PracaGrupypl.praca.dyskusje › moja historia - jak informatyk z poznania pracuje i zyje w szwajcarii

  • 21. Data: 2009-08-16 21:51:35
    Temat: Re: moja historia - jak informatyk z poznania pracuje i zyje w szwajcarii
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-16, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Ty mu proponujesz bulki z masłem w osiedlowym
    > sklepiku i komunikację miejską. To jest wiązanie
    > końca z końcem. Sama kultura przez male "k"
    > i "przyjemności", to są wydatki na poziomie średniej
    > krajowej.

    Nie fałszuj mojej wypowiedzi. Nic mu nie proponuję,
    a jedynie się zastanawiam gdzie on traci tą kasę.
    700 na samochód? Come on.

    > Powiesz, że można życ bez tego, ale co
    > to za życie? On potrzebuje wolności. Potrafisz to
    > zrozumieć?

    Oczywiście. A Ty potrafisz zrozumieć, że on chce mieć
    _wszystko na raz_? Tzn. i dorabiać się, i żyć pełnią
    życia i Bóg wie co jeszcze? Doczytałeś się tego,
    czy skupiłeś się na "bułeczkach" i złośliwościach?

    Gość chce w 5 lat osiągnąć wszystko i najlepiej
    jeszcze bez przemęczania się. Tak się nie da
    w żadnym kraju, chyba że się przyfarci.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 22. Data: 2009-08-16 21:52:17
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-16, Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:

    [...]

    > U nas jest.

    W sumie muszę poprawić: zależy od regionu (bo w Warszawie
    to faktycznie nie jest za duzo).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 23. Data: 2009-08-16 21:55:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:slrnh8gvtb.ulb.proteus@pl-test.org Wojciech Bancer

    > W sumie muszę poprawić: zależy od regionu (bo w Warszawie
    > to faktycznie nie jest za duzo).
    Nigdzie nie jest.
    Po prostu tu większa nędza, tam trochę mniejsza.

    --
    Jotte

  • 24. Data: 2009-08-16 21:59:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Nie fałszuj mojej wypowiedzi. Nic mu nie proponuję,
    > a jedynie się zastanawiam gdzie on traci tą kasę.
    > 700 na samochód? Come on.

    Akurat 700 na samochód, to dla mnie żadna niespodzianka,
    bez problemu doliczyłem się prawie 500zł eksploatacji u siebie.
    Może spłaca jakieś raty do tego?

    > Oczywiście. A Ty potrafisz zrozumieć, że on chce mieć
    > _wszystko na raz_? Tzn. i dorabiać się, i żyć pełnią
    > życia i Bóg wie co jeszcze? Doczytałeś się tego,
    > czy skupiłeś się na "bułeczkach" i złośliwościach?

    Chciałby żyć i móc coś oszczędzić.
    To tak wiele?

    > Gość chce w 5 lat osiągnąć wszystko i najlepiej
    > jeszcze bez przemęczania się. Tak się nie da
    > w żadnym kraju, chyba że się przyfarci.

    Nie zauważyłem, żeby miał takie pragnienie.
    Chce normalnie żyć (nie oglądać każdej złotówki z dwóch stron)
    i mieć szansę dorobienia się czegoś w perspektywie kilkunastoletniej.
    Odniesienie do krótszego okresu wzięło się stąd, że przez te 4-5 lat
    pracuje i ani nie żyje "jak król" ani nie ma co oszczędzić.

  • 25. Data: 2009-08-16 22:10:49
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-16, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Akurat 700 na samochód, to dla mnie żadna niespodzianka,
    > bez problemu doliczyłem się prawie 500zł eksploatacji u siebie.
    > Może spłaca jakieś raty do tego?

    Napisał że bez rat.

    > Chciałby żyć i móc coś oszczędzić.
    > To tak wiele?

    Zależy od definicji "żyć" i "coś oszczędzić".
    Nie uprawiaj demagogii. Chcesz konkretów, to mów
    konkretami.

    Wg Ciebie przy zarobkach 5500 netto, poza Warszawą,
    nie da się "żyć i oszczędzić"? Żyjąc samemu?
    Naprawdę?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 26. Data: 2009-08-16 22:29:52
    Od: "s15" <s...@p...onet.pl>

    > Nie chodzi o dopierdalanie, tylko takie nasze narodowe narzekanie na
    wszystkich,
    > za wyjątkiem siebie. Każdy zwala winę tylko i wyłącznie na czynniki zewnętrzne
    > i absolutnie nie widzi winy we własnym postępowaniu.

    No to po co wsiadles na chlopaka? Jesli mu nie wystarcza 5500 to jest to jego
    sprawa. Nie miej do niego pretensji. Ja wyjechalem mimo, ze zarabialem wiecej,
    ale tez uznalem, ze takie zarobki nie zapewnia mi zycia na poziomie, ktory sobie
    zalozylem. Dlatego go rozumiem.
    Nie zauwazylem u niego postawy roszczeniowej - sam napisal, ze "sie nie dorobil"
    i chce wyjechac z kraju bo uwaza, ze tam sie "dorobi". Nie obwinial nikogo za
    to.

    > A tutaj masz przykład, że nawet 100 tyś. się może szybko rozejść:

    http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,69268
    41,I_sto_tysiecy_nie_starcza
    _na_zycie.html

    Zly przyklad. Tu skromnemu czlowiekowi jednorazowo wpadla w lapy wieksza kasa i
    zglupial. Typowe. Do duzej kasy trzeba psychicznie dojrzec. Ten nie mial czasu.

    > Wyjazd za granicę by tam żyć (na ich poziomie), to jest sensowna sprawa,
    > aczkolwiek niektórzy to się niemalże cudów po tym spodziewają. Wyjazd by
    > się "dorobić" i wrócić będzie skazane na historię jak z artykułu. I tyle.

    Niekoniecznie. Zeby sie "dorobic" to potrzeba
    1) czasu
    2) oszczedzania

    Zatem bedzie czas zeby sie do wiekszej kwoty przyzwyczaic oraz jest szansa, ze
    nauczy sie gospodarowac pieniedzmi. I to nie koniecznie metoda "na studenta",
    ktora prefereujesz.

  • 27. Data: 2009-08-17 05:17:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wojciech Bancer wrote:

    > Napisał że bez rat.

    Faktycznie napisał.
    Podał szczegółowo na co ile wydaje.
    Z planami na przyszłość ----> wydatki np na dzieci

    > Zależy od definicji "żyć" i "coś oszczędzić".
    > Nie uprawiaj demagogii. Chcesz konkretów, to mów
    > konkretami.

    Przecież podał konkrety.
    Napisał nawet ile oszczędził.
    Na 10m2 mieszkania albo kompaktowe auto.
    Po 5 latach, bo 5500 wywalczył dopiero niedawno.

    > Wg Ciebie przy zarobkach 5500 netto, poza Warszawą,
    > nie da się "żyć i oszczędzić"? Żyjąc samemu?
    > Naprawdę?

    Masz sporo racji z tą demagogią: przegapiłem to, że jest sam
    i nie założyłem życia w mniejszym mieście.
    Ale nie zmienia to faktu, że z jego perspektywy
    będzie to coraz mniej w obliczu jego planów życiowych.
    Wzrosną mu oczekiwania, a spadnie zdolność kredytowa.

  • 28. Data: 2009-08-17 08:15:17
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-16, s15 <s...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > ale tez uznalem, ze takie zarobki nie zapewnia mi zycia na poziomie, ktory sobie

    Nic nie wsiadłem. To jest grupa dyskusyjna, a nie kółko różańcowe. Wyraziłem
    swoją opinię na podstawie faktów które podał.

    > Nie zauwazylem u niego postawy roszczeniowej - sam napisal, ze "sie nie dorobil"
    > i chce wyjechac z kraju bo uwaza, ze tam sie "dorobi". Nie obwinial nikogo za
    > to.

    Tylko wyrażenia w tonie "w Polsce sie nie da" nie pasują do Twojej teorii.

    > Zly przyklad. Tu skromnemu czlowiekowi jednorazowo wpadla w lapy wieksza kasa i
    > zglupial. Typowe. Do duzej kasy trzeba psychicznie dojrzec. Ten nie mial czasu.

    I nasz dyskutant też jeszcze nie dojrzał do dużych (relatywnie) zarobków.

    > Niekoniecznie. Zeby sie "dorobic" to potrzeba
    > 1) czasu
    > 2) oszczedzania

    A on chce już, teraz, zaraz bo 5 lat, w których nie cały okres zarabiał
    dobrze to za mało. Przynajmniej taka własnie postawa się przebija z jego
    postów.

    > Zatem bedzie czas zeby sie do wiekszej kwoty przyzwyczaic oraz jest szansa, ze
    > nauczy sie gospodarowac pieniedzmi. I to nie koniecznie metoda "na studenta",
    > ktora prefereujesz.

    I sam przyznałeś mi rację w mojej tezie (nie potrafi rozsądnie zarządzać
    pieniędzmi). A nie wiem skąd pomysł, że preferuję metodę "na studenta".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 29. Data: 2009-08-17 08:27:46
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > wiecej,
    > ale tez uznalem, ze takie zarobki nie zapewnia mi zycia na poziomie, ktory

    Zgadzam się z tobą. Wg mnie należy podjąć wszelkie działania, aby osiągnąć
    założony poziom życia i dochodów a nie dostosowywyać poziom życia do
    aktualnie posiadanych środków, bo to prowadzi do frustracji i depresji.
    Życie ponad stan mobilizuje do tego by osiągac więcej, chciażby dlatego, że
    podejmuje się duże zobowiązania, ale to poziom na jakim się żyje (chćby był
    to tylko poziom konsumpcji) jest jednym z wyznaczników szczęścia. Zgadzam
    się że 5,5 tys nie są to jakies kosmiczne pieniadze jezeli ktos ma potrzeby
    wieksze niz przecietne i zgodne z tradycyjnym modelem zycia w Polsce.
    Wystarczy ze ktos chciałby codzienne zjesc obiad w restauracji (nie stołówce
    ani dotowanym przez miasto barze mlecznym), ubierac sie w tzw markowe
    rzeczy, kupic w miesiacu kilka plyt, miec (chociazby w kredycie) nowy
    samochod, mieszkac w przyzwoitych warunkach w ladnej okolicy itd.
    Chce wyjeżdżać bo uważa że tam będzie mu się lepiej żyło- niech jedzie póki
    jeszcze tutaj nie stał się niewolnikiem kredytu, hipoteki, układów
    rodzinnych i pracy bez perspektyw na dwóch etatach....
    Nie jest też tak jak mówicie, że potrzeby bez końca rosną pojawiają się nowe
    itd. Mam kilku znajomych dla których pieniądze w skali potrzeb normalnego
    człowieka nie są absolutnie żadnym ograniczeniem czy czymś z czym trzeba
    byłoby się liczyć. Żaden z nich nie żyje w tej chwili ponad potrzeby na
    które go stać i nie wydaje bez końca na nowe gadżety. Pracują (tzn prowadzą
    własne przedsiębiortswa), mieszkają w mieście w mieszkaniach (bo tak
    wygodniej godzić to z pracą), nie spędzają życia na beztrosce i
    niekończących się podróżach choć każdy z nich ma źródła dochodu które na
    zasadzie "samograja" spokojnie by to umozliwiały. Żyją jak ludzie aktywni
    chcący ciągle jeszcze coś zrobić a ni jak rentierzy.
    --
    Jackare

  • 30. Data: 2009-08-17 08:31:19
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-08-17, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Kiedyś było taniej, jak były eksmisje na bruk i ludzie nie bali sie
    > wynajmować.... teraz jest +- podobnie - zależy od miasta raz droższy
    > jest wynajem, raz rata kredytu.

    A możesz wskazać miasta gdzie jest droższy wynajem?
    Poznań i Warszawa do nich nie należą.

    > A co to ma do rzeczy ile średnich krajowych, biorąc pod uwagę np
    > Ukrainę, będzie tych średnich więcej, tylko co z tego?

    A co ma być? Drobne porównanie skali, żeby się obudził, że on tak
    źle to jednak nie ma.

    > Niestety prawda, są rzeczy droższe, są rzeczy tańsze, ale wiele kosztuje
    > tyle samo, a to drozsze/tańsze to tez nie są kolosalne różnice...

    Jak się patrzy na jednostkowe ceny, to nie. Jak się patrzy na miesięczne
    wydatki, to już tak. W Londynie mam cenę mieszkania za 1400-1500, ale funtów,
    śniadanie za 5 funtów a nie złotych. Tańsze są towary importowane (to oczywiste),
    ale rodzime usługi juz niekoniecznie.

    Tak z ciekawości - jakie będzie Twoje 'menu' w Holandii, za 125-150EUR
    miesięcznie? Z tego co mi wiadomo, to kwoty sensowne to bardziej 250-300EUR,
    chyba że się zaopatrujesz w Lidlu.

    > Nie wiem co to są te tyś, ale - za granicą jest trochę inaczej,
    > gdy pracujesz na niskopłatnych posadach, a trochę inaczej, gdy jesteś
    > specjalistą i pracujesz w swoim fachu. Ci pierwsi, rzeczywiście nie
    > odłożą za dużo, natomiast wielu znajomych pracuje w swoich zawodach i
    > zarabiają dużo więcej niż w pl, stać ich nie na wynajęcie pokoju, ale
    > domu (czasami nawet na jego kupno) i zostaje jeszcze troche pieniędzy,
    > by je odłożyć...

    Lecisz w ogólniki. Domy w takim Puszczykowie (15 min pociągiem od
    Poznania) też potrafią kosztować (mniej więcej) tyle samo co nowe
    mieszkanie w Poznaniu (400-700 tyś). Cenami nieruchomości się łatwo
    manipuluje pod publiczkę.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl