PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiazanie umowy o prace podczas zwolnienia lekarskiego

  • 1. Data: 2005-03-20 23:46:26
    Temat: rozwiazanie umowy o prace podczas zwolnienia lekarskiego
    Od: "zevi" <z...@o...pl>

    Na pl.soc.prawo nie uzyskalam odpowiedzi... moze tutaj ktos mi jej udzieli.
    Zostalam zatrudniona na okres probny od 01.02 do 30.04 br. 9 marca bylam w
    pracy - czulam sie zle, uprzedzilam, ze jesli mi sie nie poprawi, pojde w dniu
    nastepnym do lekarza, co tez uczynilam. W dniu 10 marca rano telefonicznie
    poinformowalam pracodawce, ze jestem chora i ide do lekarza. Poszlam, dostalam
    zwolnienie na 9 dni (z zaleceniem lezenia). 12 marca (sobota) zadzwonila do
    mnie ksiegowa z pracy (z telefonu firmowego stacjonarnego) z zapytaniem o
    przyczyne mojej nieobecnosci. Odpowiedzialam, ze mam zwolnienie do 18 marca
    wlacznie i dostarcze je kiedy wroce do pracy.
    W dniu 18 marca listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (wyslanym
    poprzedniego dnia wg stempla pocztowego) otrzymalam swiadectwo pracy
    (rozwiązanie na podstawie art. 30 par.1 pkt 3 w powiazaniu z art. 52 par.1 pkt
    1 KP) z uzasadnieniem, ze ciezkim naruszeniem obowiazkow pracowniczych bylo
    nieusprawiedliwione niestawienie sie w pracy przez okres 10-18 marca czyli 9
    dni, oraz wezwanie do stawienia sie celem rozliczenia. Wtedy wyslalam do pracy
    maila z zeskanowanym zaswiadczeniem lekarskim i po raz kolejny poinformowalam
    ksiegowa o tym fakcie telefonicznie.
    Chcialabym wystapic do Sadu Pracy z pozwem o odszkodowanie na podstawie art. 50
    par. 1 KP dla mnie oraz przekazanie odszkodowania za poniesione straty moralne
    na rzecz fundacji charytatywnej w wysokosci przecietnego miesiecznego przychodu
    firmy.
    Pytanie: czy jesli w dniu 21 marca stawie sie w pracy (juz jako nie-pracownik
    przeciez) i dorecze zaswiadczenie lekarskie (celem uzupelnienia akt
    pracowniczych) pracodawca moze anulowac rozwiazanie umowy i _czy_mam_obowiazek_
    sie na to anulowanie zgodzic? Przypuszczam, ze w razie mojej zgody w dniu
    nastepnym otrzymam "zgodne z prawem" wypowiedzenie umowy o prace. Czy wogole
    powinnam to zwolnienie doreczac?
    I co wogole mi w tej sytuacji doradzicie?
    Pozdrawiam i dziekuje za porady,
    Ewelina

  • 2. Data: 2005-03-21 10:53:31
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 21 Mar 2005 00:46:26 +0100, "zevi" <z...@o...pl>
    zakodował:

> [...]
    >powinnam to zwolnienie doreczac?
    >I co wogole mi w tej sytuacji doradzicie?

    Zgodnie z Rozporzadzeniem w sprawie sposobu usprawiedliwiania
    nieobecnosci w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnien od pracy w
    przypadku nieobecności masz obowiązek niezwłocznie powiadomić
    pracodawcę o nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania - ten
    obowiązek spełniłaś.

    W ciągu tygodnia masz obowiązek dostarczyc dokument (w tym wypadku
    zwolnienie lekarskie) usprawiedliwiające nieobecność. Jeżeli istnieje
    przyczyna uniemożliwiająca zrobienie tego (np. śpiączka) to AFAIK
    termin biegnie od momentu, gdy możesz to zrobić.
    Trudno będzie Ci udowodnić, że nie mogłaś wezwać kuriera czy poprosić
    kogoś o wysłanie zwolnienia pocztą - IMO pracodawca miał prawo zwolnić
    Cię dyscyplinarnie za niedotrzymanie terminu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-03-21 13:57:57
    Od: "Monia" <moni_kiel@(wytnij_co_trzeba)o2.pl>

> [...]
    >wogole
    >powinnam to zwolnienie doreczac?
    >I co wogole mi w tej sytuacji doradzicie?

