PracaGrupypl.praca.dyskusje › soltys

  • 1. Data: 2003-04-04 18:07:40
    Temat: soltys
    Od: "Adam" <f...@f...onet.pl>

    jakie profity i korzysci a jakie obowiazki ma soltys?

  • 2. Data: 2003-04-04 20:34:18
    Temat: Re: soltys
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Adam" <f...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
    > jakie profity i korzysci a jakie obowiazki ma soltys?

    Gdzies w prasie widzialem cos takiego, ze nie jest oplacany z budzetu, a w
    formie prowizji od zebranych podatkow, oplat itp....biedna wioska...biedny
    soltys.

    Za prawdziwosc nie recze, zapamietalem, bo taka forma wynagradzania
    urzednika bardzo mnie zdziwila

    A obowiazki? Tu cos znalazlem

    http://info.onet.pl/669969,10,item.html

    pzdr
    Krzysztof

  • 3. Data: 2003-04-05 07:43:24
    Od: "Adam" <f...@f...onet.pl>

> [...]
    > soltys.
    >
    > Za prawdziwosc nie recze, zapamietalem, bo taka forma wynagradzania
    Tak, a jaka ta prowizja?

  • 4. Data: 2003-04-07 10:46:44
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    > jakie profity i korzysci a jakie obowiazki ma soltys?

    Moj śp. tata był przez dwie kadencje sołtysem więc mogę posłuzyć konkretami.
    Generalnie, nie jest to zajęcie zyskowne .
    Jedyne pewne wynagrodznie sołtysa to prowizje od zbieranych podatków
    gruntowych i za budynki.
    A to naprawdę niewielkie kwoty (w małopolskiej wsi ~ 300 domów dostaje sie
    mniej niż 2K rocznie).
    W niektórch gminach przyznawane są też dopłaty do telefonów, ale
    (przynajmniej w moich stronach) nie przekraczają 50 zł/miesięcznie. W wielu
    wsiach są jescze "sołeckie" telefony - tzn. na czas kadencji sołtysowi
    podłacza sie sołtysowi telefon z "sołeckim numerem". Jednak przynajmniej w
    moich stronach odchodzi się od tego, bo i tak większoś ludzi ma swoje
    telefony.
    Poza tym sołtysi są co jakiś czas zapraszani na posiedzenia Rad Gminy czy
    Powiatu i dostają za to ustawowe diety (20 zł +koszty dojazdu)
    Podobnie wygląda sytuacja ze szkoleniami, przy czym ostatnio zdarzają sie
    też unijne warsztaty dla "local authorities" organizowane za granicą -
    wtedy i dieta wyższa i trochę świata można zobaczyć.
    No i oczywiście przy okazji wszelkiego rodzaju wyborach, raferendach itp
    sołtys automatycznie ląduje w komisjach.
    Zdarzają się też kuriozalne bonusy, np. w mojej gminie sołtysi mogą
    korzystać z parkingu przed urzędem gminy (jedyny bezpłatny parking w centrum
    miasta), czy faksu w urzędzie gminy.....
    Słyszałem też - ale nie jest to wiadomośc pewna -, że w niektórych gminach
    sołtys może sie starać ryczałt na paliwo.
    Teraz o obowiązkach.
    W zasadzde formalnie opgraniczają się one do zbierania podatków i zwoływania
    zebran wiejskich.
    Praktycznie jednak w gesti sołtysa leży załatwianie całej kupy, czesto
    śmiesznych spraw: np nękanie zarzadu dróg na okoliczność połatania dziur w
    aasfalcie czy wręcz wyaswaltpwamnia jakiejś drogi, upominanie się o naprawę
    wałów przeciwpowodziowych lub przynajmniej przysłanie fachowca który będzie
    nadzorował takie prace podjęte przez mieszkańców... itd itp
    Jeżeli wieś jest aktywna, to na sołtysa spada koordynowanie wszelkiego
    rodzaju "Społecznych komitetrów" budowy wodociągów, kanalizacji,
    telefonizacji i tym podobnych. Jest to kupa roboty, zwłaszcza jeżeli przy
    okazji wystepuje sie o jakieś dofinansowanie (np. PHARE, NFOŚiGW) dodam, że
    roboty z reguły darmowej bo pól wsi będzie pilnowałć żeby sołtys "nie
    bogacił sie na ich krwawicy"..
    W moich stronach dochodzi jeszcze zapraszanie sołtysa na dożynki, na których
    trzeba "do wieńca" dać przynajmniej 200 - 300 zł....(dochód z dożynek jest
    przeznaczany na jakiś ogólny uzytek - kompuer do szkoły, dofinansowanie
    wodociągów itp).
    Poza tym wszyscym urzednicy, akwizytorzy, projektanci, listonosze, policja
    itp uważają sołtysa za biuro informacji wszelkiej na temat wsi i jej
    mieszkanców. W związku z tym będą Cie nachodzić niemal o karzdej porze dnia
    i nocy, i wyrażać zdziewienie, graniczace z oburzeniem, jeżeli okaże sie
    że nie wiesz czy X...jest uchwytny w domu, albo kto na wsi może być
    zainteresowany nabyciem superodkurzacza czy kompletu pościeli wełnianej...
    Jakbyś chciał jeszcze coś wiedzieć to napis na priva
    pozdrawiam
    Paweł