PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na umowę zlecenie - uwarunkowania

  • 1. Data: 2006-12-14 12:25:07
    Temat: praca na umowę zlecenie - uwarunkowania
    Od: "cOOba" <c...@o...pl>

    Witam

    W dniu dzisiejszym podpisalem, jako finalizacje wykonanej uslugi z pewna
    instytucja (nazwy nie podaje, by nie robic reklamy) panstwowa.
    Dylemat, ktory mam jest w istocie zapewne prozaiczny, ale....: Przed chwila
    na jednej ze stron [swoja droga musze gdzies w sieci poszukac Kodeksu Pracy
    ;)] przeczytalem, ze umowa zlecenia jest 'umowa zaufania, nie podlegajaca
    pod Kodeks Pracy'. Doszedlem wiec do wniosku, ze skoro jest 'gorsza' umowa
    to i zapewne wartosc ma mniejsza. Czy wiec taka umowe, jesli nie jest
    'kodeksowa' (choc, jak slyszalem od prawnika rzekomo w cv mozna wpisac
    wszystko) moge wpisac sobie do cv, jako doswiadczenie zawodowe, czy tez do
    tego celu nadaja sie tylko umowy o prace ? Jesli to durne pytanie - sorry :)
    Ide tymczasem szukac Kodeksu w sieci (o ile znajde, ale od czego sa
    wyszukiwarki :D).

    --
    Regards for All
    -= cOOba =-

  • 2. Data: 2006-12-14 13:08:28
    Temat: Re: praca na umowę zlecenie - uwarunkowania
    Od: "Spezi06" <U...@a...com>

  • 3. Data: 2006-12-14 15:39:22
    Od: "grom@x" <gromax@_usun_to_.interia.pl>

    primo - umowa o prace to umowa podpiana na mocy Kodeku Pracy (w skrócie) KP,
    ze wszelkimi tego konsekwencjami.
    umowa cywilno-prawna, czyli np. umowa o dzieło, umowa-zlecenie to umowy na
    mocy Kodeksu Cywilnego ( w skrócie KC)
    Inaczej mówiąc, z punktu widzenia prawa osoba pracujaca na podstawie umowy
    wynikajacej KP wykonuje pracę, pracująca na mocy KC jest wykonawca
    odpowiednio dzieła/zlecenia.

    A czym to się różni w praktyce? Prawo pracy precyzuje różne zagadnienia
    wiązane z pojeciem "wypłata" (np. "wartość minimalna", termin wypłaty),
    urlopy, świadczenia (np. przedemerytalne, chorobowe), okresy wypowiedzeniowe
    itd. W umowie cywilno-prawnej masz, w skrócie mówiąc, zagwarantowane tylko
    to co jest zawarte w umowie. Dodatkowo władni rządz w naszym kraju zauwazyli
    w pewnym momencie że mnóstwo osób "pracuje na umowę - zlecenie", a tym samym
    np. nie ma odprowadzanej żadnej składki do zusów, a tym samym fiskus ma
    mniejszą "władzę". I dzieki temu spostrzeżeniu (braku pieniędzy, oczywiście)
    dał możliwość płacenia składek "zusowych" także z umowy-zlecenia (patrz link
    do kalkulatora i porównaj sobie co i jak jest płacone)

    I po drugie - sprawa zyciorysu. W tym dokumencie chwalisz sie potencjalnemu
    płacącemu ci pieniązki co do tej pory robiłeś. Przede wszytkim musisz
    poinformować że obiłes juz coś zbliżonego. Albo że jesteś się w stanie
    szybko nauczyć praktycznie, bo masz bardzo dobre osiągi teoretyczne. W
    skrócie mówiąc - musisz przekonać do siebie. Możesz poinformować jaka była
    forma twojego zatrudnienia, ale nie musisz. to będzie miało znaczenie po
    zatrudnieniu na umowę o pracę, np. przy wyliczaniu urlopu.

    i na koniec - KP masz np tutaj
    http://praca.gazeta.pl/gazetapraca/0,74817.html , dosc fajny kalkulator
    przeliczeniowy masz tutaj:
    http://www.randstad.pl/rpl/professionals/infostaff/c
    alculator/

  • 4. Data: 2006-12-17 10:12:29
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 14 Dec 2006 13:25:07 +0100, "cOOba" <c...@o...pl> wrote:

> [...]
    >wszystko) moge wpisac sobie do cv, jako doswiadczenie zawodowe, czy tez do
    >tego celu nadaja sie tylko umowy o prace ?
    Do CV wpisuj "doswiadczenie zawodowe" a nie "doswiadczenie zawodowe w
    oparciu o umowe o prace".

    WAM
    --
    Sylwester 2006!