    Masz obowiązek w ciągu 7 dni dostarczyć zwolnienie do firmy
    bądź w przypadku niemożności wyjścia z domu trzeba powiadomić
    kadry, tak też uczyniłaś.
    Nie wiem jak jest teraz, ale wcześniej trzeba bylo podpisac wypowiedzenie ,
    aby otrzymać świadectwo pracy.
    Masz rację........kieruj sprawe do sądu.
    powodzenia
    monia

  • 4. Data: 2005-03-21 16:47:46
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 21 Mar 2005 14:57:57 +0100, "Monia"
    <moni_kiel@(wytnij_co_trzeba)o2.pl> zakodował:

    >Nie wiem jak jest teraz, ale wcze?niej trzeba bylo podpisac wypowiedzenie ,
    >aby otrzymać ?wiadectwo pracy.

    Pomijając nawet fakt, że Zevi nie dostała wypowiedzenia, tylko została
    zwolniona bez wypowiedzenia - to kiedy tak było?
    Odkąd pamiętam wystarczy, żeby pracownik zapoznał się z oświadczeniem
    woli pracodawcy iż ten wypowiada mu umowę (i tylko w celach dowodowych
    dobrze by było, żeby dla pracodawcy, żeby pisemko zostało podpisane,
    miał potwierdzenie odbioru, lub świadków na to, że pracownik zapoznał
    się z wypowiedzeniem).

  • 5. Data: 2005-03-23 10:23:12
    Od: e...@o...pl (AWE)

    x...@c...sz wrote:

> [...]

    > kogoś o wysłanie zwolnienia pocztą - IMO pracodawca miał prawo zwolnić
    > Cię dyscyplinarnie za niedotrzymanie terminu.

    Nie zgadzam się ze stwierdzeniem że można pracownika zwolnić gdy nie
    dostarczy zwolnienia lekarskiego. Można, a nawet należy mu zmniejszyć
    wypłącone świadczenie nie np. 80% a 70%. Zaświadczenie lekarskie dostarcza
    się najpóźniej w 1 dniu pracy
    Sprawę należy przedstawić w PIP. Tam już podpowiedzą co ztym fanyem
    zrobiPozdrowienia
    AWE

    ---------
    Wyslano z serwisu http://www.kadrowe.pl

  • 6. Data: 2005-03-23 11:22:28
    Od: "Wielki Kot" <w...@a...pl>

> [...]

    moralne
    > na rzecz fundacji charytatywnej w wysokosci przecietnego miesiecznego

    Z formalnego punktu widzenia PRACODAWCA MIAŁ PRAWO TAK ZROBIC (choć to z
    etycznego punktu widzenia zwykłe chamstwo)

    Nie ma znaczenia czy jest toumowa na okres próbny czy nie.
    Owszem - nalezy poinformować pracodawcę o przyczynie nieobecności,
    aleniestety przepisy sa BEZWZGLEDNE.

    Zwolnienie musisz dostarczyć do zakładu pracy w pzeciągu 7 dni, możesz to
    zrobic osobiście, pocztą (wtedy liczy się data nadania), lub za
    pośrednictwem cioci, wujka, kolezanki itp.

    Jeżeli tego nie dokonałaś tylko dostarczyłaś zwolnienie dopiero jak zjawiłaś
    się w pracy (czyli poupływie 7 dni) to niestety pracodawca miał prawo
    zastosować wobec ciebie sankcje regulaminowe.

    Jedną z tych sankcji jest rozwiązanie umowy (nie mylić z wypowiedzeniem
    umowy - bo to różne pojęcia) w trybie Art 52 § 1 KP, ale równiez można było
    zastosować inne sankcje (nagana, upomnienie itp).

    Oczywiście z chwilą rozwiązania stosunku pracy PRZESTAJESZ BYC PRACOWNIKIEM
    i rozliczyc się powinnaś.

    Ale najważniejsze jest to, że jedną z elementarnych zasad KODEKSU PRACY -
    jest współmierność kary do wykroczenia pracowniczego.

    W tymprzypadku zastosowana kara (zwolnienie dyscyplinarne) jest ewidentnie
    niewspółmierna do Twojego czynu.

    Moja Rada jest Taka (Kodeks Pracy znam bardzo dobrze - i wygrałem już kilka
    spraw o odszkodowanie zarówno dla siebie jaki i małżonki)

    Występuj szybko do sądu pracy - z pozwem o PRZYWRÓCENIE DO PRACY i/lub
    ODSZKODOWANIE - niestety masz na to jedynie 7 dni - od daty poinformowania
    cię o tym fakcie (w przeciwnym przypadku musisz wnioskować o przywrócenie
    terminu do wniesienia pozwu).

    Jeżeli termin wniesienia pozwu jeszcze nie upłynął - Biegnij z pozwem do
    Sądu Pracy - sprawę masz na 99% wygraną - bo kara jest niewspółmiernie
    wysoka (no chyba, że nie jest to twoje pierwsze przewinienie).

