpoczęcia/wejścia na rynek ?
    >
    > Proszę o sugestie, ale bez głupiej krytyki.

    Koszty ZUS to przez pierwsze 24 miesiące około 312 zł miesięcznie (30%
    stawki podstawowej)
    Koszty prowadzenia rachunku bankowego dla firmy (obowiązkowe), np w m.Banku
    bezpłatnie wraz z bezpłatnymi przelewami haraczy (ZUS, US), w innych bankach
    płatne.

    Moim zdaniem jako osoby prowadzącej działalność,
    nie_ma_sensu_jej_rozpoczynać_jeżeli_nie_masz_klienta
    _na_swe_usługi. Dotyczy
    to zwłaszcza działalności usługowej, czyli sytuacji gdy żyjesz z pracy
    własnych rąk i głowy. O tym że będziesz żył z obsługi IT osób prywatnych
    raczej zapomnij. Zyć da się w tych sektorach gdzie płatnik nie płaci swoimi
    własnymi pieniędzmi (firmy, instytucje). Mozesz zosatć np kontraktowym
    programistą (jeżeli programujesz) ale tu trzeba uważać by nie wpaść w
    pułapkę samozatrudnienia, bo konsekwencje tego ze strony US są że tak powiem
    straszne :(
    Jeżeli nie masz klientów, zadbaj o to by prowadząc DG mieć jakieś pasywne
    źródło dochodu, jakąś sprzedaż programów na allegro, kasę za jakieś prawa
    autorskie czy coś w tym stylu.
    Jeżeli mogę coś poradzić, skorzystaj z tego że jest koniec roku i urzedy
    pracy będą rozdawały pieniądze. Zarejestruj się jako bezrobotny i od razu
    składaj wniosek o dotację na rozpoczecie DG. Dostaniesz kilkanaście tysięcy
    złotych z przeznaczeniem na sprzęt i wyposażenie, co jakby nie było jakoś
    tam ułatwia start. W ubiegłym roku było to max 13 200 zł (przynajmniej na
    Śląsku). Jako że jest koniec roku, UP odpuszczają wymaganie by być
    zarejestrowanym minimum 3 miesiące. Kasę można było dostać po tygodniu
    "bycia bezrobotnym" czego sam jestem przykładem.

    Doatcja jest dobra i nie dobra. Nie dobra dlatego, że w okresie trwania
    umowy z UP (1 rok) nie możesz mieć zbyt wielu wpisów PKD we wpisie do
    ewidencji, co czasme dalece utrudnia elastyczność w korzystaniu z okazji.
    Jeżeli będziesz miał usługi IT, wpisz całą informatykę z PKD, wpisz sobie
    PKD na szkolenia, sprzęt biurowy, elektroniczny, kosnulting gospodarczy
    (jako analizy do wdrożeń IT) i co tam jescze tylko będzie można sobie do
    tego IT zbliżyć

    Nie licz na dużą skuteczność reklamy w internecie. Traktuj ją jako
    uzupełnienie treści reklam w innych źródłach, zwłaszcza lokalnych które z
    uwagi na koszty będą musiały być ograniczone objętościowo (np prasa,
    panorama firm)
    Pomyśl o ubezpieczeniu OC od prowadzonej działaności. Jeżeli schrzanisz na
    kilka dni klientowi system, który jest podstawą jego funkcjonowana (np
    system magazynowy w hurtowni o obrotach 150 tys zł dziennie), może Cię
    puścić w skarpetkach z tytułu odszkodowania lub kar umownych. OC na szkody
    wartości łacznej ok 70-100 tyś kosztuje około tysiąca złotych na rok. Dużo i
    nie dużo.
    Od razu zarejestruj się jako vatowiec i rozliczaj się na książce przychodów
    i rozchodów. To daje możliwości niepłacenia podatków przez dłuższy czas,
    zwłaszcza w okresie rozwoju firmy.
    Jeżeli utrzymasz się na runku przez rok czy dwa, dalej powinno już jakoś
    pójśc.
    Im większe miasto, tym łatwiej powinieneś się zakotwiczyć i osiągnąć jakąś
    stabilność

    Powodzenia
    --
    Jackare