PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o prace (umowa o dzieło)

  • 1. Data: 2004-09-20 18:42:30
    Temat: umowa o prace (umowa o dzieło)
    Od: "Szymon Sokołowski" <s...@p...onet.pl.usunto.com.wiadomoze.to.wszystko.tez>

    Witam...

    Niedawno po raz pierwszy w zyciu "pracowalem"
    wlasciwie byla to platna praktyka studecka na podstawie
    "umowy o dzieło" .

    Zupełnie nie znam sie na podatkach... Nie zamierzam
    pracowac juz w tym roku (jestem studentem)
    i zastanawiam sie czy mam skladac jakis NIP czy cos takiego
    ... i gdzie ewentualnie szukac informacji na ten temat.

    Pozdrawiam
    Szymon Sokolowski

  • 2. Data: 2004-09-20 19:18:53
    Temat: Re: umowa o prace (umowa o dzieło)
    Od: "Marcin Got" <m...@a...pl>

    Szymon Sokołowski wrote:

    > Zupełnie nie znam sie na podatkach... Nie zamierzam
    > pracowac juz w tym roku (jestem studentem)
    > i zastanawiam sie czy mam skladac jakis NIP czy cos takiego
    > ... i gdzie ewentualnie szukac informacji na ten temat.

    jesli Twoj roczny dochod nie przekroczy (chyba) 2 tys to nie musisz
    placic zadnych skladek, ani to zglaszac

    --
    Marcin Got
    http://prace.civ.pl

  • 3. Data: 2004-09-20 19:51:39
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

    > jesli Twoj roczny dochod nie przekroczy (chyba) 2 tys to nie musisz
    > placic zadnych skladek, ani to zglaszac

    przy umowie o dzieło jest tylko podatek dochodowy (19%) pomniejszony o
    koszty uzyskania - 20 lub 50 %. nie ma żadnych składek.

    A odpowiadając na pierwotne pytanie - nip warto mieć i póki nie jesteś
    zagoniony w wir pracy sobie na spokojnie to załatwić. bez nipu nie
    rozliczysz swoich rocznych dochodów (nawet, a właściwie przede wszystkim
    jak bys miał dostać zwrot).
    a info na niemalże każdym portalu związanym z pracą. generalnie szukaj
    pojęć: rozliczenia PIT, zeznanie podatkowe, dochód-przychód, koszty,
    płatnik.

    i poza tym nie mów "nie zamierzam pracować" , bo już zacząłeś. Obojętnie od
    tego co robiłeś, już uzyskiwałes dochód czyli juz masz zobowiązanie wobec
    fiskusa co do rozliczeń. może jeszcze możesz się rozliczyć z rodzicami (tak
    jest bodajże jak się nie jest pełnoletnim), wtedy "podpinasz" się pod ich
    nipy. ale raczej będziesz się rozliczał sam, wtedy pewnie 100% podatku ci
    się zwróci. grunt to dobrze sobie przestudiować i dobrze złożyć
    rozliczenia. moje dwa pierwsze lata dałem plamy w rozliczeniach i trochę
    grosza mi przepadło, ale to już za mną. było, minęło, nie przepiłem