    I nie martw się treścią - ważna jest kwota przedmiotu sporu (w przypadku
    roszczenia o odszkodowanie - w twoim przypadku możesz dosać max 2-miesięczne
    wynagrodzenie) albo rodzaj roszczenia (przywrócenie do pracy - tutaj tez
    możesz dostać odszkodowanie - 1 miesięczne wynagrodzenie - zaniezgodne z
    prawe rozwiązanie stosunku pracy)
    Oraz Nazwa Powoda i Pozwanego i krótkie uzasadnienie (np. takie jak twój
    post - z wyraźnym zaznaczeniem, że KARA JEST ZA WYSOKA)

    a to się zmieści na jednej kartce A4

    Powinno się dołączyc także dowody (umowa o pracę, zwolnienie, Rozwizanie
    stosunku pracy itp.) - ALE TO JEST MNIEJ WAŻNE

    NAJWAŻNIEJSZY JEST TERMIN WNIESIENIA POZWU - (możesz wysłać pocztą - wtedy
    liczy się data stempla)

    Jak będzie czegoś brakować to sąd wezwie cię do uzupełnienia braków, albo
    sama uzupełnisz materiał dowodowy w dodatkowym piśmie procesowym w terminie
    późniejszym (tu spieszyć się nie musisz).

    PILNUJ TERMINU - I BIEGNIJ DO SĄDU NATYCHMIAST - bo będziesię to za Tobą
    wlokło.

    pzdr.

    Jak bys miała pytania- chętnie pomogę - pisz na priva albo gg 2778755

    KOT

    PS.
    Powodzenia - i spiesz się

    PS.2
    Sprawę powinnaś wygrać nawet bez adwokata - do PIP-u nie masz co pisać, bo
    oni także odpowiedzą, że sprawę musi rozstrzygnąć Sąd. Lecz możesz się
    zwrócić do PIP-u aby reprezentowali cie w Sądzie Pracy.

  • 7. Data: 2005-03-23 11:37:33
    Od: "zevi" <z...@o...pl>

> [...]
    > się najpóźniej w 1 dniu pracy
    > Sprawę należy przedstawić w PIP. Tam już podpowiedzą co ztym fanyem

    Zgodnie z ustawodawstwem, o 25% za kazdy dzien zwolnienia liczac od 8 dnia do
    momentu dostarczenia zwolnienia...

    Cytat wygrzebany z netu:
    (...)Sąd Najwyższy w wyroku z 4 grudnia 1997 r. stanął na stanowisku, że
    niedopełnienie obowiązku powiadomienia pracodawcy w terminie o nieobecności w
    pracy i jej przyczynie rzutuje negatywnie na ocenę odpowiedzialności,
    rzetelności i lojalności tej osoby. Zdaniem Sądu nie można jednak takiemu
    pracownikowi postawić zarzutu opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia. (...)

    W pierwszym dniu roboczym po zakonczeniu zwolnienia dostarczylam je do zakladu
    pracy. Zaproponowano mi anulowanie calej sytuacji, za to napisanie
    wypowiedzenia z dniem wystawienia 9 marca (ostatni dzien mojej obecnosci w
    pracy). Nie zgodzilam sie, oczywiscie...
    Poszlam do PIPu, ale chyba na zla zmiane trafilam, wiecej wiedzialam o
    przepisach, niz oni:( Smutne, ale prawdziwe. A teraz wlasnie zasiadam do
    pisania odwolania od decyzji pracodawcy i pozwu o odszkodowanie na podstawie
    art. 56 i 58 KP.
    A swoja droga, czy takie postepowanie pracodawcy podlega pod art. 281 pkt 3 KP?
    (...) Art. 281. Kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
    (...) 3) wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez
    wypowiedzenia, naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy, (...)- podlega
    karze grzywny. (...)
    Jesli tak, to na czyj wniosek nastepuje zasadzenie takiej kary?
    Pozdrawiam i dziekuje za wypowiedzi
    Ewelina

  • 8. Data: 2005-03-23 17:01:42
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia zevi <z...@o...pl>
    wystukał[a]:

    > Zgodnie z ustawodawstwem, o 25% za kazdy dzien zwolnienia liczac od
    > 8 dnia do momentu dostarczenia zwolnienia...

    To zależy. Obniżenie o 25% tyczy się jedynie *zasiłku chorobowego*. Te
    przepisy nie mają zastosowanie przy wynagrodzeniu chorobowym (tak samo
    jak za pobyt w szpitalu zasiłek chorobowy (zus) jest 70%, a
    wynagrodzenie chorobowe (pracodawca) 80%)

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #