PracaGrupypl.praca.dyskusje › pytanie o rozwiązanie stosunku pracy

  • 1. Data: 2009-09-02 08:30:37
    Temat: pytanie o rozwiązanie stosunku pracy
    Od: kender <f...@g...com>

    Witam,
    Jeśli ktoś tu jest obeznany z tematyką prawa pracy, to mam pytanie
    odnośnie takiej sytuacji:
    Pracownik zatrudniony (stosunek pracy; umowa o pracę na czas
    określony, staż pracy > 2 lat) w zakładzie zatrudniającym > 20 osób
    otrzymuje wypowiedzenie. Zgodnie z ustawą z 13 marca 2003 "o
    szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn niedotyczących pracowników" (http://www.lex.com.pl/serwis/du/
    2003/0844.htm), jeśli wypowiedzenie nastąpiło wyłącznie z przyczyn
    niedotyczących pracownika, obowiązują zapisy tej ustawy niezważając na
    liczbę zwolnionych. (czyli, zwolnienie indywidualne traktuje się w
    pewnym stopniu tak, jak grupowe).

    W przypadku umowy na czas nieokreślony na wypowiedzeniu pracodawca ma
    obowiązek podać przyczynę wypowiedzenia. Wtedy, jeśli przyczyny(a) nie
    dotyczą pracownika, sprawa jest prosta.
    A co w przypadku umowy na czas określony? Wówczas, iirc, pracodawca
    nie jest zobowiązany podać takiej przyczyny, prawda? Jak wówczas
    określić, czy zwolnienie nastąpiło "wyłącznie z przyczyn
    niedotyczących pracownika"? Czy można w jakiś sposób wymagać od
    pracodawcy podania przyczyny wypowiedzenia w takim wypadku?

    byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedź ;)
    kender

  • 2. Data: 2009-09-03 06:04:12
    Temat: Re: pytanie o rozwiązanie stosunku pracy
    Od: Jarosław Postawa <d...@a...pl>

    kender pisze:
> [...]
    > niedotyczących pracownika, obowiązują zapisy tej ustawy niezważając na
    > liczbę zwolnionych. (czyli, zwolnienie indywidualne traktuje się w
    W pewnym stopniu, czyli w praktyce chodzi o odprawę. Art 8 i 10 AFAIR.

> [...]
    > niedotyczących pracownika"? Czy można w jakiś sposób wymagać od
    > pracodawcy podania przyczyny wypowiedzenia w takim wypadku?

    Fragment uzasadnienia do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o
    konieczności podawania przyczyny podczas rozwiazywania umów na czas
    określony.
    "Sąd na wniosek byłego pracownika może poddać kontroli wypowiedzenie
    umowy o prace zawartej na czas oznaczony, również pod kątem ewentualnego
    naruszenia społeczno-gospodarczego przeznaczenia prawa lub zasad
    współżycia społecznego, lub zaistnienia niedozwolonego przez prawo
    zróżnicowania albo dyskryminacji pracownika w sytuacji określonej przez
    art. 113 oraz 18 3a k.p. wykraczających poza sam fakt wypowiedzenia
    umowy o pracę na czas oznaczony z art. 33 k.p."

    Jeśli jesteś pewien, że wina nie była po Twojej stronie, to powiedz
    pracodawcy, że albo wypłaci Ci odprawę, albo sąd ustali, czy powinien to
    zrobić.

    Pozdrawiam,
    Jarek