PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiazanie umowy - konkretne pytania

  • 1. Data: 2002-06-25 09:28:12
    Temat: rozwiazanie umowy - konkretne pytania
    Od: "Rafal Podskarbi" <r...@p...onet.pl>

    hejka
    temat byl walkowany, jednak potrzebuje szybkiej i konkretnej odpowiedzi na
    pytanie, bo nie wszystko jest dla mnie jasne.
    sytuacja jest taka:
    w firmie jest likwidowany dzial.
    osoba z tego dzialu nie przepracowala jeszcze pol roku (4 miesiace). moze
    zostac zwolniona na 3 sposoby:
    1) wymowienie - jesli podane zostana konkretne powody (dyscyplinarne lub
    udowodnione zle wypelnianie obowiazkow). wtedy zadne wynagrodzenie sie nie
    nalezy, obowiazuje zwolnienie natychmiastowe
    2) porozumienie stron - obie strony uzgadniaja odejscie. naleza sie
    pieniazki za 2 tygodnie od konca tygodnia w ktorym zostaly podpisane
    papiery.
    3) wymowienie zwiazane z likwidacja stanowiska (to jest WAZNE) - obowiazuje
    2 tygodnie okresu wypowiedzenia, jednak przedtem pracodawca musi przedstawic
    inna oferte pracy, przy czy pracownik moze odmowic (moze byc niezgodna z
    kwalifikacjami). wtedy naleza sie pieniazki za dwa tygodnie liczone od konca
    tygodnia w ktorym bylo wymowienie oraz dodatkowo odprawa w wysokosci
    miesiecznej pensji.
    pytania:
    1. czy rozumuje poprawnie?
    2. czy potrzebne jest okreslanie na pismie w przypadku 3) wysokosci odprawy
    czy jest to regulowane jakims paragrafem? (jakim? na co sie powolywac???)
    jak to zrobic w praktyce zeby zapewnic sobie ta odprawe???
    pozdrowka
    cezary

  • 2. Data: 2002-06-25 09:47:06
    Temat: Re: rozwiazanie umowy - konkretne pytania
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Rafal Podskarbi" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > 1) wymowienie - jesli podane zostana konkretne powody (dyscyplinarne lub
    > udowodnione zle wypelnianie obowiazkow). wtedy zadne wynagrodzenie sie nie
    > nalezy, obowiazuje zwolnienie natychmiastowe

    Gwoli ścisłości nie wymówienie a wypowiedzenie. Dyscyplinarnie, to nie jest
    wypowiedzenie, tylko rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia. Wtedy
    wynagrodzenie należy się za czas przepracowany i (ewentualnie) ekwiwalent za
    urlop.

    > 2) porozumienie stron - obie strony uzgadniaja odejscie. naleza sie
    > pieniazki za 2 tygodnie od konca tygodnia w ktorym zostaly podpisane
    > papiery.

    Należy się tylko i wyłącznie to, co jest zawarte w porozumieniu stron (i
    ewentualnie ekwiwalent za urlop). Może też się należeć odprawa w przypadku
    zwolnień grupowych.

> [...]
    obowiazuje
    > 2 tygodnie okresu wypowiedzenia, jednak przedtem pracodawca musi

    Nie musi przedstawiać oferty - jak likwiduje stanowisko, to je likwiduje i
    kropka. Jeżeli wypowie warunki pracy i płacy (a nie umowę) to dopiero po
    odrzuceniu tych warunków takie wypowiedzenie zmienia się w wypowiedzenie
    umowy o pracę.

    > wtedy naleza sie pieniazki za dwa tygodnie liczone od konca
    > tygodnia w ktorym bylo wymowienie oraz dodatkowo odprawa w wysokosci
    > miesiecznej pensji.

    Płaca należy się za czas przepracowany. Dodatkowa odprawa jest uzależniona
    od stażu pracy (ogółem) i min to 1 miesięczne wynagrodzenie. Należy się przy
    rozwiązaniu umowy z przyczyn ekonomicznych.

> [...]
    > czy jest to regulowane jakims paragrafem? (jakim? na co sie powolywac???)
    > jak to zrobic w praktyce zeby zapewnic sobie ta odprawe???

    O wysokości odprawy decydują przepisy Ustawy o szczególnych zasadach
    rozwiązywania umów o pracę...
    Robić nic nie trzeba - przy likwidacji stanowiska odprawa przysługuje. Jak
    jej pracodawca nie wypłaci, trzeba udać się do PIP i/lub sądu pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-06-25 10:25:04
    Od: "Rafal Podskarbi" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > wypowiedzenie, tylko rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia. Wtedy
    > wynagrodzenie należy się za czas przepracowany i (ewentualnie) ekwiwalent

    no ale jesli nie dyscyplinarnie a niewypelnianie obowiazkow sluzbowych.
    chandlowcow sie tak ciagle zwalnia...

    > Należy się tylko i wyłącznie to, co jest zawarte w porozumieniu stron (i
    > ewentualnie ekwiwalent za urlop). Może też się należeć odprawa w przypadku
    > zwolnień grupowych.

    przy pracy ok. 4-5miesiecznej rowniez nalezy sie wyrownanie za urlop???

> [...]
    przy
    > rozwiązaniu umowy z przyczyn ekonomicznych.

    co to znaczy z przyczyn ekonomicznych??? likwiduje sie dzial bo cos tam. dla
    osoby ktora pracowala 5 miesiecy nalezy sie: wynagrodzenie za 2 tygodnie
    (okres wypowiedzenia) + ekwiwalent za urlop + 1 mies. odprawy w wys.
    miesiecznych zarobkow????

    dzieki za info

  • 4. Data: 2002-06-25 10:42:34
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > no ale jesli nie dyscyplinarnie a niewypelnianie obowiazkow sluzbowych.
    > chandlowcow sie tak ciagle zwalnia...

    Albo zwolnienie bez wypowiedzenia za naruszenie podstawowych obowiązków
    pracownika (obowiązkiem pracownika jest wykonywanie obowiązków z należytą
    starannością, nie odpowiada za efekty, czyli np. sprzedaż - wystarczy, że
    się starał)

    > przy pracy ok. 4-5miesiecznej rowniez nalezy sie wyrownanie za urlop???

    Nie ważne jak długo pracował, ważne ile urlopu mu się należy. Jeżeli to jest
    pierwsza praca, to urlop w tej sytuacji się nie należy.

    > co to znaczy z przyczyn ekonomicznych??? likwiduje sie dzial bo cos tam.
    dla

    Likwidacja stanowiska podpada pod przyczyny ekonomiczne - więcej znajdziesz
    we wspomnianej ustawie.

    > osoby ktora pracowala 5 miesiecy nalezy sie: wynagrodzenie za 2 tygodnie
    > (okres wypowiedzenia) + ekwiwalent za urlop + 1 mies. odprawy w wys.
    > miesiecznych zarobkow????

    Tak.

    --
    Pozdrawiam,