PracaGrupypl.praca.dyskusje › student/umowa zlecenie a PIT - ponownie

  • 1. Data: 2004-03-23 18:06:53
    Temat: student/umowa zlecenie a PIT - ponownie
    Od: "ukasik..." <u...@g...pl>

    witam
    ostatnio pytalem jak to jest z PITem za 2003r dla studenta pracujacego na
    umowie zlecenie. odpowiedzi bylo malo i w sumie nic dziwnego bo temat nie
    sprzyja dyskusjom a sam szukalem tylko potwierdzenia w swoich przekonaniach.

    wiec zapytalem sie mojego pracodawcy co z tym PITem i okazalo sie ze moja
    umowa w ogole nie zostala zgloszona (trafila do kosza) (!!!) stwierdzilem ze
    jestem na tym stratny, chociazby podatek ktory by mi zwrocono (jak sadze)
    moj (w tej chwili juz byly) szef wytlumaczyl mi to jednak w ten sposob:
    1. na umowie byla podana kwota netto
    2. nie zadal ode mnie (a ja mu nie okazywalem) swiadectw pracy, wiec mogl
    sadzic ze to jest moja pierwsza praca, wobec czego nie ma obowiazku placenia
    podatku.
    w rezultacie i tak nie oplacilby podatku i byloby to zgodne z prawem...

    i teraz mam pytanko... czy to jest w ogole mozliwe?? (zgodnie z prawem)
    pozdrawiam
    ukasik

  • 2. Data: 2004-03-23 20:35:12
    Temat: Re: student/umowa zlecenie a PIT - ponownie
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik ukasik... napisał:

> [...]
    > podatku.
    > w rezultacie i tak nie oplacilby podatku i byloby to zgodne z prawem...

    bzdura, nie ma czegoś takiego.
    A czy Ty masz swoją kopię umowy, gdzie on się podpisał? Jeśli tak, to
    złóż PIT'a z przybliżoną kwotą podatku, dołącz kopię umowy i napisz,
    że pracodawca nie dostarczył Ci PIT'a.

    Wiele osób tutaj miało podobne sytuacje, że pracodawca nie dał PIT'a.

    Witiia

  • 3. Data: 2004-03-23 22:55:22
    Od: Maciek <m...@i...pl>

> [...]
    > podatku.
    > w rezultacie i tak nie oplacilby podatku i byloby to zgodne z prawem...

    Z grubsza rzecz biorąc jeśli pracowałeś na umowę zlecenie to powinieneś do
    niej wystawić rachunek - pracodawca płaci od ciebie jako studenta tylko
    zryczałtowany podatek bez żadnych składek ZUS i wtedy daje ci na koniec
    roku PIT8B.

    MCzajk

  • 4. Data: 2004-03-24 08:12:05
    Od: Qba <k...@i...waw.pl>

    jezeli ty masz swoja kopie umowy to na jej podstawie policz sobie tego
    pita itp.
    a przy okazji jak chcesz dokopac pracodawcy to zglos sie do urzedu
    "jakiegostam" to juz nigdy komu innemu nie wyrzuci umowy do kosza i
    dlugo to popamieta ;-).
    ja mialem podobny przypadek ale niestety umowy i tak lecialy do kosza a
    ja nie wzialem swoich kopii i sie na tym przejechalem podobnie jak ty.

  • 5. Data: 2004-03-24 08:14:34
    Od: Qba <k...@i...waw.pl>

    a swoja droga to praktyka pracodawcow wyglada tak:
    podpisuje z toba umowe - ma iles tam czasu na zgloszenie jej do urzedu
    skarbowego. 7 albo 14 dni chyba.
    przez ten czas wcale jej nie zglasza ale w wypadku kontroli skarbowej to
    umowa jest a termin na jej zgloszenie dalej obowiazuje.
    kiedy mija termin podpisuja nowa umowe a tamta leci do kosza.
    i tak w kolko.
    pracodawca jest "czysty" bo na wypadek kontroli umowe ma a podatku nie
    placi tak czy inaczej.

  • 6. Data: 2004-03-24 11:11:39
    Od: "ukasik..." <u...@g...pl>

> [...]
    > niej wystawić rachunek - pracodawca płaci od ciebie jako studenta tylko
    > zryczałtowany podatek bez żadnych składek ZUS i wtedy daje ci na koniec

    czyli "mozliwosc" o ktorej powiedzial mi moj byly pracodawca nie istnieje??
    pomimo wszystko powinien odprowadzic podatek??

  • 7. Data: 2004-03-24 11:41:36
    Od: "ukasik..." <u...@g...pl>

    > jezeli ty masz swoja kopie umowy to na jej podstawie policz sobie tego
    > pita itp.

    swoja kopie mam. na pierwszy rzut oka wszystko jest OK. no moze poza tym ze
    na umowie jest podana kwota netto (zarobkow). ale gdzies juz wczesniej (na
    grupie) wyczytalem ze netto przy umowie zleceniu = 84% calosci. pozostale
    16% to podatek. czy ktos moglby mnie w tym utwierdzic??

    > a przy okazji jak chcesz dokopac pracodawcy to zglos sie do urzedu
    > "jakiegostam" to juz nigdy komu innemu nie wyrzuci umowy do kosza i
    > dlugo to popamieta ;-).

    caly czas sie nad tym zastanawiam.
    w sumie to poza tym "drobnym" wyskokiem to koles byl wobec mnie bardzo w
    porzadku. od poczatku do samego konca. i bardzo to doceniam bo wczesniej
    mialem rozne "jazdy" z pracodawcami. poza tym te 16% o ktrych wspomnialem
    zaplacil mi gotowka wiec finansowo wychodze na czysto.
    z drugiej strony sam fakt tego ze polecial ze mna w karolka a potem wywalil
    mnie praktycznie z minuty na minute (po tym jak sie upomnialem o swoje)
    moglby byc wystarczajacy.
    mam dosyc "mocne" znajomosci w urzedzie skarbowym wiec byloby mi latwiej i
    ktos dopilowalby sprawy. co prawda w innym miescie ale to nie problem jak
    sie dowiedzialem :)
    z kolei czy jest sens??
    firma ma dosyc sporo partnerow w roznych branzach. i jak wykrece mu numer to
    potem ewentualnie moze po mnie jezdzic jak ktos sie bedzie o mnie pytal... z
    drugiej strony jednak jak pracowalem na czarno to nawet jak ktos do niego
    zadzwoni i zapyta o mnie to sie pewnie nie przyzna czy u niego pracowalem :/
    jak sadzicie??

    pozdr.
    Luk

  • 8. Data: 2004-03-24 11:57:57
    Od: "ukasik..." <u...@g...pl>

    > swoja kopie mam. na pierwszy rzut oka wszystko jest OK.

    generalnie wszystko jest OK. pieczatki, podpisy, adres firmy, wszystko tak
    jak powinno. no moze poza ta kwotoa netto

  • 9. Data: 2004-03-24 11:58:02
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-24 12:41, osoba przedstawiająca się jako "ukasik..." napisała
    co następuje:

    > grupie) wyczytalem ze netto przy umowie zleceniu = 84% calosci. pozostale
    > 16% to podatek. czy ktos moglby mnie w tym utwierdzic??

    Tak.
    100%(brutto) - 20%(ku)= 80%(podstawa opodatkowania)
    80%(podstawa) * 20% (ppd) = 16% (pdof)
    100% (brutto) - 16% (pdof) = 84% (netto)

    > mialem rozne "jazdy" z pracodawcami. poza tym te 16% o ktrych wspomnialem
    > zaplacil mi gotowka wiec finansowo wychodze na czysto.

    To z czego się chcesz rozliczać? PIT jest deklaracją o pobranych
    zaliczkach. Skoro ich nie pobrał a dał Ci do kieszeni tzn. że robiłeś
    "na czarno". Rozliczając się z teraz US powinieneś ten podatek sam
    zapłacić. Wystawiając Ci PIT pracodawca przyzna się, że złamał prawo
    gdyż nie pobrał i nie odprowadził należnych zaliczek z tytułu Twoich
    dochodów. Czego by nie zrobił i tak ma ciepło. Więc może po prostu
    odpuść jak nie chcesz z nim walczyć. Jemu możesz tylko zaszkodzić a sam
    nic nie zyskasz.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 10. Data: 2004-03-24 12:09:57
    Od: "ukasik..." <u...@g...pl>

    > To z czego się chcesz rozliczać? PIT jest deklaracją o pobranych
    > zaliczkach. Skoro ich nie pobrał a dał Ci do kieszeni tzn. że robiłeś
    > "na czarno".

    no tak... ja rozumiem ale to ze robilem w 2003r na czarno to dowiedzialem
    sie przy okazji jak zapytalem o PIT. a te pieniadze (rownowartosc 16%)
    zaplacil mi wczoraj. dopiero jak sie upomnialem o to poniewaz poczulem sie
    pokrzywdzony.

    > Więc może po prostu
    > odpuść jak nie chcesz z nim walczyć. Jemu możesz tylko zaszkodzić a sam
    > nic nie zyskasz.

    no wiec sie zastanawiam czy to w ogole ma sens. nie naleze do osob
    zlosliwych czy msciwych.